Hvad er SEO optimering (Søgemaskineoptimering)?

SEO handler om hvordan man får mere trafik og flere salg på din hjemmeside via Google. Faktisk handler SEO om søgemaskiner generelt, og i visse lande kan det give god mening at fokusere på andre søgemaskiner, men i Danmark er der kun en søgemaskine, der er rigtig vigtig og det er Google.dk.

Hvad kan du forvente, når du får KH-Online til at arbejde med SEO for din hjemmeside.

  • Større synlighed på Google
  • Mere trafik – fra bedre placeringer
  • Flere salg og/eller henvendelser 
  • Ingen bindinger – vi tror på tillid mellem vores kunder og os!
 

KH-Online’s SEO værktøjskasse er bygget omkring 3 søjler: Linkbuilding, Content Marketing og Teknisk SEO.

Introduktion til SEO med Laust Kehlet

Indholdsfortegnelse

Tilbud på SEO?

Her får du SEO uden de store salgstaler. SEO hos os er et håndværk der består:

  • Indholdsoptimering
  • Linkbuilding
  • Teknisk optimering
 

Skriv til Laust på kontaktformen eller giv ham et kald på 29 84 03 42.

 

Hvad får du?

Du får en SEO ordning, hvor du ikke skal have tillid til SEO leverandøren, men leverandøren skal have tillid til dig. Når du er på denne side, så er det fordi, at du vil have resultater fra Googles organiske placering af søgeresultater. Du ønsker at øge indtægten gennem salgskanalen Google, og ikke bare betale for nogle timers konsulentarbejde hver måned, hvor du ikke rigtig ved hvad der er blevet gjort.

Klassisk abonnementsmodel

Månedlig betaling for SEO arbejde. Alt efter budget og projektets størrelse laves der en plan for SEO arbejde. Typisk vil der være indeholdt søgeordsanalyse, on-page analyse og forbedringer, tekniske analyser og rettelser og linkbuilding.

En klassisk SEO pakke er for dig, der vil god solid SEO for din virksomhed og hjemmeside.

Hvordan laver KH-Online SEO?

Når KH-Online laver søgemaskineoptimering, så har vi en stor kasse af forskellige redskaber med i bagagen. Men det er faktisk ikke der vi starter. Vi kigger på din konkrete hjemmeside, og vi tager en snak med dig om dine behov og forventninger. SEO handler om at skabe resultater, der giver mening. 

Så vi kigger både på hjemmesiden og det marked, der findes på Google efter i sømmene, og de ønsker vores kunder har. Derudfra vurderer vi hvilken SEO strategi, der skal til for at få din side og vores potentielle kunder til at profitere fra Google. Det er først herefter vi åbner op for værktøjskassen, og hvor vi så undersøger hvilke redskaber og taktikker vi skal bruge på netop din hjemmeside for at få Google til at være en succesfuld salgskanal for din hjemmeside og forretning. Der kan være tilfælde, hvor vi vurderer at Google ikke er den rette salgskanal for netop din forretning og hjemmeside, men i det tilfælde vil vi så vidt muligt anbefale andre løsninger i stedet for at lede dig ud på en vej, som vi ikke selv mener giver mening.

SEO arbejdets karakter

I arbejdet med en hjemmeside vil der tages udgangspunkt i sidens as-is situation, og hvordan siden skal udvikles til at nå top-rangeringer på ovenstående søgeord. Det vil sige, at vi tager udgangspunkt i selve siden, dens indhold, brugere og historie, snarere end at vi bruger en fast model, der passer på alle hjemmesider.

KH-Online’s SEO værktøjskasse er bygget omkring 3 søjler:

  • Linkbuilding
  • Content marketing
  • Teknisk SEO
 

Link building

KH-Online er vokset ud af en SEO tradition med meget stor fokus på links. Link building handler om at få indgående links fra andre hjemmesider til ens egen side.

linkbuilding fra eksterne sider

Det er en del af SEO arbejdet, der er karakteriseret ved at være off page arbejde, hvor content markedsføring og teknisk SEO er on page arbejde.

KH-Online har adgang til en stor række forskellige danske hjemmesider fra helt små hjemmesider, der har mellem 50 til 100 besøgende om måneden over middelstore hjemmesider til helst store hjemmesider med 100.000 + besøgende om måneden.

Links er i vores optik det bærende princip for Googles algoritme. Det er links, der har sikret Googles overlegenhed i forhold til andre søgemaskiner. Derfor er og bliver links og linkbuilding et helt bærende princip i KH-Online’s arbejde med SEO.  Tidligere mente vi, at alt andet var petitesser i forhold til links. Det gør vi ikke i dag. Her er vores fokus nu også på interne strukturer og indhold. Denne fokusering på de andre elementer af søgemaskineoptimering har vi styrket  meget de sidste 3-4 år.

Linkbuildingfaktorer KH-Online sætter fokus på i forhold til arbejdet med hjemmesider:

  • En generelt sund linkprofil
  • Links med råstyrke
  • Links med troværdighed
  • “Naturlige” links
  • Links med og uden no-follow tags
  • Links fra billeder
søgemaskineoptimering seo

Linkbuilding mellem troværdighed og styrke

Trustlinks

Den her type links er noget af det vigtigste, som du kan skaffe. Med trust links skaber du ekstern autoritet. I vores optik bygger trustlinks rygraden på en hjemmeside, der kan beskytte siden mod links fra eksterne angreb, og videre skaber de et basis for den kraft, der formidles gennem den interne linkinfrastruktur

  • Links fra stærke troværdige medier
    Rent Styrke og Trust – Her har vi med de store sider at gøre som links fra nyhedssider som aviser, stat, offentlige organisationer, støtteorganisationer og også organisationer som e-mærket, ingenco2 og lignende.
  • Kontekstuelle trustlinks
    Her har vi med branchespecifikke sider. Disse sider behøves ikke at have den samme bagvedliggende styrke som ovenstående typer links, men siderne har indhold der er relevant for kundens side. En typisk indikator på en side med kontekstuelle links er en side, der ranker relativt højt på en række lignende søgeord, som man selv ville fremme.
 

Powerlinks

Oftest refereret til som sploglinks. De fleste der tager penge for at lave SEO, men som ikke laver SEO, forklarer ofte at powerlinks ikke virker, og at de er skadelige for hjemmesider. Det har de brugt rigtig meget tid på at forklare siden Googles oprindelse. 

Powerlinks kan bruges og for virksomheder uden et meget stort linkbuilding budget bør de også bruges, men skal anvendes på rette vis!

bedre resultater med søgeoptimering

God vs dårlig linkbuilding

Spam links og dårlig linkbuilding er et stort tema i SEO debatten. Det er noget, der er meget stor uenighed om i SEO kredse. Selve præmisserne er der stor uenighed om. En af de mest ekstreme holdningsgrupperinger, hvis mest prominente skikkelse er SEO Guruen Rand Fishkin, betragter links, der ikke er kommet naturligt som spam links og skader siders naturlige linkprofil. Derved skader man muligheden for at blive fundet i Google Search Engine landing pages, som han ville sige det – eller på godt dansk ikke blive fundet på Google.  Hvis det ikke er sagen nu, så vil det ske i fremtiden. Det har de sagt fra langt tid før jeg gik ind i SEO til i dag. 

På den modsatte fløj er god linkbuilding, dem der skaber gode resultater for deres websites. Og vi ligger et eller andet sted i mellem, hvor vores approach er, at links skal være med til at få keywords til at rangere højere. Det vil sige god linkbuilding er at opbygge links, der skaber ekstern autoritet.

Content marketing

Content marketing er en proces og et arbejde med at skabe indhold, som kan fastholde brugere på hjemmesiden, og i de bedste tilfælde være noget, der uden at købe links ville kunne skaffe “naturlige” links.

content marketing

Tidligere var content markedsføring noget vi trak lidt på smilebundet af hos KH-Online. Det gør vi ikke længere. Det er en disciplin, som vi med Googles udvikling betragter som helt central komponent i evnen til at få hjemmesider til at ranke. Men som så meget andet, så har vi udviklet vores egen lavpraktiske forståelse af hvad content markedsføring er og hvordan man bruger den mest effektivt. Hos KH-Online er content markedsføring en betegnelse for, hvordan man benytter, udvikler og modellerer indhold på hjemmesiden.

Når de SEO sælgerne snakker om content i podcasts og på marketing camps, så er det noget der handler om linkbaiting og skabe noget helt unikt indhold, som folk vil linke til i øst og vest.

Det er det ikke hos KH-Online, her er fokus meget mere jordnært, at skabe noget indhold, der hjælper brugeren af siden, og strukturer der understøtter dette. Godt content er for os noget, der klarer sig godt i søgeresultaterne.

Vi er af den holdning at solidt, grundigt håndværk går forud for enkelt geniale linkbaits, og at det rent lavpraktisk giver langt bedre resultater.

Det gør vi med content marketing – Kategorier: 

Indhold, indhold og mere indhold – Meget relevant indhold for brugere (og Google) er i dag en hjørnesten i at bygge gode rangeringer. Generelt siger vi, det samme som konkurrenten og så mere og bedre! Indhold er i dag brødtekster, titletags, meta descriptions, overskrifter, billeder, videoer og meget mere. De steder hvor vi bruger denne strategi er typisk:

  • Kategoritekster
  • Produkttekster
  • Blogtekster
 

Indhold mellem de store linjer og detaljerne

Indhold og content handler om at afdække spørgsmål og besvare de spørgsmål og behov som brugeren har. Det er der både en overordnet linje, som vi allerede kender fra vores tid i skolen og i alt arbejde med kommunikation, og der er en anden meget detaljeorienteret linje, hvor det er de små elementer, der tælller. Her er det vigtigt at forstå, at vi skriver til mennesker OG vi skriver til Googles forståelse af mennesket. Mennesket behøves ikke meget mere end de store omrids for at forstå linjen, mens Google finder historien i detaljerne. For den der er ny til SEO, så vil indholdet fokusere på relevante søgeord – det vil sige nogle helt specifikke søgeord, mens den mere erfarne SEO mand i lige så høj grad vil fokusere på LSI ord or NLP ord. LSI og NLP betragter jeg som synonymer, der er opstået hver deres sted, men som beskriver det samme:
  • LSI – Latent Semantic Indexing – Det vil sige hvis du skal ranke for nogle relevante søgeord, så er der andre ord, som Google har lavet en latent semantisk indexering som relevante for dit indhol.
  • NLP – Natural Language Processing – Her siger man, der er ord og sprog forløb, der er naturlige for bestemte semantiske konstruktioner.

 Uanset om du kalder det for det ene eller det andet, så er det afgørende for den erfarne SEO mand eller kvinde, at der skal mere til end det vigtigste søgeord og andre relaterede søgeord for at få bedre placeringer i Googles søgeresultater. 

seo guide

Det er en vigtig pointe, at det ikke handler om at snyde søgemaskinerne, men at facilitere dit content som unikt content, der vil passe godt ind i en Google søgning. Det er måden at få din indhold godt placeret i Googles indeks.

En god forståelse for og brug af indholdstyper er igen noget, som vi bruger til at få mere synlighed i søgeresultaterne.

Faste strukturer i content

Indhold er meget mere end indhold. Indhold er også form og strukturelle komponenter.

vigtigste elementer i content struktur

Der er mange parametre, men her kommer lige en liste over nogle af de strukturelle komponenter, der skal være med til at forme dit indhold.

  • Overskrifter – H1 , H2 , H3 etc
  • Title tags eller SEO titler
  • Meta descriptions eller meta beskrivelser
  • Billeder inklusiv brug af filnavne og alt-tags
  • Videoer 
  • Lister fx unordered som denne eller ordered dvs nummereret
  • Citater
  • Eksterne links til autoritetssider
  • Links internt til relevante resultater på forskellige undersider

Det er en dynamisk proces, og der kan være stor forskel fra en side til en anden side, hvad der virker. Man kan lave indhold til alle brancher, men der kan være kæmpe forskel på den type indhold, der skal skabes og hvilke tekniske elementer, der skal indgå på de specifikke sider.

Gode strukturer er med til at fascilitere at dit content klarer sig godt i søgeresultaterne. 

Fællesnævneren her er ikke noget magisk eller kommunikativt ekstraordinært. Det er, at din side og dit indhold klarer sig godt i søgeresultaterne. 

Interne Links

Interne strukturer – Hvis en artikel på en hjemmeside ikke har nogle interne links – det vil sige sider der linker til den – eksisterer den så? 

Dette grundspørgsmål er et godt udgangspunkt for den måde vi arbejder med interne strukturer på og hvordan vi linker forskellige artikler, oversigter og andre landingssider til hinanden. 

Vigtige landingssider fremhæves gennem links internt på hjemmesiden, hvor eksisterende sider linker til hinanden og html sitemaps også linker til de vigtige sider på din hjemmeside.

intern linkbuilding på dit website

Søgeintent – Contents nye base

Søgeintent er et buzzword som bliver brugt så flittigt for tiden, at det næsten er for meget. Men det er der en grund til. Søgeintent er nøglen til om du kan komme til at ranke og med hvilken type indhold, der er tale om! 

Nedenfor kan du se et eksempel på hvor forskellig Google vurderer intent på ord, der i bund og grund er synonymer.

Det du ser her når du er scrollet forbi alle reklamerne er, at en søgning på ordet fjernsyn er en søgning på et fjernsyn man kan købe. En søgning på TV handler derimod om TV-programmer. Nu skriver jeg det bastant, som om det er det, der ligger bag søgeintentionen. Det ved vi ikke. Det ved Google ikke. Det er der ingen andre der ved end den person, der har søgt! Google er dog meget overbevist om den ved, hvad der ligger af intentioner bag søgningen, og det er præcis det, der viser sig i toppen af Google. 

Det vil så også sige, at hvis du vil ligge i toppen af Google på et bestemt keyword, så er det første du skal checke, hvilken form for content ligger allerede i toppen af Google. Det kan du typisk gøre ved at lave en søgning og kigge på dine konkurrenter. Hvad er deres meta description (meta beskrivelse), hvad er deres title tag og hvad er deres meta description. Og så udvikle noget content, der rammer samme søgeintent, som Google har vurderet er den rette intent.

søgeintention og rangeringer på google

Det kan være meget konkret, hvad du skal fokusere på i din content, men du kan også opdele søgeintent i 4 overordnede kategorier. De kommer her:

Informativ intent

Her er du ude efter specifikke informationer. Eksempler på søgninger med informativ intent er:

  • Hvem byggede Rundetårn?
  • Rasmus Seebach
  • SWOT Analyse
 

Navigational intent

Her er du ude efter specifikke steder på nettet.  Eksempler på søgninger med navigational intent er:

  • DR TV program
  • Facebook
  • Bolius håndværkerfradrag
 

Transaktionel intent

Hvis du søger efter produkter, som du skal købe, så har du en transaktionel intent. Eksempler  er:

  • Køb bærbar PC
  • H&M rabatkode
  • Billigt iPhone 6 cover 
 

Kommerciel intent

Her er du ude i undersøgende øjemed. Eksempler på søgninger med kommerciel intent er:

  • Nike vs Adidas løbesko
  • Bedste flyverdragt til børn
  • Hoteller i Flensborg

Er du i tvivl om hvad søgeintent er på det søgeord, som du vil arbejde med, så er det nemmeste og faktisk bedste teknik, at blot indtaste ordet i Google. Så kommer der 10 resultater frem, og det der kendetegner de 10 resultater for dine konkurrenter kan du godt regne med er relevant for dig også. Hvis du ikke rammer en lignende søgeintent, så er det stort set umuligt at ranke på det givne ord!

Teknisk SEO

Teknisk SEO er en teknisk analyse og udbedring af de tekniske problemer. Denne gren er ren best practice i forhold til Googles retningslinjer, eller man skal nok vende den om. Når KH-Online laver teknisk SEO, så laver vi fejlfinding og prøver at eliminere de fejl, der kan være på en hjemmeside, og som kan mindske muligheden for, at få hjemmesiden til at rangere. Der er mange faktorer, der kan spille ind, men helt lavpraktisk, så kender vi alle virksomheder, der ikke har et mobilvenligt website. Det er i dag en vigtig rangeringsfaktor for at ranke godt i Googles organiske søgeresulater. Det var det ikke for bare 4-5 år siden.

Tekniske problemer kan i nogle tilfælde kun have effekt på enkelte sider, men rigtig ofte har tekniske problemer betydning for hele hjemmesidens evne til at rangere. Rent lavpraktisk laver vi indledningsvist en større gennemgang af hjemmesiden for bugs som duplicate content, hastighed, døde sider, mobile first index, etc, og derefter laver løbende checks af hjemmesiden for klassiske fejl, der har en tendens til at opstå f.eks. 404 fejl, for store billeder eller lignende. 

Det er nok her, hvor søgemaskinernes rangeringsfaktorer er tydeligst. I hvert fald i forhold til Google. Og det er her hvor Google er mest behjælpelig hvis man har et problem med en pågældende landingsside eller at hele hjemmesiden faktisk går mod Googles retningslinjer. Det kunne fx være med for mange Pop Ups, misvisende call to actions, for høj bounce rate og for lidt time on page.

Struktureret data

Hvis du laver struktureret data på din side med Schema Markup, så kan det øge synligheden for dit website i Googles søgeresultater. Det vil øge Click Through Rate.

KH-Online og SEO

KH-Online har sin baggrund i Dansk Linkbuilding og SEO Nørden. Laust Kehlet  og Lars Tonne Andersen stod bag disse to sider, som kørte i mange år, og Laust Kehlet er gået videre med KH-Online efter vi mistede Lars alt for tidligt til en skrækkelig sygdom. Laust er specialiseret i klassisk linkbuilding, onpage optimering både hvad handler om de mere bløde værdier som intern strukturering af hjemmesider såvel som den noget mere hardcore tekniske del af onpage optimeringen. Sidenhen er Sune Berg Hansen som er medstifter af KH-Online også blevet en del af SEO arbejdet, men hvor Laust kommer fra den klassiske SEO branche, så kommer Sune med en stor erfaring fra medieverdenen, hvilket gør at han har en unik evne til at se muligheder i de store pressemedier og formår at skabe en formidlingsstrategi, hvilket er blevet vigtigere og vigtigere for SEO igennem det sidste lange stykke tid.

SEO er mere end en Google disciplin

At kunne optimere på Google mod de bedste resultater kan være utroligt værdifuldt. Det er dog en vigtig detalje at SEO står for Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering på godt dansk. Google er en af mange søgemaskiner og for langt de fleste den vigtigste. Der er rigtig mange services, der benytter sig af søgemaskiner, så stort set alle de steder, hvor du vil være til stede og der er en søgemaskine til grund for dine succes eller ej, så er det vigtigt at kende søgemaskinerne. Nogle er baseret på meget simple algoritmer andre er noget mere avancerede og så er der de algoritmer, der forsøger at være lige så komplekse som Googles algoritme.

Eksempler på andre typer sider med søgemaskiner ud over Google:

  • Amazon
  • YouTube
  • Facebook
  • Yahoo, Bing, Yandex og andre deciderede søgemaskiner
  • Udemy, Lynda, Coursera og andre store undervisningsportaler
  •  og du kan sikkert nævne dem i flæng
 

At være succesfuld i sin søgeoptimering er, at være succesfuld på de søgemaskiner, der kan give dig værdi som virksomhed. For langt de fleste vil Google være en oplagt søgemaskine at lave SEO på, men der kan sagtens være andre steder også. For nylig tog vi eksempelvis et kursus i Udemy SEO, da vi havde en specifik undervisningscase, hvor netop den form for SEO gav mening.

SEO værktøjer

Hvis du selv vil arbjede med at forbedre dine rankings i Googles søgeresultater, så kan du med fordel tage et kig på nogle af følgende SEO værktøjer. De burde kunne hjælpe dig godt på vej. 

  • Ahrefs.com
  • SEMRush
  • Screaming Frog
  • Sitebulb
  • Google Keyword Planner
  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • SurferSEO
  • CORA
  • Ubersuggest
  • KWFinder
  • Answer The Publisc
  • Majestic
  • Google Trends
  • SEOQuake

Læs mere om SEO

Det er jo ingen hemmelighed, at vi ikke er de eneste, der arbejder med søgemaskine optimering. Der findes rigtig mange spændende artikler rundt omkring på nettet både fra danske marketers såvel som fra en masse internationale kilder.

Danske artikler om SEO:

  • Lars Skjoldby har skrevet en fin lille artikel med titlen “Hvad er SEO?” Han bygger sin forklaring af SEO op omkring  7 principper, søgeordsanalyse, SEO strategi, Local SEO, Teknisk SEO, Onpage SEO, Linkbuilding og Effektmåling. Det er nogle fine relevante punkter, som er rigtig fine at arbejde med, hvis man skal være lidt pedantisk, så er der dog lidt misvisende at snakke om SEO strategi, mens det nok nærmere er en SEO taktik, som Lars Skjoldby mener, og effektmåling er en rigtig fin ting at benytte men i vores optik er det strengt set ikke et selvstændigt princip men implicit i de andre principper. Du kan læse artiklen her: https://www.skjoldby.com/seo/hvad-er-seo
  • Mohammad Dadkhah har lavet en fed guide til SEO med 45 hands on tips til SEO. Hvor den ovenstående artikel beskæftiger sig med de overordnede principper med SEO så er denne guide super hands on, og Mohammad leverer nogle effektive og nemt anvendbare tips i dit arbejde med søgemaskine optimering. Du kan læse Mohammad Dadkhah’s guide her: https://www.dadkhah.dk/seo/
  • Thomas Rosenstand har en fin lille guide til linkbuilding. Her skriver han blandt andet om forskellen på intern linkbuilding, ekstern linkbuilding og udgående linkbuilding. Du kan eventuelt lige selv teste dig selv om du ved hvad denne del af denne tekst er, og læse mere om hvorfor den er værdifuld her på Thomas’ hjemmeside: https://www.concept-i.dk/faq/hvad-er-linkbuilding.html
 

Internationale artikler om SEO

  • The Beginner’s Guide to SEO er nok det sted de fleste bør starte, hvis de virkelig vil finde ud af hvad SEO er og hvordan man udfører det i praksis. Guiden som nærmest er en større bog er udviklet af Moz, et meget anerkendt medie indenfor SEO, som også har udviklet en rækker SEO analyse redskaber. Den guide kan du læse her: https://moz.com/beginners-guide-to-seo
  • Google har også en guide selv til SEO – hvor god og relevant den er, syntes jeg godt kan diskuteres, men hvad der er væsentligt her er, at dette er Googles egen officielle fortælling om hvad SEO er. Det er jo relevant at kunne høre fra Google selv, hvad de vægter, men deres udmeldinger skal også tages med et gran salt, da Google har en lang historik for at sige et og gøre noget andet! Du kan læse Googles guide til SEO her.
  • Neil Patel er en af de personligheder, der har været med til at sætte kursen for SEO igennem flere år. Han er til tider helt straight og på grænsen til kedelig, og andre gange kommer han med anderledes og indspirerende indlæg. Det er en god idé at læse Neils artikel: “What is SEO?” og jeg vil stærkt anbefale, at du tilmelder dig Neils nyhedsbrev. Du kan læse Neil Patels artikel om søgemaskineoptimering her: https://neilpatel.com/what-is-seo/
  • Generelt kan du på de internationale sider også søge rundt efter “SEO” eller “Search Engine Optimization”.

Google optimering af dit website

Langt de fleste tænker Google, når de hører ordet søgemaskineoptimering. Det er en smule snævert, men når det alligevel giver mening at sidestille Google optimering med SEO eller søgemaskineoptimering, så er det jo netop fordi, at Google kan om nogle siges at være søgemaskinen. Specielt i Danmark, hvor de andre traditionelle søgemaskiner kæmper om resterne, men ingen er i nærheden af at have så meget af markedet som Google.

Når du optimerer mod Google, så er følgende faktorer vigtig:

  • Godt indhold på dit website, der er ordentligt fokuseret på dine søgeord og som kan skabe engagement fra din brugere
  • Links som Google kan finde og links som er relevante for dine hjemmeside
  • Et teknisk velfungerende website, der både er hurtigt og ikke for tungt for dine forskellige devices
 

De nemme tricks til Google

Der er mange små tricks, som er nemme at følge , og som du nemt kan implementere på dit website. For eksempel skal du huske at bruge dit søgeord flere gange, og også huske at bruge relaterede ord til dit søgeord. Hvis mit søgeord i en given case var “Rideskole i Herning”, så vil relaterede ord være noget med heste, dressur og så videre. Her i denne case er målet ikke at ranke på heste eller dressur, men at skabe et relevant univers som Google kan statistisk lave semantiske analyser på, og i denne case derved kunne ranke på “Rideskole i Herning”. Videre kan du skabe nemme strukturer og engagement ved at sætte indholdet op i indholdsfortegnelse med links, således at det bliver nemmere for dine brugere at navigere rundt i dit indhold. En indholdsfortegnelse er særlig god ved indhold, der er rigtig langt. Prøv selv at tage et kig på denne side og vurder om en indholdsfortegnelse ville hjælpe dig eller forvirre dig.

 

Kort overblik over Googles historie

  • 1995 – Larry Page og Sergey Brin møder hinanden for første gang på Stanford Universitet
  • 1996 – Den første version af Google bliver lanceret på Stanfords universitetshjemmeside
  • 1997 – Google.com registreres
  • 1998 – Google får den første investering på 100.000 dollars og bliver registreret som en egentlig virksomhed.
  • 2000 – Google lanceres i 10 forskellige sproglag: Fransk, tysk, italiensk, svensk, spansk, portugisisk, hollandsk, norsk og ikke mindst dansk – Videre bliver Google den søgemaskine med flest sider indexeret i verden
  • 2004 – Gmail lanceres og Google bliver et aktieselskab
  • 2005 – Google Maps lanceres
  • 2006 – Google kommer til Kina og på samme tid opkøber de det sociale videosite YouTube
  • 2007 – Street View lanceres og reklameplatformen DoubleClick opkøbes og integreres til Google
  • 2008 – Chrome lanceres 
  • 2010 – Google lancere Nexus – Google første mobiltelefon
  • 2011 – Google lancerer Google+
  • 2013 – Google lancerer Google Chromecast til streaming på fjernsyn
  • 2014 – Google My Business lanceres. Google My Business er ekstremt vigtigt for Local SEO
  • 2016 – Google lancerer Google Home
  • 2017 – Google får en bøde på 2,7 millarder dollars for at favorisere egne shopping resultater i EU-landene. Danske Magrethe Vestager er kommisæren, der får sat en grænse for at det ikke er alt man kan tillade sig, når man har monopol.
SEO ekspert laust kehlet

Om Laust Kehlet

Denne SEO guide er skrevet af Laust Kehlet. Laust har arbejdet med SEO siden 2009. Siden 2015 har Laust stået for offpage og onpage SEO for KH Onlines kunder. Laust har været med til at skabe fine organiske resultater fra små såvel som store virksomheder i Danmark. 

KH Online ejes af Laust Kehlet og Sune Berg Hansen, hvor Laust er Head of SEO og Google Ads og Sune er direktør og har en unik forståelse for PR og sociale medier.