Google annoncering - Hjælp til performance med Ads i 2022

Google annoncering er en billig og nem måde at få øget synlighed i søgeresultaterne og flere besøgende på din hjemmeside. Du betaler nemlig kun, hvis potentielle kunder klikker på din annonce. Hvor meget du betaler pr. klik, afgøres ved en lynhurtig aktion, som du selv har indflydelse på resultatet af.

Har du brug for online annoncering på Google og større synlighed i søgeresultaterne på dine købsrelaterede søgeord? Eller vil du bare sikre dig, at din virksomhed er synlig med relevante annoncer, når potentielle købere søger efter de produkter og ydelser, som du tilbyder? Så er Google annoncering eller Google AdWords, som det tidligere hed – den mest økonomiske løsning.

Læs med, og hør mere om, hvad Google annoncering er, og hvordan du sætter annoncer på Google. Hvis du har spørgsmål til Google annoncering, Google Shopping og Google AdSense, så skriv endelig til vores Google Ads Specialist, Rasmus Bodholdt, her.

google annoncering

Indholdsfortegnelse

Hvad er Google annoncering?

Google annoncering, også kaldet Google Ads, er navnet på de betalte annoncer, du finder øverst i søgeresultaterne på Google. Der kan maksimalt være op til fire relevante annoncer i toppen af hver søgning. Og måden du får fat i en af disse placeringer, er ved at vinde en auktion, der afholdes mellem dem, der er interesserede i at annoncere på det pågældende søgeord i Googles netværk.

En auktion foretages hver eneste gang, en Google bruger foretager den pågældende søgning. Altså afgøres prisen pr. klik i det øjeblik, nogen foretager en søgning, der er bud på. Det betyder, at du løbende kan justere budgettet og dine bud, så du er sikker på, at du altid får en af de fire placeringer – og den bedste udnyttelse af dit markedsføringsbudget.

Du kan også bede Google Ads om at justere dine bud inden for det angivne maksimumbud og dit annonceringsbudget for det pågældende søgeord på daglig basis. Samtidig har du mulighed for at påvirke, hvor meget du kommer til at betale ved at optimere ordlyden af annoncen, relevansen af det indhold, som er på den side, du linker til fra dine annoncer på Google.

Det vender vi alt sammen tilbage til om lidt.

Hvordan virker Google annoncering?

Det er altså udfaldet af auktionen, som afgør, hvilke annoncører, der får vist deres annoncer til potentielle kunder på én af de fire pladser i toppen af søgeresultaterne. Men for at det ikke bare bliver den annoncør, som har den højeste månedlig budgetgrænse, der vinder auktionen hver gang, har Google skabt en algoritme.

Søgemaskinen og algoritmen præmierer de annoncører, som giver de besøgende den bedste oplevelse i form af relevans ift. søgningen og kvaliteten af indholdet. Kvaliteten af den side, folk kommer ind på, når de klikker på en annonce, er nemlig vigtig for Google. For var det kun “crap-sider” uden relevans for folks søgninger, som annoncerne førte ind til, var der jo ingen af brugerne, der gad klikke på dem.

Derfor anvender Google en algoritme, som gør det muligt for mange platforme med godt indhold, at vinde over de konkurrenter, der forsøger at overbyde med et tårnhøjt budget. Algoritmen beregner den enkelte annonces “Ad Rank” – og den udslagsgivende parameter i algoritmen kaldes slet og ret for “Quality Score“.

Sådan finder Google ud af, hvilken rækkefølge annoncerne skal vises i

Ved at gange din Quality Score med det beløb, du maksimalt vil give for en annoncering på Google, kommer Google frem til en Ad Rank for din annonce. En Ad Rank bestemmer, hvilken placering, din annonce får i de øverste resultater af annoncedelen i SERP

Nu er der bare tilbage for Google at udvælge de 4 annoncer, der har opnået den højeste Ad Rank ved auktionen. Det er dem, der bliver vist over de organiske søgeresultater.

 

Hvilken værdi dette parameter får, regner Google sig frem til ved at vurdere:

  • Relevans mellem annoncetekst og søgeord
  • Landingssidens relevans for søgehensigten
  • Den oplevelse landingssiden giver brugeren
  • Din gennemsnitlige CTR på andre annoncer

 

Lad os sige, at Google har givet dit website en Quality Score på 9, mens siden hos en af dine konkurrenter med et større annoncebudget, får en Quality Score på 5. Konkurrenten har budt 8 kroner som maksimumbud, mens du kun har budt 5 kroner! 

Konkurrentens Ad Rank bliver derfor 40, mens din bliver 45. Altså, vinder du budrunden, og får en højere placering i den betalte del af søgeresultaterne – samtidig med at du spare 5 kroner på dit annoncebudget i forhold til konkurrentens bud.

Men husk: Det er først, når brugeren klikker på din annonce, at du kommer til at betale for den. Det kaldes slet og ret for Pay-Per-Click – forkortet PPC – og er en betalingsmodel, som Google faktisk har opfundet.

Udvalgte Google Ads-cases

a misbrugsbehandling

Amisbrugsbehandling.dk
Fra 0 til 2.000 målrettede besøgende om måneden på 10 måneder.
Læs hele casen her.

ditte young

DitteYoung.dk
Fra 72. pladsen til 1. pladsen på hestehvisker (1.300 månedlige søgninger) på 4 måneder.

Hvad koster Google annoncering i Danmark?

google ads specialist rasmus bodholdt
Rasmus Bodholdt står bag denne guide, og har over 5 års erfaring med Google annoncering.

Altså ender et klik på én af dine annoncer med at koste dig den pris, som Google kommer frem til, når søgemaskinen holder auktion for hver enkelt søgeord. En auktion, der som allerede fortalt, foregår hver evig eneste gang nogen søger på et eller andet på Google!

Prisen på Google annoncering afhænger naturligvis også af efterspørgslen på det enkelte søgeord. Så jo flere, der gerne vil have vist deres annonce på et givet søgeord, jo højere budpris skal du hoste op med, for at være sikker på, at få en plads i top-4.

Den faktiske pris, som du kommer til at betale, er oftest meget lavere end dit maksimumbud. For Google trækker kun det beløb af klikket, der svarer til, at du lige akkurat har slået den konkurrent, som havde den næsthøjeste Ad Rank-score.

I eksemplet ovenfor skal du altså slå konkurrentens Ad Rank på 40. Det vil sige, at prisen bliver konkurrentens Ad Rank divideret med din Quality Score. Altså 40/9! Det betyder at din faktiske kostpris på et klik på annoncen kun bliver 4,44 kroner. Altså yderligere 66 øre under dit maksimalbud på 5 kroner.

Flere Google Ads-cases

HurtigMums.dk

HurtigMums.dk
Fra 1.907 besøgende til over 700.000 besøg per måned.

Læs casen om HurtigMums.dk her.

Michael Søderberg

MichaelSoederberg.dk
Fra “no where to be found” til 1. pladsen på Splitting (9.900 månedlige søgninger).

Hvad kommer Google annoncering til at koste mig?

Når du opretter en annonce i Google Ads/Google AdWords-annonceværktøj, giver Google dig en indikation på, hvad et gennemsnitlig klik koster for søgeordet i dag ud fra de auktioner, der allerede har været afholdt. Den pris kan du bruge til at vurdere, om det kan betale sig for dig at annoncere på det pågældende søgeord, samt hvor stort et budget, du skal forvente at bruge på søgeordet.

Men klikprisen kan nemt ændre sig – og gør det jævnligt. Ligesom med traditionel annoncering, så stiger prisen i de perioder, hvor der er sæson for det søgeord, der er tale om. Tilsvarende falder priserne i perioder uden for sæson – eller i særlige tilfælde som f.eks. COVID-19.

Her var der hele brancher, hvor prisen på deres annoncering på Google styrtdykkede, simpelthen fordi, at der pludselig IKKE var marked for det, de udbød. Så du kan kun bruge annonceprisen som en rettesnor. Den kan nemt være meget højere – eller i særligt tilfælde lavere.

Hvorfor er annoncering på Google vigtigt?

Annoncering på Google er vigtigt, fordi Google Ads kun koster noget, når der er nogen, som klikker på din annonce. Det er derfor en meget billig måde at få markedsført din virksomhed og den produkter- og tjenester på.

Traditionelle bannerannoncer på internettet og de fleste annoncetyper på de sociale medier som f.eks. Facebook afregnes pr. visning. Du betaler altså for hver gang din annonce vises – også selv om folk ikke klikker på den.

Så vil du have den billigste form for betalt annoncering og mulig forøget omsætning af dit firma med Google annoncering, skal du vælge bannerannoncer.

Hvor kan du annoncere med Google Ads?

Ud over annoncering i søgeresultaterne, kan du også få vist dine Google Ads, som:

  • Google Shopping-annoncer i søgeresultaterne
  • Annoncer på relevante sider på YouTube
  • Annoncering på Google displaynetværket via Google AdSense
  • Remarketing-annoncer

 

Remarketing-annoncer vises kun til folk, der har besøgt din hjemmeside for nyligt. Annoncerne kan oprettes, så de vises, lige så snart folk har besøgt en eller anden side på din hjemmeside. Eller når de har været forbi specifikke sider på din hjemmeside eller produkter på din webshop. Endelig kan Remarketing-annoncer også bruges til at minde folk om, at de har efterladt en vare i kurven på din webshop.

Hos KH-Online anbefaler vi altid, at du starter med at annoncere i søgeresultaterne for ét af dine vigtigste og købsrelateret søgeord – og så får gjort dine første erfaringer med Google Ads. Derefter kan du tilføje nogle af de mange  andre annoncemuligheder og -placeringer eller tilføje annoncer for flere af dine vigtige søgeord.

De har fået min hjemmeside op på topplaceringer med de mest konkurrenceprægede søgeord i min branche! Jeg er ekstremt glad!

Adam Sommer - Indehaver af Scorecoach.dk

Hvordan kommer du i gang med Google annoncering?

For at komme i gang med Google annoncering, skal du have en Google-konto, som er tilknyttet Google Ads. Derudover skal du have tilknyttet et betalingskort til annoncekontoen, som Google kan trække penge på for annonceringen.

Er du nybegynder, så hjælper Google Ads dig med at oprette din første annonce ved hjælp af en guide. Det foregår typisk ved, at du vælger nogle søgeord, en geografisk rækkevidde, du vil annoncere inden for, samt skriver en annoncetekst og vælger et annoncebudget.

Er du mere avanceret, kan du også oprette dine kampagner selv og vælge forskellige budstrategier for din annoncering via Google Ads. Her kan du bl.a. bruge Google Keyword Planner til at give dig inspiration til, hvilke relevante søgninger, du bør medtage.

Du kan også vælge at bruge et professionelt Google Ads bureau, som f.eks. KH-Online, til at sætte dine kampagner op – og holde øje med forbruget. For det kan nemt løbe løbsk, hvis du ikke passer på.

Google annoncering for begyndere

Første gang du skal lave en annoncering på Google, opretter du en Google Ads konto ved at logge på Google Ads. Her bliver du mødt af førnævnte guide, hvor du bliver bedt om at udvælge søgeord, geografisk område og annoncetekst til din første Google Ad.

Derefter bliver du bedt om at angive dine kortoplysninger til kontoen. Når kortoplysningerne er indtastet, ender du på kampagne-dashboardet, hvor du kan følge alle dine kampagner.

Før din annonce begynder at dukke op i søgeresultaterne, skal den lige godkendes af Google. Det kan tage fra 5 minutter og op til et døgn, alt efter, hvornår på døgnet, du opretter annoncen, samt hvor mange, der opretter Google Ads i øjeblikket.

Nu er du i gang – og kan få de første erfaringer med betalt Google annoncering.

Sådan får du højere performance på Ads i 2022

laust kehlet

Dine næste Google Ads-annoncer ønsker du sikkert at gå mere struktureret til værks med. 

Her får du 7 vigtige overvejelser til din Google annoncering, som vil sikre dig en højere performance på Ads i 2022 og frem:

  1. Det starter med, at du finder ud af, hvilke søgeord, du skal annoncere for.
  2. Dernæst skal du bestemme dig for, hvor dine annoncer skal vises henne.
  3. Endelig skal du vælge en budstrategi og et budget for dine Google Ads.
  4. Samt vælge hvilken type Google Ads kampagne, du ønsker at køre.
  5. Og hvilke annoncegrupper og matchtyper du skal oprette til søgeordene.
  6. Derefter bør du definere negative søgeord, for at fastholde relevansen.
  7. Og skrive en annoncetekst, der konverterer og giver de bedste budpriser.

 

1. Hvilke søgeord skal jeg annoncere for?

Der findes mange forskellige strategier for, hvilke søgeord du skal annoncere for med Google Ads. Der er den helt simple strategi, hvor du skyder genvej til toppen af søgeresultaterne for de søgeord, du ikke har i top-5 eller 10. 

Men der findes også meget mere avancerede strategier, der ved hjælp af forskellige matchstrategier gør det muligt at skabe annoncer, der bliver vist på flere forskellige relevante varianter af et søgeord eller en bestemt søgefrase.

Det kommer vi tilbage til lidt senere.

 

Den simple Google Ads-strategi: Genvejen til at blive fundet i søgeresultaterne

Når du skal vælge, hvilke søgeord, du skal begynde med at annoncere for, kan du med fordel se på, hvilke af dine vigtige søgeord du IKKE har gode organiske placeringer for i søgeresultaterne. Altså hvilke af dine allervigtigste søgeord, der ikke ligger i top-5 – eller som minimum på side 1.

Dem opretter du så en Google Ads annonce for. Derved har du mulighed for at snige dig forbi alle konkurrenterne og lægge dig over dem i annoncedelen af søgeresultaterne.

Du kan selvfølgelig også oprette annoncer for nogle søgeord, som allerede er på side 1 på Google. F.eks. hvis de er så vigtige for din forretning, at du gerne vil give dig selv to chancer i søgeresultaterne. En betalt mulighed og så den placering, som din side har i toppen af søgeresultaterne.

Det sidste kan sagtens give resultater, f.eks. hvis folk allerede kender dit firma. Så er det nemt, lige at slå ned på dig i annoncedelen, frem for at de skal til at lede jer op i de organiske søgeresultater.

Men generelt bør denne fremgangsmåde kun vælges for de allervigtigste søgeord. For brugerne af Googles søgemaskine har generelt større tillid til de organiske placeringer end til de betalte.

 

Andre gode strategier for søgeordsudvælgelse

Du kan med fordel også se på, om der er nogle relevante long tail-søgninger, som du kan annoncere på. Her er der oftest færre annoncører om buddet. Så her kan du oftest får nogle billigere klikpriser.

Har du en webshop, skal du naturligvis oprette Google Ads både for de forskellige produktkategorier, som det er vigtigt, du bliver fundet på. Samt på specifikke søgninger på produktnavne. 

Det sidste er særligt vigtigt, fordi folk erfaringsmæssigt bliver mere og mere specifikke i deres søgninger, jo tættere de er på at træffe en købsbeslutning.

Skal de f.eks. købe et digital-kamera, starter de med at søge på “digitalt kamera”. Når de så finder ud af, at det skal være et Nikon-kamera, begrænser de søgningerne til at vise kameramodeller fra denne producent. Og når de har besluttet sig for en konkret model, skriver de Nikon og så den nøjagtige modelbetegnelse på kameraet. Oftest efterfulgt at ord som tilbud, billigst og lignende.

Derfor bør du både oprette Google Ads for dine produktkategorier, dine brands, deres modelserier og helt konkrete modelbetegnelser. Så er du sikker på, at du får ramt folk og gjort opmærksom på din webshop eller dit firma hele vejen gennem den enkelte besøgendes kunderejse.

 

2. Hvilken placering skal jeg vælge?

google specialist

Når det kommer til, hvor dine Google Ads skal placeres, anbefaler vi, at du starter med en visning i søgeresultaterne. Findes der videomateriale på dit produkt – f.eks. sammenligningsvideoer – kan du også byde ind på annonceplaceringer på YouTube.

Sælger du produkter eller tjenester, som mange bloggere og nyhedsmedier omtaler, kan du også vælge at få vist dine Google Ads i Googles såkaldte displaynetværk. Displaynetværket dækker over de hjemmesider, der er tilknyttet Google AdSense.

Google AdSense er en tjeneste, der giver hjemmesideejere annonceindtægter ved at vise relevante Google Ads på enkelte sider på bloggen eller hjemmesiden. 

Her udvælger Google, hvilke annoncer der skal vises ved at analysere den enkelte sides indhold, og hvad den pågældende side ranker på af søgninger. Derefter afholder Google så en auktion blandt de annoncører, som er interesseret i en placering på siden.

Du kan derfor komme ud med dit budskab hos de bloggere, der er trendsættende blandt din målgruppe, eller hos eksperter inden for din branche. Du kan også risikere at få din annonce vist på de store landsdækkende medier – uden at det koster dig en krone.

Vælger du at få vist dine Google Ads i Googles displaynetværk, virker det bedst med bannerlignende annoncer. Altså annoncer, der vises som et klikbart billede. Disse skiller sig mere ud fra den redaktionelle tekst på siden.

 

3. Fastlæg din budstrategi, budgetstørrelse og dit budget

Til hver enkelt annoncekampagne skal du vælge et dagligt budget og en strategi for, hvor højt et bud du vil give på en placering af din annonce for det pågældende søgeord. Her kan du enten bede Google om at styre strategien – eller bygge din helt egen. 

Står Google for budstrategien, går de altid efter at give dig flest mulige klik for dit daglige budget. Men det kan hurtigt løbe op i en daglig pris, der slet ikke matcher din fortjeneste på det, du sælger. For selv om folk klikker på din annonce, er det ikke ensbetydende med, at du får et salg. 

Derfor skal der være plads til, at avancen på den vare eller tjeneste du sælger, også kan dække prisen for alle de klik, der ikke førte til et salg. Derfor anbefaler vi, du altid bør oprette din egen budstrategi, så du kan tage højde for dette. En budstrategi kræver dog, at du kender konverteringsprocenten (hvor mange procent af klikkene, der fører til et salg).

 

En konverteringsprocent afhænger meget af:

  • Hvor god og relevant en annoncetekst, du har skrevet
  • Hvordan folks oplevelse er med din side
  • Hvor konkurrencedygtig en pris, du har på den pågældende vare eller ydelse

 

Du kender af gode grunde ikke din konverteringsprocent til at starte med. Derfor bør du skele til den konverteringsprocent, Google angiver. Den er beregnet ud fra deres gennemsnitlige erfaringer med andre annoncører.

Så til at begynde med, kan du bruge den angivne konverteringsprocent til at beregne dit maksimumbud. Senere får du så data på din egen annonces konverteringsprocent – og kan så genberegne budprisen, når du kender dem.

 

En god tommelfingerregel for beregning af budstørrelsen

Når du skal beregne dit maksimumsbud, er det en god ide at tage udgangspunkt i en simpel beregning, hvor du ganger avancen med konverteringsprocenten

Har du en konverteringsprocent på 1,5 procent og en avance på 400 kroner på hver solgt vare, har du maksimalt råd til at betale 400 * 0,015 = 6 kroner pr. gang, nogen klikker på din annonce. Men så æder annonceudgifterne også hele din fortjeneste. 

Derfor bør du trække lidt fra i dit maksimumsbud, hvis du vil være sikker på, at have noget ud af salget til dig selv.

 

Hvor stort et dagligt budget skal du vælge til din Google annoncering?

Når du skal beregne, hvor stort dit daglige budget skal være, er det en god ide at holde det op mod, hvor mange salg du har budgetteret med for det enkelte produkt over en måned. Dividerer du antallet af nødvendige månedlige salg med konverteringsrate, finder du ud af, hvor mange klik der skal være råd til i dit budget.

Tager vi produktet med en avance på 400 kroner og vælger, at du skal sælge 10 stk. pr. måned, for at dit salgsbudget bliver opfyldt, skal dit budget være stort nok til, at du har råd til 10 / 0,015 = 667 klik på en måned – eller omkring 25 klik om dagen. Har du valgt et maksimalt bud på 6 kroner, svarer det til et budget på 150 kroner om dagen.

4. Hvilke kampagnetyper bør du vælge?

Har du en webshop, bør du opdele dine Google Ads kampagner i en række overordnede kampagnetyper for at ramme din målgruppe bredt på deres kunderejse.

 

Generelt kan du opdele kampagnerne i:

  • Generiske kampagner, der går på en bestemt produktkategori – f.eks. “køkkenmaskiner”.
  • Brand-kampagner der går på et bestemt brandnavn og produktkategorien – f.eks. “Major køkkenmaskiner”.
  • Specifikke kampagner, der går på en specifik model hos det enkelte brand – f.eks. “Major 700 UWM”.

 

Endelig bør du have en kampagnekategori, hvor du samler alle de søgeord- og fraser, du er i tvivl om.

F.eks. “køkkenmaskine test”, “køkkenmaskine fri fragt” eller “køkkenmaskine tilbehør”. Så kan du altid flytte de søgninger op som generiske kampagner, der viser sig at være trafik og salg i.

 

5. Annoncegrupper og matchtyper

De enkelte kampagnetyper kan du opdele i annoncegrupper med forskellige matchtyper af annoncer. Annoncegrupperne samler beslægtede søgeord inden for et emne, en produktkategori eller en tjeneste med en bestemt søgehensigt.

Derved kan du sørge for, at der opstår relevans mellem annoncer og landingssider, så du opnår den højeste kvalitetsscore. Her kan du med fordel lade Google give deres bud på, hvilke søgeord de finder relevante for de enkelte landingssider.

Det giver både en god indikation af, hvad Google ser for søgeord, som landingssiden ranker på. Det er samtidig de søgeord, der vil udløse den bedste kvalitetsscore.

Definitionen af søgeordene kan opbygges ved hjælp af forskellige matchtyper. De afgør, hvor upræcis eller præcis søgningen skal være, for at din annonce kommer i spil til at blive vist for den pågældende søgning.

 

Her kan du vælge mellem fire matchtyper:
  • Exact match bringer kun din annonce i spil, når folk har søgt specifikt på den søgefrase, du har angivet. Så angiver du [køkkenmaskine tilbud] som exact match ved at omgive søgefrasen med kantede parenteser, vises din søgning kun, når folk har søgt på præcis denne ordkombination. Det giver dig den bedste mulighed for at afgrænse visningen af din annonce og styre annoncebudgettet.
  • Phrase match medtager kun din annonce i auktionen, hvis den angivende søgning indeholder alle de søgeord, der indgår i søgefrasen i en eller anden kombination. Så vælger du f.eks. “køkkenmaskine tilbud ” som phrase match ved at skrive det mellem et par gåseøjne, vil din annonce komme i spil, både når brugere har søgt på “hvor finder jeg en køkkenmaskine på tilbud” eller “køkkenmaskine tilbud Randers”. Denne matchtype giver dig flere visninger. Det øger dog risikoen for irrelevante klik, der koster budget uden at give nogen chancer for salg.
  • Broad match fungerer lige som at skyde med spredehagl. Her kommer din annonce i spil for alle varianter, hvor en given søgefrase indgår i. Så angiver du f.eks. køkkenmaskine tilbud, bliver annoncen vist både på søgninger på køkkenmaskine og tilbud – men selvfølgelig også på søgninger på køkkenmaskine tilbud. Det kan hurtigt give dig en masse irrelevante klik, som bare dræner dit annoncebudget.
  • Broad match modifier giver mere kontrol over, hvornår din annonce skal med i auktionen for broad match søgninger ved at fjerne alle de broad match-kombinationer, der ikke har relevans for din annonce. Broad match med modifier angives med et plus foran det eller de ord, der er variable. Her vil +køkkenmaskine +tilbud både bringe din annonce i spil på søgninger som “køkkenmaskine på tilbud” og “køkkenmaskine rabat” – fordi rabat anses som et synonym for “tilbud”.

 

6. Fjern irrelevante søgninger med negative søgeord

Vil du sikre den bedste relevans for dine annoncer, bør du fjerne irrelevante visninger af annoncerne ved at definere såkaldte negative søgeord. Det er søgeord, som IKKE må indgå i de søgninger, som annoncen kan vises for. 

På den måde slipper du for at kaste penge efter klik, der alligevel aldrig vil føre til et salg. Samt på søgninger hvor din kvalitetsscore bliver for lav, fordi relevansen mellem søgehensigt, annoncetekst og landingsside ikke bliver særlig høj. 

 

7. Skriv en god annoncetekst

Når du har foretaget alle de ovenstående valg, er du klar til at skrive din annoncetekst. For det er først, når du kender alle de andre parametre, du helt nøjagtigt ved, hvordan du skal målrette teksten, samt hvilke af dine målgrupper du skal målrette den mod.

 

Formatet for Google annoncering

Teksten til din Google Ads annonce skal overholde et bestemt format.

Formatet ændres fra tid til anden i takt med at Google justerer på designet af søgeresultaterne. Derfor kan du risikere, at du fra tid til anden skal løbe gennem alle dine annoncetekster og ændre dem, så de lever op til det nye format, som Google har indført.

 

Pt. gælder der følgende regler for Google Ads teksten:

  1. Du har 3 overskrifter på hver 30 tegn maks. Overskrifterne vises med en lodret steg (|) mellem hver tekst.
  2. Du har to linjer på hver maksimalt 90 tegn til at beskrive dit tilbud – og komme med et call to action.

 

Hvor du er sikker på, at alle tre overskrifter altid vises, er det IKKE sikkert, at Google viser hele teksten i dine beskrivelseslinjer. Det afhænger helt af, hvorvidt annoncen vises på en stationær eller bærbar computer, eller om den vises på en tablet eller mobil.

Teksten skrives i en særlig editor, der indeholder forskellige elementer.

Ved siden af editoren kan du se, hvordan annoncen kommer til at se ud. Her kan du vælge mellem at få vist forskellige designs på annoncen, alt efter om den skal bruges i søgeresultaterne, på Google Maps eller på et website i displaynetværket.

 

Tips til at skrive en god Google Ads-annonce

Der findes flere gode råd og strategier for, hvordan du skriver en god Google Ads annoncen. Vigtigst er det, at det søgeord som annoncen vises på indgår i overskriften og den beskrivende tekst i annoncen. Det bekræfter brugeren i, at annoncen er relevant.

Samtidig er det vigtigt, at du bruger et aktivt sprog, der henvender sig direkte til læseren – og giver dem et klart call to action. Det øger dine chancer for, at folk vælger at klikke på netop din annonce, og ikke nogen af konkurrenternes.

KH Online er blandt de allerbedste til digital markedføring i Danmark. Jeg giver dem mine bedste anbefalinger. Udover høj faglighed, er serviceniveauet i top.

Mads Nordskov - Indehaver Nordskov Media

Google annoncering FAQ

Nedenfor finder du svar på de mest stillede spørgsmål til Google annoncering i 2022.

 

Hvad er Google Ads?

Google annoncering, også kaldet Google Ads, er betegnelsen for de øverste resultater i søgeresultaterne, som er markeret med “annonce”.

 

Hvad er forskellen på Google Ads og SEO?

Den væsentligste forskel på Google annoncering og SEO er, at Google annoncering er betalt annoncering, hvorimod SEO er organisk annoncering, hvilket betyder, at det er gratis.

 

Hvad koster Google Ads?

Prisen på Google annoncering afhænger af mange faktorer. Du kan enten udføre Google annoncering på egen hånd eller hyre et Google Ads-bureau til opgaven. Hvis du vælger et Google Ads-bureau som KH-Online til opgaven, så kan du finde vores priser her.

 

Hvorfor Google Ads?

Du skal arbejde eller investere i Google annoncering, hvis du vil styrke din online synlighed. En øget synlighed i toppen af søgeresultaterne øger antallet af besøgende til din hjemmeside og skaber i sidste ende flere salg i din webshop/ordrebog.

google ads specialist

Om Rasmus Bodholdt

Den største udfordring ved Google Ads er at få valgt rigtigt i hvert af de trin, vi har gennemgået ovenfor. Det kræver specialviden og erfaring – og bare et enkelt lille tegn, der er sat forkert kan koste dig tusindvis af kroner hver måned.

Vil du undgå de mange muligheder for at lave fejl, kan du med fordel kontakte Rasmus. Han har arbejdet med Google Ads siden 2017. Siden 2021 har Rasmus hjulpet KH-Online’s kunder med at skabe profitabel markedsføringskampagner i Google Ads.

Kontaktinfo til Rasmus:

E-mail: rasmus@kh-online.dk

Tlf: 61106435

LinkedIn: Profil