Review marketing er et virkelig virkningsfuldt middel både for dig, der er webshopejer, og for dig, der er blogger. Der er nemlig mange penge i anmeldelserne, lige meget om det er dig, der bliver anmeldt, eller dig, der skriver anmeldelserne af andre.
Når vi køber noget, er det vigtigt for os, hvad andre synes om det samme produkt. Tænk bare på, hvis du skal booke et hotel. Selvom det er et femstjernet hotel, har du jo ikke lyst til at bo der, hvis andre har givet det en dårlig anbefaling, vel?
Derfor er review marketing også blevet virkelig stort – og ikke mindst vigtigt for dig som webshopejer eller som influencer. Det er virkelig noget, som du skal tænke ind i din strategi i forhold til at få tilfredse kunder og tiltrække flere læsere til din blog.
Review marketing for webshopejeren
Undersøgelser viser, at langt størstedelen af dine kunder har læst anmeldelser af din virksomhed, inden de handlede hos dig. Derfor er det selvfølgelig afgørende for din omsætning, at du har nogle gode anmeldelser. Bare en ekstra stjerne i den samlede vurdering af din virksomhed kan have en kæmpe betydning for, hvor meget du tjener.
Det er særligt unge købere, der lægger vægt på anmeldelserne. Hvor de ældre sætter pris på de erfaringer, folk i deres netværk har gjort sig, ser de unge det som en lige så god anbefaling, når en virksomhed har fået en positiv anmeldelse på nettet. Dem skal du altså virkelig samle på og gerne også fremhæve i din webshop.
Den nemmeste måde for dig at få flere anmeldelser af din virksomhed er, at du beder dine kunder om at anmelde dig, når de har købt noget hos dig. Løser du større opgaver for få kunder, kan det smarteste være, at du ringer dem op og beder dem om at anmelde dig. Sælger du varer til mange kunder, kan det nemmeste være, at du sender dem en mail eller et brev, når de har modtaget deres vare.
Hvad hvis jeg får dårlige anmeldelser?
Når du begynder at få flere anmeldelser fra dine kunder, vil der også være nogle negative imellem. Det er selvfølgelig først og fremmest vigtigt, at du gør alt, hvad du kan, for at undgå de dårlige anmeldelser. Lyt til kunden og prøv at løse problemet.
For at fange de negative anmeldelser i opløbet kan du sørge for at sende de utilfredse kunder direkte til din kontaktformular, hvor de kan klage til dig. Det gør du ved, at de først skal tilkendegive, hvor glade de har været for din service. Hvis en utilfreds kunde oplever at blive lyttet til og forstået, er det muligt, at du kan vende deres oplevelse til noget positivt.
De negative anmeldelser, der så kommer ind på en side som for eksempel danskeanmeldelser.dk, må du bare acceptere. Vær forstående og lyttende over for vedkommende, men undgå at prøve at irettesætte dem. Dermed sætter du bare dig selv i et dårligere lys over for de potentielle kunder, der læser anmeldelsen.
SE OGSÅ: KH’s GUIDE TIL MARKETING MIX
Review marketing for bloggeren
Har du en blog, handler det ikke så meget om, at du skal have andre til at anmelde den. Det handler om, at du skal skrive anmeldelser af andre. Lige meget hvad din niche er, vil det typisk være muligt for dig at finde produkter, du kan anmelde.
Anmeldelserne er nemlig noget af det, der er med til at tiltrække læsere til din blog, og som du samtidig har mulighed for at tjene gode penge på med affiliate salg. Dermed kan du altså øge din indtjening fra bloggen betydeligt – og endda have det sjovt samtidig. Mange synes nemlig, at det er virkelig sjovt at prøve nye ting af og skrive om dem.
Det handler derfor bare om at være kreativ og finde ud af, hvad der giver mening at anmelde inden for din niche. Er du rejseblogger, kan det være hoteller og rejseudstyr, er du madblogger, kan det være bestemte ingredienser, er du bilblogger, kan det selvfølgelig være selve bilerne og alt det tilbehør, der findes til dem. Du har dermed mange muligheder.
Ærlige reviews vs. betalte reviews
Som blogger skal du hele tiden forholde dig til, hvor din grænse går i forhold til salg. Det gælder selvfølgelig også for anmeldelser. Når du begynder at få følgere på din blog, vil du naturligt blive kontaktet af en række firmaer, der ønsker, at du skal anmelde deres produkter.
Der er det vigtigt, at du overvejer, hvilke produkter du har lyst til at anmelde, og hvad du går ind til, når du vælger firmaet. En blog er en mulighed for at sige din mening, og dine følgere vil helt sikkert synes bedre om dig, hvis du siger din ærlige mening om tingene. I det tilfælde vil det derfor være rigtig ærgerligt, hvis du har bundet dig til at skrive en positiv anmeldelse, selvom du faktisk ikke var positivt stemt over for produktet.
Derudover vil dine følgere ikke bryde sig om det, hvis du begynder at anmelde produkter, der ikke har noget med din niche at gøre. Det vil få din blog til at virke useriøs, og det kan få mange til at vælge den fra.
Få bloggere til at anmelde dit produkt som webshopejer
Hvis du som webshopejer gerne vil have en blogger til at anmelde dit produkt, handler det først og fremmest om, at du tænker dig grundigt om. Bloggeren er jo ikke bundet af at skrive noget positivt om dig – så hvor mange penge har du lige lyst til at bruge på det?
Det bedste er, at du nøje udvælger de bloggere, som du vil henvende dig til. Du skal vælge nogle, hvor dit produkt passer perfekt ind på deres blog, og hvor du kan forestille dig, at det er noget, som de virkelig vil have glæde af. Det vil øge sandsynligheden for en positiv anmeldelse markant.
Du kan altså bruge review marketing på flere måder som både blogger og webshopejer. I begge tilfælde er det et vigtigt redskab for dig til at øge din indtjening, og det er derfor vigtigt, at du gør det til en del af din fremadrettede strategi.
LÆS OGSÅ: KH’s casestudy af affiliate marketing på 25 EMD hjemmesider