Tre udfordringer ved Content Marketing og hvordan du løser dem!

Tre udfordringer ved Content Marketing løst på en gang

Indhold er kongen. Måske nok – men når din konge leger ”Find Holger” i søgeresultaterne og folks bevidsthed, kan der være lidt det samme. For er din branche lige som alle andre, så producerer dine konkurrenter også masser af godt indhold – og alle kæmper om de samme tre-fire pladser i søgeresultaterne. Der er kort sagt for meget godt indhold på internettet, til at dit gode indhold bliver set.

Har du nogensinde prøvet at stå og lave mad til nogle gæster, der så ringer afbud i sidste øjeblik? Ja, det er sgu surt og man bliver sådan lidt ærgerlig og skuffet, ikk? For man har gjort sig umage med maden, dækket op med det fineste porcelæn og måske også ofret lidt tid på noget bordpynt og den slags.

Men hvad så med de gæster, der ikke en gang ringer afbud? Dem er der en god chance for, at du bruger en frygtelig masse tid og penge på hver evig eneste dag, hvis du som hovedparten af alle andre danske virksomheder, har valgt at satse aktivt på Content Marketing.

Svært at få de gode pladser i søgeresultaterne

For alle dine konkurrenter gør også deres ypperste for at kokkerere det bedste indhold og tilberede de mest velduftende websider, der kan lede dine besøgende på afveje, når de er på vej op i opgaven til din etage.

Alt det meget indhold gør det utroligt svært for dit indhold at blive opdaget – og hvad værre er, så kommer der næsten hver evig eneste dag nyt indhold, der blander sig i konkurrencen om de forjættede 4 øverste placeringer i Google for netop de søgeord, der betyder noget for dit firma.

Dit indhold kan ikke få ørenlyd

Så på den måde larmer alt det andet indhold, der findes om dit nicheområde så meget i folks bevidsthed, at dine budskaber, pointer og produkter drukner i larmen. Du bliver bare en i mængden.

Så selv om du skaber alt det bedste indhold, du kan komme i tanke om, og gør dig umage, så det virkelig er høj kvalitet hele vejen, er der ingen, der finder vej til dine sider. Det er lige så ærgerligt, som de gæster der udeblev og betyder i firmasammenhæng, at du poster penge ud af vinduet på noget, du aldrig får det fornødne resultat af – lidt ligesom der er stor risiko for, at du måske ender med at må smide den ekstra mad ud, som du havde tilberedt til de gæster, der ikke kom.

Sværere at trænge igennem på de sociale medier

Det samme gør sig gældende, hvis du tyer til de sociale medier, for at skabe opmærksomhed og tiltrække besøgende til dit indhold. Her flokkes alle dine konkurrenter også og folk bliver hurtigt sneblinde på alle de poster, der kæmper om deres opmærksomhed i nyhedsstrømmen.

Bare prøv at slå noget op på f.eks. LinkedIn og se hvor hurtigt det forsvinder langt ned under folden på siden, bare du venter en fire-fem minutter. Nye opslag vælter ind over dig som en tsunami.

Samtidig har Facebook og de andre sociale medier skruet ned for den organiske rækkevidde på opslagene. Officielt for at mindste mængden af opslag, som den enkelte bruger får i sin nyhedsstrøm. Men vi gætter nu på, at det mere handler om at øge indtjeningen.

Du må til lommerne for at promovere dit indhold

Så det er ikke længere nok, bare at klaske et opslag op på Facebook, LinkedIn eller hvad I nu bruger og så kommer de besøgende væltende. Hvis du skal ud over den nærmeste skare af følgere på jeres profilside på de sociale medier, må du til lommerne for at købe ekstra rækkevide og andre promoveringer.

Det samme gælder, hvis du skal være sikker på, at blive fundet på søgemaskinerne. Så må du købe dig til en god placering over de organiske søgeresultater, så du får placeret din annonce over dine højtplacerede konkurrenter – og her hjælper godt indhold dig til billigere annonceplaceringer, fordi Google ikke kun går efter den annoncør, der byder højest, men også gerne vil sikre, at dem der klikker på annoncerne får en god oplevelse ud af det.

Er det så slut med gratis trafik?

Det lyder måske paradoksalt at foreslå det, men med så meget indhold, der kappes om dine besøgendes – og på sigt kunders – opmærksomhed, er du nødt til at tænke markedsføringen af dit indhold ind i din Content Marketing strategi og dit budget.

I mange år blev Content Marketing ellers anset for ”gratis annoncering”, fordi det jo ”bare” handlede om, at det indhold man skrev på sine hjemmeside, hev besøgende hjem til siden, bare man kunne få det frem på side 1 i søgeresultaterne.

Men de fleste har allerede indset, at der ikke længere er så mange gratis frokoster at hente på den konto længere. For udviklingen af indhold koster jo også noget og med tiden er den udgift blevet forøget i takt med de stadig stigende krav til kvaliteten.

Markedsføring af dit indhold bør være en del af din Content Marketing strategi

Sammenlignet med den udgift, er annonceringen en forholdsvis beskeden ekstraudgift, der eventuelt kan findes plads i budgettet til, ved at skære en smule ned på indholdsproduktionen.

Markedsføringen af indholdet kan f.eks. ske ved hjælp af:

  • Google Ads annoncer på jeres vigtigste søgeord
  • Promovering af indhold og kampagner på de sociale medier
  • Annoncering på branchemedier
  • Affiliateprogrammer

Adwords behøver vi vel ikke give meget omtale. Det handler om at købe Adwords-annoncer med så tilpas høje bud, at du er sikker på, du altid bliver vist over de organiske søgeresultater. Men det er en god ide at få hjælp til opsætningen af Adwords, hvis ikke du skal ende med at krudte en masse penge af uden at få nogle relevante besøgende ud af det.

Det samme gælder traditionel annoncering i de online- og trykte medier, der har relevans for den branche, du arbejder inden for. Det er den gode gamle historie med at vise en annonce for den målgruppe, du gerne vil have fat i. Intet nyt under solen der.

Promovering på de sociale medier

På de sociale medier kan du købe forskellige former for ekstra rækkevidde. På Facebook kan du f.eks. booste dine opslag, promovere din Facebook-side eller en hvilken som helst side på dit website.

Selv om det er nemt at booste et opslag på Facebook og derigennem købe ekstra rækkevidde og potentielt flere besøgende til Facebook-siden, så er det efter vores mening ikke den mest optimale løsning. For det første er rækkevidden begrænset, for det andet kan du ikke udspecificere målgruppen nær så specifikt, som du kan med en promovering og for det tredje, nytter det jo ikke at booste et opslag eller din Facebook-side, hvis folk alligevel ikke klikker sig videre til din hjemmeside – og det gør de oftest ikke!

Skal du have den største chance for at skaffe relevante besøgende, skal du promovere en given indholds- eller landingside på dit website og sørge for at målrette promoveringen så præcist som muligt. Så får du mest ud af dine annoncekroner på Facebook!

Byg et affiliateprogram til dine vigtigste kampagner

En anden måde du kan skabe betalt trafik til dine vigtigste indholdssider på, er ved at oprette et affiliateprogram, hvor du betaler andre for at omtale og linke til din side. Har du et konkret produkt, du vil sælge, kan det gøres ved at give en fast procentsats for et klik, der sælger dit produkt. En anden model er at betale affiliates, der linker til din side pr. klik – altså lige som du bruger Google Adwords. Hvilken model du vælger afhænger af, hvor attraktivt du vil gøre dit affiliateprogram at deltage i.

Uanset hvilken model du har valgt, bør du oprette en kampagne hos en affiliateudbyder for hver af de vigtigste sider, du gerne vil have trafik til. SEO-mæssigt giver links fra dine affiliates ikke noget. For Google kan se, at de er betalte. Men trafikmæssigt er de interessante, hvis du kan tiltrække relevant trafik med dit program

Derfor bør du være meget selektiv med, hvem du vælger som affiliatepartner. Vær kræsen med hvem du betaler for at sende trafik over til din side og husk at tjekke op på, i hvilken sammenhæng den enkelte affiliatepartner linker til jeres side og hvad de har skrevet om den.

Skal vi hjælpe dig med din Content Marketing strategi

Tænker du promovering af dit indhold ind som en fast del af din Content Marketing strategi, kan du begynde at arbejde mere målrettet med den. Det giver oftest det bedste og mindst omkostningstunge resultat.

Skal du have hjælp med din Content Marketing strategi, til at få udviklet godt indhold af høj kvalitet eller til hvordan du får promoveret dit indhold på den mest effektive og kostvenlige måde, så giv os et kald, en mail eller brug kontaktformularen her på siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.