Sådan finder du en troværdig stil til dine tekster, folk kan huske

Sådan finder du en troværdig stil i dine tekster, folk nemt kan huske

De kan stjæle dine ideer og kopiere din fremgangsmåde, men din personlighed kan de ikke rende med. Derfor der det vigtigt, at du finder en særegen, pålidelig og troværdig stil i dine tekster, der er let at genkende og huske for folk.

Alt for mange tekster på nettet er skrevet uden en tydelig afsender og i et unuanceret sprog. Så er det sagligt, sobert og uangribeligt. Så mener man det er seriøst. Jovist, men også kedeligt og gråt. Det falder i et med væggen. Afsenderen bliver i bedste fald en ikke tydelig person eller i værste fald en bedrevidende, perfekt, men samtidig usynlig person, som ingen egentlig bryder sig om. For perfekte eller usynlige mennesker er ikke interessante!

Næh, dem vi husker og holder af, er dem der tør vise en kant og har nogle særegne egenskaber, der på godt eller ondt identificerer dem. Tænk bare på Lars Larsen – der nu er ved at blive omdannet til en tegnet karakter med parodieret stemme, så karakteren stadig kan sælge sengetøj, den dag Lars Larsen selv går på pension –  Peter Ålbæk Jensen fra Zentropa, Jakob Haugaard, Linse Kessler eller for den sags skyld Kurt Thorsen og hans bagklogskabs ulidelige klare lys og alle de andre typer og karakterer, som vi alle sammen kender på godt og ondt.

Skal du gøre dig håb om at blive husket og genkendt, kan du også med fordel finde en tydelig og let genkendelig stemme i eller vinkel på dine tekster, der gør dig, dit firma eller dine budskaber let genkendelige og nemmere at huske.

Behøver ikke være identisk med dig selv

Den ”stemme” behøver nødvendigvis ikke være din egen, men kan være en persona, du har opfundet til formålet. Men det er en god ide at der er en vis overensstemmelse med den persona, der fremtoner i det du skriver på nettet og dig selv – for den dag folk møder dig i IRL, skal du gerne være til at genkende eller ikke have svært ved at skifte til den pågældende person.

Du kan selvfølgelig også vælge at skabe en fiktiv karakter, der måske endda optræder med et tegnet portræt. Så er det nemt for folk at gennemskue, at der er tale om en fiktiv person. Ulempen med den fiktive person er, at det bliver svært at lade vedkommende optræde i virkeligheden.

Fordelen er, at så er der meldt rent ud, at det ikke er en eksisterende person. Det har også den fordel, at den dag du måske ikke længere er i firmaet, kan en anden tage over og føre pennen for den fiktive person eller også kan I være flere der skriver artiklerne under det samme synonym.

Det skal ikke kamme over

Det vigtigste ved den person, du vælger at optræde som i dine tekster, er, at det ikke skal kamme over. Du skal ikke ende med at vise kant hele tiden. De 85-90 % af tiden skal du være saglig og holde dig til det emne, du skriver om – men de sidste ti-femten procent af tiden må der godt komme lidt ukontrollable tirader, skinne noget humor igennem eller være en ironisk distance til emnet.

Jakob Haugaard, Lars Larsen og alle de andre kan jo også godt være seriøs, når man hører dem på tv. Men det er de der små udtalelser, der stikker ud – som når Jakob Haugaard forklarer, at hans plan var at leve stærkt og dø ung, men at det var en dårlig plan, når man nu ikke døde – som gør, at folk husker det man siger. De bliver den velcro, der får budskabet, historien eller hvad du nu formidler til at blive hængende.

Det er ikke det, du siger, det er måden altså, at du siger det på

Så det er altså kort sagt, ikke det du siger, men den måde du siger det på og det sprog du bruger, når du siger det, der er vigtig. Det kræver en stærk, klar og nemt genkendelig skrivestil eller tilgang til emnerne.

Men det kræver samtidig en – i målgruppen – troværdig personlighed. For folk vil både have nogen, de kender og nogen de kan tro og stole på.

Gode arketyper for den slags personligheder er den omsorgsfulde forælder, der bekymrer sig om sine læseres succes her i livet og gerne vil have dem til at blive mere lykkelige og fuldendte personer. Gjort rigtigt er det en karakter med stor gennemslagskraft, men det kan nemt blive for meget og for ulideligt at høre på – ganske som var det dine egne forældre. Dem orkede du jo sikkert heller ikke altid at høre på.

Men der er også andre arketyper, der kan fungere, som f.eks. den venlige og kloge kollega, den gode og velmenende ven og så videre.

Resten kommer af sig selv

Bruger du lidt tid på at definere den person, du vil fremstå som i dine tekster, kommer resten oftest helt af sig selv. Emner, værdier og formuleringer bliver meget lettere at få ned på papiret og de sjove, skæve eller lidt mere kantede eller anderledes holdninger bliver nemmere at få vævet ind.

Så investerer du lidt tid i at definere en gennemgående persona, der kan fremstå som afsender i dine tekster eller bare generelt tænker over, hvordan du fremstår i dine tekster og hvordan du giver dem karakter, giver du samtidig dine budskaber en bedre mulighed for at blive husket. Samtidig gør du dit indhold mere unikt og derfor værd at komme til jeres hjemmeside og læse.

For som jeg startede med at skrive, så kan man stjæle dine ideer og kopiere dine fremgangsmåder. Men den måde du fortæller dem på er din. Den kan andre ikke snuppe fra dig, uden at de udsætter sig for straf – om ikke andet så fra Google for duplicate content.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.