Vi ved det jo godt. De færreste holder af at læse på nettet. De skimmer, lige som du selv gør. Så vi kan lige så godt opbygge teksten på vores sider, så den er nem at skimme. Det kan du lære her!
Ingen gider læse noget på nettet. Vi hører det igen og igen. Men alligevel er der ikke særlig mange, der tager højde for det, når de udvikler indholdet. De skriver lange afsnit, lange sætninger og har alt for få mellemrubrikker på siderne.
Skal du gøre dig håb om, at der er flere, der får alle pointerne med, når de læser jeres tekster, skal du til at skrive på en anden måde. For jo nemmere teksten er at skimme, jo længere bliver folk hængende på siden – og måske får de alle pointerne med.
1. Elsk returtasten
Jo kortere afsnit, jo mere overskuelig bliver teksten. Selv komplekst indhold kan gøres mere læsevenligt ved at opdele det i mange korte afsnit.
Hold dig til at have en ide pr. afsnit og hold afsnittet kort. Maksimalt tre-fire sætninger.
Brug også gerne afsnit, der kun indeholder en enkelt sætning.
2. Brug en manchet
Nej, det er ikke dem, der sidder på din skjorte. Kig i ethvert trykt magasin eller i avisen. Det er den tekst, der står med fed skrift lige under overskriften. Den giver de vigtigste detaljer fra artiklen og faktisk kan du lynlæse hele avisen bare ved kun at læse overskrifter og manchetter. Brug manchetten på samme måde på din hjemmeside.
Giv tekstens konklusion og de vigtigste pointer i manchetten. Så er der større chance for, at folk bliver hængende og læser videre.
Desværre har manchetten ikke sin egen HTML-kode. Brug derfor almindelig brødtekst i fed til at fremhæve manchetten med.
3. Brug mange mellemrubrikker
Jo flere gange og jo oftere du sætter en mellemrubrik ind I din tekst, jo mere overskuelig bliver den. For hver enkelt mellemrubrik bliver et lille helle i teksten, som læseren kan læse hen til og så holde en pause.
Start med at skrive artiklen kun som mellemrubrikker og føj så en stærk overskrift til og se, hvilket indtryk det giver. Hovedparten af dem, der besøger siden, vil alligevel aldrig læse andet – hvis du er heldig. For 80 % af læserne kommer aldrig længere end til overskriften.
Sørg for at mellemrubrikkerne giver de vigtigste pointer. Så er der størst chance for, at folk forstår artiklens budskab!
4. Brug masser af punktopstillinger
- Punktopstillinger tiltrækker sig altid opmærksomhed.
- De er nemmere at skimme end opremsninger med komma imellem.
- De giver læserne en visuel pause i ordstrømmen.
5. Brug længere billedtekster
Det helt rigtige billede fanger læserne meget nemmere end en god overskrift – endnu bedre er det med video.
Tilføjer du en længere billedtekst på to-tre sætninger, der opsummerer tekstens vigtigste pointer, er der større chancer for at de besøgende fatter interesse for resten af teksten.
6. Tilføj relevante og hjælpsomme links
Brug interne links til andre relevante sider på hjemmesiden til at fastholde de besøgende. Send dem hele tiden videre til det bedste indhold, som I har, der relaterer til det emne, I skriver om på siden.
Brug eksterne links til andre gode websteder til at bevise over for læserne (og Google), at I har lavet en ordentlig research og bygger jeres viden på troværdige kilder.
Samtidig giver relevante og hjælpsomme links læserne et meget bedre indtryk af jer som afsendere. I vil dem virkelig deres bedste.
7. Liste-poster er altid et hit
Liste-poster er lige så gamle som internettet og de er fortsat i høj kurs. 8 tips til et eller andet og tilhørende nummererede underrubrikker virker meget mere overskueligt end ikke at vide en kæft om, hvor mange emner og pointer man skal kæmpe sig igennem, før artiklen er færdig.
Liste-poster er en effektiv måde at fange de besøgende på og gør det nemmere for dem at orientere sig i teksten.
8. Brug flødetekster og citater
Citater fremhæves oftest med en lidt større eller en anden font eller skiller sig ud på anden måde i de fleste CMS-systemer.
Brug citat-formateringen til at fremhæve tekstens vigtigste pointer. Det giver teksten samme funktion som et billede.
Den slags fremhævning blev oprindeligt kaldt for flødetekster af de gamle typografer – fordi de bliver brugt til at fremhæve ”fløden” – det vigtigste – i teksten.
Skal vi hjælpe jer med at skrive mere skimmevenlige tekster?
Skal I have hjælp til at skrive mere skimmevenlige tekster eller vil I lære, hvordan man planlægger sådan en tekst? Så kontakt os enten via formularen her på siden eller ved at ringe eller sende en mail.
Så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med at løfte indholdet på jeres hjemmeside.