Hvordan dommedagsprædikanter kan lære os at skrive tekster der fænger

Vi ved jo godt, at folk ikke bliver særlig længe på vores sider. Så hvordan sikrer vi, at de får vores vigtigste budskab ind på nethinden? Det kræver et særligt tekstkoncept, vi kan lære af nogle af det vilde vestens mest farverige personligheder: Dommedagsprædikanter og kvaksalvere!

Du kender sikkert godt ærketyperne på en kvaksalver eller religiøs prædikant fra en gammel western-film. Du ved, dem der kommer kørende ind i byen og hurtigt får folk til at stimle sammen om deres prærievogn, som fluer om en sukkermad.

Hvordan gjorde de det? For kan du gøre det samme på din webshop eller hjemmeside, ville du jo nemt kunne fange dine besøgende – eller i det mindste sørge for, at de fik hovedbudskabet fra den pågældende side, inden de drønede videre på deres færd hen over internettet.

Problem – Agitation – Løsning

Den hemmelige formel hedder – oversat til dansk – P-A-L:

  • Problem – Identificer læserens problem eller smertensbarn
  • Agitation – Slå på det til det næsten gør ondt
  • Løsning – Kom med en løsning, de nemt kan få fat I (lige her på din side)

Det hele skydes af på et enkelt afsnit, der meget vel kunne være manchetten til en artikel eller det første afsnit i produktteksten. Det kunne f.eks. se sådan ud:

”Forlader de besøgende jeres hjemmeside alt for hurtigt? Det er I ikke ene om. Men får I ikke forbedret kvaliteten af jeres indhold og sidens design, kommer I aldrig til at kunne fastholde nogen – og hver mistet besøgende er lig med et mistet salg og dårligere placeringer i søgeresultaterne! Så bestil en komplet optimering af jeres website i dag og bryd den onde cirkel!”

Definér problemet så kortfattet som muligt

Problemet skal helst ikke kræve for mange ord at definere, hvis teksten ikke skal blive for lang. Beskriv det med så få ord som muligt, uden at det bliver uigenkendeligt for læseren. Beskrivelsen må gerne være så bredtfavnende som mulig – for så er der flere, der føler sig ramt. Så bliv ikke for konkret – med mindre det produkt du sælger, kræver det.

Agitationen skal have plads

Beskriv derefter følgerne af problemet så udpenslende og malende som muligt. Der må godt gå ekstra meget Tyttebær-Maja i den og jo værre du kan få det til at se ud jo bedre – uden at det går ud over troværdigheden (det glemte mange af datidens prædikanter og kvaksalvere). For det er vigtigt, at læseren kan nikke til agitationen hele vejen.

Løsningen er dit Call to Action!

Giv så løsningen. Helst formuleret som et miks af et Call to Action og en beskrivelse af den vigtigste fordel som løsningen giver. Løsningen skal virke nem og synes lige til at vælge. Ikke mere besvær, ikke flere bekymringer. Bare bestil her og dine pinsler er ovre.

Det skal naturligvis være sobert og troværdigt formuleret – ellers skræmmer det folk væk.

Fortsæt derefter med resten af teksten

Når du anvender PAL-metoden, får du en meget kort og slagkraftig tekst, der sagtens kan stå alene. Bruger du den som manchet eller første afsnit i teksten, sikrer du, at folk får hovedbudskabet fra din side. Så læser de ikke andet, så har de læst det vigtigste.

Har du mere tekst på siden, så start forfra og giv de uddybende fakta, der understøtter den sprængfarlige indledning. Brug især kræfter på agitations- og løsningsdelen. For modellen her spiller især på folks frygt og jo mere du kan argumentere for, at det vil gå rigtigt skidt for dem, hvis de ikke få løst deres problem, jo bedre – for jo mere tillokkende bliver din løsning.

Ulempen ved PAL

Ulempen ved PAL-metoden er naturligvis, at den kan virke rimelig negativ og dommedagsagtig på folk, hvis du smører for tykt på. Vi har trods alt flyttet os et godt stykke rent mentalt og uddannelsesmæssigt, siden dommedagsprædikanter og kvaksalvere rejste rundt i det vilde vesten.

Men skruer du en kende ned for dommedagsbasunerne og sørger for at kunne komme med god og saglig argumentation for din agitation, er metoden stadig valid. Ser du godt efter vil du også opdage, at den stadig bruges mange steder på nettet.

Skal vi hjælpe dig med at få flere konverteringer!

PAL-metoden er naturligvis ikke den eneste løsning på en ringe konverteringsrate. Også sidens design, hastighed og mange andre faktorer har indflydelse på, hvor godt dit website skaber nye kunder til jeres forretning.

Skal du have hjælp til at forøge konverteringen på jeres website, så kontakt os ved hjælp af formularen her på siden, send os en mail eller giv os et ring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.