Hjem » Søgeordsanalyse
Søgeordsanalyse
Søgeordsanalyse er en af de vigtigste discipliner i søgemaskineoptimering (SEO). Når du laver søgeordsanalyse, så analyserer du markedet for potentielle interessante indgange.
Målet med en søgeordsanalyse er, at finde de rette steder at markedsføre din virksomhed, dine produkter og dine ydelser på Google eller andre søgeordsmaskiner.
Når du laver en søgeordsanalyse undersøger du typisk følgende ting:
- Hvilke søgeord eksisterer og er relevante i et bestemt marked!
- Hvilken betydning og intention tillægger Google en søgning på et bestemt søgeord.
- Hvor mange søgninger og hvor meget trafik ville du kunne hente fra relevante søgeord
- Hvor stor konkurrence er der på de relevante søgeord
- Hvor stor værdi kan du udvinde af de relevante søgeord!
Disse 4 spørgsmål udgår de vigtigste byggesten i enhver søgeordsanalyse!
Få et gratis uforpligtende tilbud
Indholdsfortegnelse
3 tilgange til søgeordsanalyse
De indledende små skridt i en søgeordsanalyse handler typisk med at afdække markedet. Når du afdækker markedet er der særligt 3 approaches, som er særlig effektive for at skabe gennemsigtighed i markedet.
- Fokuser på de søgeord, som du selv bruger om markedet!
- Fokuser på de søgeord, som dine kunder bruger om markedet!
- Fokuser på de søgeord, som dine konkurrenter allerede benytter!
Målet er i denne indledende fase af en søgeordsanalyse at brainstorme og finde så mange søgeord som muligt! Det er uanset, hvilket approach, som du anvender!
Fokuser på dit eget kendskab til markedet
Du er ikke en hvem som helst. Du er den, der kender mest til dit produkt og din virksomhed. Den viden er værdifuld – særligt for en søgeordsanalyse. Hvilke ord kan man bruge om dine produkter, ydelser, og hvilke ord kendetegner hele dit marked! Det er her du er ekspert. Sæt dig ned, og begynd at skrible det ned, og når du en nat vågner op og tænker, ja det hedder det op. Så noter det med det samme til senere analyse.
Fokuser på dine kunders behov og begreber
Du er ikke den eneste ekspert på søgeord i dit felt! Dine kunder vil typisk kunne komme med nogle guldkorn og andre søgeord end du selv bruger. Et klassisk eksempel er VVS’eren, der gerne vil sælge “armatur”, mens kunden gerne vil købe en “vandhane”, og egentlig snakker de om samme produkt, men med forskellige søgeord.
Fokuser på dine konkurrenters søgeord
Uanset om dine konkurrenter er bevidste om det eller ej, så er de i det samme marked, som du er! Det betyder også at nogle af dem allerede vil få trafik fra søgeord, som kunne være relevante for din virksomhed at fokusere på. Du behøves ikke, at have direkte adgang til dine konkurrenters hjemmeside for at se, hvilke søgeord som de rangerer på. Det er offentligt tilgængeligt, og det er der en række redskaber, som kan hjælpe dig med at finde!
Klædt på til at afdække søgeord!
En af de største udfordringer i søgeordsanalyse er manglende gennemsigtighed. Heldigvis er der en masse værktøjer, som du kan anvende til at skabe den fornødne gennemsigtighed! Du vil i det følgende blive introduceret til nogle af de vigtigste!
Værktøjer til søgeordsanalyse
Det kan godt være en jungle at finde ud af hvilke søgeordsværktøjer, der er pengene værd, og hvad der dækker dit behøv. Her får du en liste over de værktøjer, som vi selv bruger, og dem som vi kan anbefale til dig med et mindre behov end os selv.
- Ahrefs – Søgeordsværktøjet over dem alle! Relativt præcist indeholder ekstremt mange features, som du vil kunne læse om nedenfor!
- Google Keyword Planner – Gratis – hvis du benytter Google Ads får du ekstra information dvs betalt. Meget upræcist, men godt til research af nye søgeord
- Google Search Console – Gratis – Kan benyttes til at analysere din egen trafik, og se hvilke søgeord, der skaffer dig trafik og synlighed på Google!
- Autosuggestionscrapers: Ubersuggest og KeywordTool.io – Disse redskaber har en relativt begrænset funktion nemlig at finde keywords baseret på autosuggestions. På nuværende tidspunkt virker det som at Ubersuggest er en tand mere udviklet end de to alternativer. Tidligere var Tinysuggest.com et glimrende dansk udviklet alternativ, men det ser desværre ud til det er blevet lukket ned.
- Keyword rank trackers: AccuRanker, SerpFox, Link Assistents Rank Tracker og en lang række andre kan anvendes til både at tracke rankings såvel som estimater på søgevolume.
- SemRush – Alternativ til Ahrefs som kan en del af det samme som ahrefs kan.
- searchmetrics – Godt til at finde nye keywords fra konkurrerende sider!
Find søgeord og find så mange som muligt
Den første del af en søgeordsanalyse handler om at finde søgeord, og så mange potentielle søgeord som overhovedet muligt. Du skal ikke bekymre dig om at have for mange søgeord i denne del af processen. Du kommer til at sortere søgeord væk senere hen!
Hvis du har mulighed for at bruge Ahrefs i denne proces, så vil vi stærkt anbefale det! Alternativt kan du anvende en blanding af Keyword Planner, Google Search Console og Ubersuggest til at finde nogle resultater. Det vil dog være en markant mere langsommelig proces og resultatet vil som udgangspunkt være mindre godt end gennem Ahrefs.
Her får du forklaringen på hvordan du finder søgeord med Ahrefs Kewyord Explorer . Det kræver dog at du har adgang til services! Her er søgeordsanalysen lavet med udgangspunkt i vores egen hjemmeside: Hurtigmums landingsside om pandekager.
Her kan du vælge følgende:
- Hvilken søgemaskine du vil finde søgeord på. Langt de fleste er interesseret i Google, men her har du altså også muligheden for at lave en søgeordsanalyse på YouTube, Amazon, Bing eller en anden søgemaskine.
- Hvilket land, som søgeordsanalysen skal foretages fra. Der er stor forskel på resultaterne i forskellige lande, så det er her meget vigtigt at vælge Danmark eller alternativt det andet land, hvor du vil finde ud af noget med søgeord. Hvis du er interesseret i at finde ud af mere om .com markedet, så skal du vælge United States.
- Så indtaster du det eller de søgeord, som du gerne vil rangere højt på. I dette eksempel har vi benyttet ordet pandekager.
Ahrefs søgeordsanalyse i overblik
Det du bliver præsenteret for her er et overblik over den eksplorative søgeordsanalyse, som Ahrefs leverer til os.
- Keyword difficulty – Denne størrelse er Ahrefs vurdering af hvor svært det er, at ranke på et givent søgeord på Google. I vores erfaring skal dette estimat på hvor svært det er at ranger på Google tages med et meget stort gran salt. Den vurdering er stort set udelukkende baseret på, hvor mange links, der går til en landingsside. Det er en del af sandheden om hvordan en side rangeres på Google, men det er meget langt fra hele sandheden.
- Search Volume – Her er der tale om en langt mere værdifuld information. Search Volume er mængden af søgninger foretaget på en gennemsnitlig måned. De tal som præsenteres af Ahrefs er markant mere præcise end de tal, der leveres fra andre ressourcer – typisk Googles eget tool Keyword Planner. Det kan for mange overraske, at Google har valgt at sløre deres resultater, men hvad vi kan se så er søgninger ikke bare lidt men meget mere retvisende hos Ahrefs. Den grønne bar under Search Volume indikerer hvilke måneder, der søges mere eller mindre på.
- Clicks – Denne information overser de fleste SEO folk, men det er nok i praksis den vigtigste information, som du kan finde på dette overblik. De fleste stopper ved Search Volume, men det er faktisk i Clicks, hvor du bedre kan forholde dig til trafikpotentialet ved et givent søgeord. Ved pandekager er der således endnu flere kliks ind på hjemmesider end der faktisk er søgninger. Forklaringen er, at ved en søgning på pandekager, så er der mange der klikker sig tilbage, og lige kigger nærmere på en anden opskrift også. Nogle steder er billedet et helt andet. Nedenfor kan du se et billede med en søgning på Justin Bieber. Der er en søgevolume på 26.000 søgninger men kun 10.000 kliks. Hvad den konkrete forklaring på det lave antal kliks i forhold til antal søgninger er der ikke nogen, der kan svare på, men her er et par et mulige forklaringer: Måske søgte fans efter billeder af deres idol? Måske søgte folk efter information som allerede gives på Google søgningen uden at man behøver at gå videre ind på en landingsside som fx alder, uddannelse, beskæftigelse eller lignende!
Dette er dog kun et overblik, og når du dykker lidt længere ned i Ahrefs Keywords Explorer så er der hurtigt nogle interessante informationer, der kommer frem.
Her kan du finde rigtige mange flere søgeordsideer, der er relateret til søgningen på pandekager eller hvad dit søgeord nu måtte være.
- Having same terms – I eksemplet ovenfor er termen pandekager, og her lister Ahrefs alle de andre ord, som de har noteret som inkluderer pandekager, og den nye terms søgevolume! Vigtig lille detalje her er dog, at sammensatte ord ikke bliver medtaget her fx havrepandekager.
- Questions – Her får du en række spørgsmål, som er relateret til søgeordet.
- Also rank for – I denne kolonne kan du se andre søgninger, som siden rangerer på.
- Newly discovered – Denne kolonne er ment som en information til at vise potentielle upcoming trends. Det er dog langt fra sikkert, at der er noget væsentlig at finde her, og der er upcoming trends!
Læg i øvrigt mærke til hvor mange ekstra søgeord, som du kan finde, hvis du klikker View All!
Samme procedure gør du med alle de ord, som er interessante for dig.
Alternative metoder til at finde søgeord
Hvis din virksomhed har valgt at benytte SemRush eller searchmetrics istedet for Ahrefs, så kan det være en noget nemmere fremgangsmåde at benytte disse tools enten alene eller i sammenhæng med Ubersuggest.
Sådan finder du potentiale og konkurrence på søgeord
Når du har scannet markedet for de søgeord, som du vil gå efter, så er det tid til at undersøge potentialerne ved de søgeord, som du har fundet og finde ud hvilke søgeord, som der skal vælges fra. Dem der står tilbage, når du er færdig, det er dem du skal gå efter. Det er noget du må finde ud af med dig selv og din virksomhed. For nogle hjemmesider, så handler det i bund og grund kun om et søgeord, andre kan det være 10 eller 20 andre igen kan det være flere hundreder eller tusinder. Det er ekstremt forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside.
Det klassiske parameter for valg af søgeord er søgevolume, men der er efterhånden kommet nogle stykker til, som giver et mere nuanceret billede. Her får du en oversigt over parametre, der kan være interessant for dig:
- Søgevolume
- Trafik
- Værdi af besøgende
- Konkurrence
Nedenfor kan du se forskellen og brugbarheden på de forskellige parametre!
Søgevolume vs trafik
Egentlig burde det være en ongoing diskussion i SEO verdenen om, hvad der er den vigtigste faktor! Det er det ikke – i hvert fald ikke i Danmark. Der eksisterer nærmest ikke andet end søgevolume, og du kan sikkert allerede høre, at jeg er meget mere interesseret i trafik end i søgevolume.
Det interessante ved trafik er, at det er en meget mere præcis indikator end søgevolume. Så vidt jeg ved er det dog kun Ahrefs, der har udviklet et mål for trafik. Keyword Planner har et estimat for volume, og de fleste andre værktøjer trækker deres data fra Keyword Planner, så de må også nøjes med Søgevolume.
Ved en lynsøgning på et søgeord som pandekager på ahrefs får du allerede en indikator på trafik.
Her kan du se, at vores hjemmeside har featured plads og igen er på 6. pladsen. Her estimerer Ahrefs 25.612 sessions på en gennemsnitlig måned. Som så ofte, så har Ahrefs en forsigt vurdering, som typisk vil ramme noget under det “sande” antal sessions.
Når du lægger de tal sammen som er under trafik på disse 10 bedste placeringer, så vil du notere det giver markant mere end 57.000 clicks som Ahrefs vidste ved overblikket på søgeordet pandekager! Der er ikke tale om en regnefejl. Forklaringen skal findes i næste kolonne, nemlig denne hvor der vises, hvor mange keywords en given artikel ranker for ifølge Ahrefs. HurtigMums’ artiklen ranker først og fremmest på pandekager, men også på 316 andre keywords. Nedenfor kan du se et udsnit:
Den vigtige take-away her, er at du kan finde nogle relativt stærke estimater på trafik ved at kigge på top 10 i Google, og se hvad en artikel på et bestemt søgeord kan skabe. Det her er et nøglepunkt i en hvilket som helst søgeordsanalyse, og den trafik bør være en vigtig faktor for valg af søgeord.
Værdi af besøgende
Hvor meget er 1 besøgende værd på din hjemmeside? Er der forskel på den værdi den besøgende har hvis han besøger en landingsside fremfor en anden? På de fleste webshops vil der være stor forskel på værdien af landingssider, og dermed også forskellige søgeord. For ovenstående eksempelside HurtigMums, der er der faktisk nærmest ikke nogen forskel på om de lander på den ene eller anden landingsside.
En udefrakommende vurdering af trafik kan være ekstremt forskellig fra et søgeord til et andet søgeord.
Forskellen i den clickpris (CPC) ahrefs vurderer er fra 0,35 dollars til 25 dollars per klik. Det vil med andre ord sige, at der er markant forskel på vurderingen af værdien af besøgende på det ene og andet søgeord. Du kan sagtens bruge disse værdier som en indikator, men ofte vil du faktisk selv sidde med en mere interessant viden! Hvis du har opsamlet data igennem Google Analytics, så vil du finde nogle faktorer, der kan give dig en langt mere relevant værdi!
Udregning af egen værdi ved besøgende
Hvis du har et bestemt antal besøgende på en bestemt landingsside, og du har opsat et mål for de besøgende, så kan du lave en bedre udregning af værdien af dine besøgende, og hvor meget de er værd for lige præcis dig og din virksomhed.
Lad os sige du har en landingsside, hvor du sælger fodbolde. Du har haft 1000 personer, der har landet på den landingsside og har købt for ialt 10.000 kroner. Nu skal du vurdere værdien af den besøgende. Der kan argumenteres for at regnestykket blot burde lyde sådan her: 10.000 kroner / 1000 besøgende = 10 kroner per besøgende. Det er for så vidt også rigtig nok, og det er salgsværdien af en besøgende. Men langt de fleste har en masse udgifter forbundet et salg som fx indkøb af produkter, forsendelse og så videre. Lad os antage at ud af de 10.000 kroner, som var salgsværdien, så går der 6000 kroner til udgifter. Så står du tilbage med 4000 kroner i overskud. Det er det overskud på 4000 kroner, der er interessant som den egentlige værdi af den besøgende.
Regnestykket hedder nu: 4000 kroner i overskud / 1000 besøgende = 4 kr/ besøgende.
Begå ikke den fejl, at tro ovenstående er et sandt tal. Det er et estimat, og det er et langt bedre estimat for dig end, hvad du kan finde igennem Ahrefs og Keyword Planners estimater.
Søgeordets konkurrence
Hvor hårdt er det så at tage en top 10, top 3 eller førstepladsen på et ord. Det kan være svært at måle, men der findes nogle redskaber, der har lavet et mål for søgeordets konkurrence. Som udgangspunkt forholder vi os til SEO konkurrence, og her kigger jeg mest henimod Ahrefs Keyword Difficulty, men der findes også andre redskaber som har målinger af konkurrencen for eksempel Long Tail Pro, som har eksisteret siden tidernes morgen! Jeg har aldrig været helt begejstret for nogle af de her målinger, der ofte er mere misvisende end retvisende.
Når du bruger Keyword difficulty fra Ahrefs, så er det godt at have øje for, at den sværhedsgrad er primært baseret på links, og videre hvis der er flere udenlandske resultater i toppen af dit søgeord, så er der en god sandsynlighed for at Keyword Difficulty er alt for høj, da Ahrefs ikke tager højde for Googles favorisering af lokale resultater!
De små ting der afslører svagheder i konkurrencen
Der er dog nogle ting, som altid er gode at holde øje med på side 1 af et givent søgeord. Her kommer et par stykker af de fokuspunkter, som jeg altid har med når jeg laver søgeordsanalyse.
Optræder søgeordet i title tag på de resultater, der er i top 10. Hvis ikke, så er det en interessant faktor, der kan indikere, at der ikke er meget kamp om dette søgeord.
Er der ikke lavet en title tag, og der blot er trukket en autotag som eksempelvis den indledende overskrift, ja så er det også et helt klart svaghedstegn.
Mangler der meta descriptions, så er det også et svaghedstegn. Det er dog et noget mindre svaghedstegn end de ovenstående.
Og så er det bare at kaste sig ud i det!