Redirect – Den store guide til redirects

redirect

Laust kehlet Om redirects
SEO specialist Laust Kehlet forklarer om redirects

En redirect er en teknisk løsning, der anvendes til automatisk at sende både besøgende og Google videre til en anden webside, end den man oprindeligt går ind på. Typisk bruges redirects, når man flytter indhold på ens website, sletter en side eller ændrer domænenavn.

Fra både en brugervenligheds- og SEO-mæssig synsvinkel, er det værste du kan have, sider der ikke findes længere, men som der stadig er links til, så folk – eller søgemaskiner – ender på en ikke-eksisterende side, hvor de forventede indhold.

Der findes flere forskellige typer af redirects, og forskellige scenarier man anvender dem i. Lige så vigtige redirects er, lige så vigtigt er det at man anvender dem korrekt.

I denne guide, tager jeg dig igennem alle de forskellige typer af redirects.

 

Hvad er redirect?

Som sagt er redirect en metode at føre besøgende (og crawlere fra søgemaskiner) videre til en ny webside, hvis den originale af forskellige årsager ikke længere eksisterer.

Hvis man ikke har sat redirects op, bliver man mødt af en fejlbesked, hvis man forsøger at tilgå en side, der ikke findes.

Disse kalder vi for 404-sider:

 

404 redirect

 

Disse vil vi rigtig gerne undgå. Brugerne bliver skuffede og forvirrede, og Google kan ikke lide dem.

 

Hvorfor er redirects vigtige?

Der er grundlæggende to årsager til, at redirects er vigtige at have styr på:

 

En bedre brugeroplevelse. Dine besøgende forventer ikke at blive mødt af en fejlmeddelelse, når de kommer ind på dit website. Ofte kommer en besøgende jo direkte ind på en underside fra f.eks. en Google-søgning, og bliver de mødt af en fejlmeddelelse fra en ikke-eksisterende side, vil de næsten altid ”bounce” – altså klikke sig ud fra din hjemmeside igen.

Sker det, mister du alle chancer for at konvertere den besøgende til at blive kunde, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller andet, du gerne vil have hende til.

 

Mistede placeringer i Google. En høj bounce rate er også skidt for dine organiske placeringer i Google. Google kigger på, hvor mange der går fra Google til din hjemmeside, hvor længe de bliver og om de hurtigt forlader din side igen. En besøgende der bouncer signalerer overfor Google, at din webside ikke er relevant for søgerens behov, og derfor vil du også miste placeringer i søgemaskinens resultater.

Og selve den side der viser en 404-fejl, vil naturligvis forsvinde helt ud af Googles indeks.

Husk også at eventuelle eksterne links, der går ind til en side, der ikke længere findes, også vil miste deres værdi.

Kort opsummeret, vil manglende redirects af sider, der ikke findes længere, resultere i både mistede placeringer i Google og i skuffede brugere.

Derfor er det vigtigt, at du lærer og husker at anvende redirects, når sider forsvinder eller din URL-struktur ændres.

 

Hvornår skal jeg bruge redirects?

Du skal anvende redirects hvis:

  • Du ændrer URL’en på en webside
  • Du sletter en side, der allerede har trafik, rankings og/eller indgående links
  • Du får ny hjemmeside, hvor strukturen ændrer sig
  • Du slår flere hjemmesider sammen til én
  • Du skifter fra http til https

 

8 forskellige typer af redirects

Nu er det vigtigt at du lytter godt efter. En redirect er ikke bare en redirect.

Faktisk findes der otte forskellige typer, og hvilken du skal bruge hvornår, afhænger meget af årsagen og især af, om viderestillingen er midlertidig eller permanent.

Anvender du den forkerte type redirect, kan du gøre mere skade end gavn. Er du i tvivl, så kontakt os for hjælp.

 

Server-side redirects – de foretrukne typer til SEO-formål

Server-side redirects er, som navnet indikerer, redirects der foregår på serveren, hvor din hjemmeside er hostet.

Anvender man server-side redirects, er det serveren der bestemmer, hvor og hvordan en bruger skal ledes at andet sted hen, hvis han kommer ind på en webside. Uden at blive for teknisk foregår det ved, at serveren sender en HTTP-statuskode, der begynder med 3.

 

Sådan laver du en redirect

Der er flere måder at lave en 3** redirect på. Den mest anvendte er ved at tilføje følgende til dit

websites .htaccess-fil:

Redirect 301 /gammel-side /ny-side

Kilde

Bruger du WordPress, kan du nemt styre dine redirects med dette gratis plugin.

Her gennemgår jeg de forskellige typer:

 

301 redirects

301 redirects er den type, vi oftest anvender som SEO-folk. En 301 redirect leder den besøgende videre til en ny side, og fortæller samtidig Google, at siden permanent er flyttet.

Google vil derfor som udgangspunkt fjerne den gamle URL fra deres indeks og erstatte den med den nye. PageRank vil også blive overflyttet (mere om det senere).

 

302 redirects

En 302 redirect leder den besøgende videre til en ny side, og fortæller samtidig Google, at siden midlertidigt er flyttet.

Google vil derfor som udgangspunkt beholde den gamle URL i deres indeks. PageRank overføres ”baglæns”. Det vil sige at eksterne links til den nye URL, vil blive overført til den gamle.

Lader du en 302 redirect stå i lang tid, vil Google med tiden begynde at behandle den som en 301.

302 redirects skal du kun bruge, hvis din side er flyttet midlertidigt. Det kan f.eks. være ved A/B-test, eller hvis du vil lede brugeren videre baseret på geografi eller device.

 

303 redirects

303 redirects er ikke noget vi bruger til SEO-formål, men den skal alligevel med i denne oversigt. En 303 redirect leder den besøgende videre til en lignende side.

Man bruger dem typisk til at undgå at en formulars indhold bliver sendt flere gange, hvis brugeren anvender ”tilbage-knappen” i deres browser.

 

307 redirects

En 307 redirect er det samme som en 302 redirect (altså en midlertidig viderestilling), hvor den eneste forskel er, at med 307 bevares HTTP-metoden (GET eller POST f.eks.).

Hvis det er volapyk for dig, så bare glem det igen og læs videre.

 

308 redirects

En 308 redirect er det samme som en 301 redirect (altså en permanent viderestilling), hvor den eneste forskel er at med 308 bevares HTTP-metoden (GET eller POST f.eks.).

 

Client-side redirects – hvis du ikke har andre muligheder

Client-side redirects er, som navnet indikerer, redirects, der foregår i klienten (brugerens browser). Du har derfor ikke så stor kontrol over dem, som når de foregår på din egen server.

Du skal som udgangspunkt ikke anvende disse til SEO-mæssige formål med mindre du ikke har andre valg.

Her gennemgår jeg kort de forskellige typer:

 

Meta Refresh redirects

En Meta Refresh er et stykke kode, du sætter ind i din header på den webside, der skal viderestilles fra, som beder brugeres browser om at videresende brugeren til en ny webside. Google forstår også denne viderestilling, og vil behandle den som en 301 redirect.

Google anbefaler dog, at man ikke bruger denne metode, men i stedet anvender en server-side redirect.

Kode:

 

Kilde

 

JavaScript redirect

Man kan også viderestille en webside ved hjælp af kodesproget JavaScript.

På samme måde som med Meta Refresh, så vil en server-side redirect altid være at foretrække, men har du ikke den mulighed, så er JavaScript det bedste alternativ.

Kode:

window.location.replace(”https://kh-online.dk/ny-side/”);

Kilde

 

301 redirects og SEO

Når det kommer til SEO, er det overvejende 301 redirects, der er relevante at tale om.

Det er det, fordi 301 hænger sammen med Googles PageRank; hele søgemaskinens grundlag, som stadig er én af de allerstørste rankingfaktorer i dag.

Kort fortalt er PageRank Googles popularitetsværdi; altså hvor mange og hvor stærke, samt relevante eksterne sider, der linker til din.

Hvis du flytter en webside til en ny, eller et helt ny domæne, så er du naturligvis interesseret i, at den PageRank du har i forvejen ikke forsvinder.

Før 2016 mistede man ca. 15 % af sin PageRank, hvis den blev ledt igennem en redirect.

I dag har Google meldt ud at PageRank videreføres 100 %, så det er en rigtig god nyhed, men gør det også så meget mere vigtigt, at man har sat sine redirects korrekt op.

SEO ekspert laust kehlet

Om forfatteren:

Laust Kehlet har i over 10 år arbejdet med affiliate marketing og SEO. Laust Kehlet er ejer virksomheden KH Online sammen med Sune Berg Hansen. KH Online hjælper små og mellemstore virksomheder med online markedsføring, videre så udvikler KH Online medier i form af hjemmesider og til en hvis grad YouTube kanaler.  Du kan finde Laust her på LinkedIn og/eller sende ham en mail her: [email protected]