Kontakt os på 53 70 50 60

Undgå prischok på dit MailChimp-abonnement!

Nye regler for hvilke kontakter der tæller med, når MailChimp beregner abonnementsprisen, ny prisstruktur for abonnementstyperne, samt en besværlig ”arkivering” af inaktive kontakter – der tilmed fjerner historiske data fra tidligere e-mailkampagner – har skabt stort røre omkring MailChimp. Samtidig ser det ud til, at MailChimp er på kollisionskurs med GDPR. Læs med, og find ud af, hvordan du undgår et kæmpe prischok, næste gang du skal betale dit MailChimp-abonnement.

Det gav store efterdønninger blandt alverdens online marketers, da MailChimp i starten af maj annoncerede tre store nyheder:

1) MailChimp vil til at være totalleverandør af online marketingydelser i stil med HubSpot inkl. deres eget CRM-system, egen popup-tjeneste og meget, meget mere.

2) Ny prisstruktur som introducerer flere ændringer for, hvilken funktioner der er tilgængelige for de forskellige abonnementstyper

3) Ny måde at beregne antallet af kontakter, du skal betale abonnement for.

Det første fik mange brugere til at frygte for, at det i fremtiden bliver meget dyrere at bruge MailChimp. Det andet bekræftede til en vis grad deres bange anelser, og det tredje kommer til at betyde et kæmpe prischok!

Den megen polemik omkring deres nye udmelding fik hurtigt MailChimp til at melde ud, at ændringerne kun gælder for nye abonnenter. Dem som allerede har et betalt abonnement i dag, kan fortsætte på samme vilkår og til samme pris, som de har betalt hidtil.

Rammer gratis-brugerne hårdt

Så nu tror du sikkert, at alt alligevel ender godt. Men det virkelige uheldige er, at den nye beregningsmodel kommer til at betyde, at de gratis brugere som i dag har under 2.000 aktive abonnenter på deres nyhedsbreve, pludselig bliver afkrævet abonnement på samme betingelser som de nye brugere.

For gratis-brugerne bliver betragtet som nye brugere, så snart de har mere end 2.000 abonnenter. For de nye regler betyder, at det ikke længere kun er aktive brugere, der tæller, når regnskabet skal gøres op.

Ifølge de nye regler, tæller nemlig både

  • aktive modtagere,
  • modtagere som har frameldt sig din mailingliste
  • modtagere oprettet i forbindelse checkout fra din webshop

med i det samlede regnskab, når MailChimp gør dit abonnement op.

Det betyder, at hvor du før gratis kunne have alle de frameldte kontakter liggende, du havde lyst til, tæller de pludselig med i beregningerne af dit abonnement – fordi du har mulighed for at sende til dem!

Så bruger du MailChimp gratis i dag, kan du se frem til et større prischok, hvis du har et stort antal frameldte kontakter på din konto, når reglerne træder i kraft pr. 15. juni i år (2019)

Arkivér inaktive kontakter for at undgå prishop

Skal du undgå store prishop på din gratis-konto på MailChimp, skal du derfor ind og arkivere alle de kontakter på din konto, som ikke længere er aktive modtagere af dit nyhedsbrev.

Du mister muligheden for at markedsføre dig til inaktive kontakter

Arkiverer du inaktive kontakter, kan du ikke sende mails til dem igen, før du ar aktiveret kontakterne igen. Men som du skal se, er begge dele ret besværligt i praksis – og så forbryder du dig mod GDPR-lovgivningen. Men den del kommer vi også tilbage til senere.

Sådan arkiverer du inaktive kontakter

Har du mange inaktive kontakter, bliver arkiveringen hurtigt en længere proces, der dels er besværlig, og dels tager lang tid at gennemføre i praksis. For du kan kun markere 100 kontakter ad gangen, men godt markere flere sider på en gang.

Men rammer du det mindste forkert undervejs, f.eks. når du skal skifte side for at markere næste sides kontakter, skal du starte helt forfra igen. Så gør det for 3-5 sider ad gangen, hvis du vil lave lidt ”damage control” på dit arbejde.

Trin for trin skal du gøre sådan her:

  1. Start med klikke på Audience og vælg det Audience du vil rydde op i (hvis du har flere).
  2. Klik på Manage Audience-knappen yderst til højre og vælg Manage contacts.

3. Klik på Manage contacts og vælg Segments.

4. Klik på Create segment-knappen yderst til højre.

5. I Create a segment-boksen vælger du Email Marketing Status i det første felt.

6. Klik på det sidste felt og fjern markeringen af Subscribed. Nu er det kun de kontakter, der er ”Unsubscribed” og ”Non-Subscribed”, der bliver en del af segmentet.

7. Klik på Preview Segment-knappen, så du kan se, hvilke kontakter der er udvalgt.

8. Klik derefter på Save Segment-knappen for at gemme segmentet.

9. Navngiv segmentet som f.eks. ”Kan arkiveres” og klik på Save-knappen i dialogboksen.

10. Nu vises segmentet på Segments-siden. Herfra kan du markere segmentet og f.eks. sende en ny kampagne til den eller eksportere hele segmentet til en CSV-fil. Klik på Edit-knappen.

11. Vælg Export as CSV for at gemme en sikkerhedskopi af alle de inaktive kontakter.

12. Klik derefter på Kan arkiveres-segmentet for at redigere det.

13. Rul ned i bunden af listen, og sæt antallet af viste kontakter pr. side til 100 i View-feltet.

14. Rul nu tilbage til toppen af listen og klik på den lille Pil ned-knap yderst til venstre ved siden af Email Adress. Vælg Select Visible i menuen.

15. Rul så ned i bunden af siden og klik på >-knappen nederst til højre på siden for at bladre videre til næste side.

16. Gentag step 14-15 for de næste 3-5 sider.

17. Klik på Actions-menuen i toppen af listen (det grønne område) og vælg Archive.

18. Nu arkiveres alle markerede kontakter på de sider, du har været igennem.

19. Gentag nu processen fra step 14 til 18, til du har arkiveret hele segmentet.

Genaktivér arkiverede kontakter

Vil du genaktivere arkiverede kontantakter, gør du det ved at åbne Audience-siden og klikke på Manage Contacts i menuen. Vælg View Archived Contacts.

Markér derefter de arkiverede kontakter, du ønsker at genaktivere og klik på Unarchive-knappen.

, , hvisSå hvis du ønsker du at genaktivere alle arkiverede kontakter, skal du hele processen igennem igen med at markere kontakterne på de enkelte sider.

GDPR kræver mere end, at du arkiverer dine kontakter

MailChimps – og mange andre e-mailmarketingsystemers – praksis med at gemme mailadressen på dem, der har frameldt sig dit nyhedsbrev, er faktisk ikke godt nok i forhold til GDPR. Det samme gælder arkivering af inaktive kontakter. Har folk frameldt sig, skal de slettes helt!

Så vil du overholde GDPR til punkt og prikke, skal du faktisk slette alle de inaktive kontakter fra dit audience i MailChimp. Det er desværre lige så besværligt som at arkivere dem. 

Fremgangsmåden er nemlig helt den samme med masser af sider, masser af klik og masser af muligheder for at skulle starte forfra, hvis du har rigtig mange inaktive kontakter, du skal have slettet fuldstændigt.

OBS: Du mister historikken, hvis du sletter inaktive kontakter

Men før du går i gang med at slette dine inaktive kontakter, skal du være klar over en vigtig detalje: Du mister alle de historiske data om, hvilke mails de slettede kontakter har modtaget, hvilke de har åbnet, hvilket de har klikket i og så videre. Det kommer til at påvirke historikken og statistikken for alle de mails, de har modtaget, før de meldte sig fra din mailingliste.

Tid til at skifte?

Med masser af andre alternativer på markedet er der stor risiko for, at MailChimps fremtidige planer for deres platform, samt de seneste ændringer i vilkår, får en stor mængde brugere til at skifte platform.

For fremtidsplanerne med eget CRM-system og andre HubSpot-lignende tjenester lyder meget dyr for de nuværende brugere, ligesom ændringerne betyder store prisændringer for den store skare af brugere, der indtil 15. maj kunne bruge MailChimp gratis.

Samtidig har hele udrulningen af den nye prismodel og kommunikationen omkring den støt en masse online marketers på manchetterne. Det har fået flere ledende aktører i branchen på barrikaderne. Herhjemme udtaler marketing ekspert Mikael Rieck fra Marketers.dk således, at:

”Jeg er dybt overrasket over, hvordan MailChimp prøver at luske prisstigninger ind ubemærket. Samtidig har de valgt at gøre det relativt besværligt at arkivere sine subscribers, hvilket dermed spilder deres kunders tid unødigt.

Derudover har ændringen fået mig til at indse, at en “unsubscribe” hos MailChimp slet ikke lever op til GDPR, og at MailChimp på nuværende tidspunkt slet ikke KAN leve op til GDPR uden samtidig at ødelægge historiske data for kampagner. Det kommer meget bag på mig, for de er jo ikke en lille spiller på markedet.

Så bliver du hos MailChimp, står valget lige nu mellem at ødelægge historiske data eller forbryde sig mod GDPR.”

Altså kort sagt: Vil du betale for muligheden for en dag at kunne sende til en genaktiveringsmail til dine afmeldte kontakter, kommer du til at betale en masse ekstra penge for at beholde de inaktive kontakter. Samtidig risikerer du at blive idømt dyre bøder for at forbryde dig mod GDPR – både for at beholde de afmeldte kontakter og for at henvende dig til dem igen.

Vælger du i stedet enten at arkivere inaktive kontakter for at spare penge, risikerer du stadig at blive straffet for at have overtrådt GDPR-reglerne. Eneste måde at overholde den på, er ved at slette dem helt. Men så ændres historik og statistik for alle de mails, de pågældende kontakter har modtaget, inden de frameldte sig lesten.

Når alt kommer til alt, er valget nemt: Bøden for at overtræde GDPR-reglerne er i den sidste ende større end besværet ved unøjagtige historiske data omkring gamle mailkampagners åbnings- og klikrater.

Så vores klare anbefaling er altså, at du vælger at slette alle de inaktive kontakter. Så sparer du både på dit MailChimp-abonnement og undgår smæk for at overtræde GDPR.

Alternativt er det måske på tide at finde en anden udbyder af e-mailmarketing. Den løsning kunne meget nemt ende med at være den letteste.