Ordbog

Sitemap

A

Ankertekster – Ankerteksten er den klikbare del af et hyperlink: dét ord, eller dén sætning, du kan klikke på for at komme videre til en anden webside.

B

Benchmark SEO – Benchmark SEO er en systematisk og struktureret metode til at evaluere din SEO-indsats. Bruger du ressourcer på SEO, hvad end SEO-arbejdet udføres internt, eller om det outsources til et bureau eller en freelancer, anbefaler vi at benchmarke på flere forskellige niveauer og parametre.

C

Canonical tag – Et canonical tag er et kodestykke, der har til formål at indikere over for søgemaskinerne, hvilken side der skal indekseres, hvis to eller flere sider på din hjemmeside minder om hinanden.

Core Web Vitals – Core Web Vitals er, de tre signaler (LCP, FID og CLS) under paraplyen Page Experience, der alle har med brugernes oplevelse af din hjemmeside at gøre. De hører alle ind under disciplinen teknisk SEO.

CPA – CPA er en forkortelse for Cost Per Action og Cost Per Acquisition og er et udtryk for prisen, som du betaler for et salg eller en handling. En handling kan f.eks. være en booket salgsvurdering, tilmelding til nyhedsbrev, en booket massagetid eller noget helt fjerde.

CPC – CPC er en forkortelse for Cost Per Click, og er en måleenhed, de fleste der arbejder med online markedsføring kender til. CPC er et udtryk for, hvor meget du betaler pr. klik, når du f.eks. annoncerer på Google eller Facebook.

CPM – CPM er en forkortelse for Cost Per Mille, der kan oversættes til Pris Per Tusinde. CPM beskriver, som navnet antyder, den pris, du betaler for 1.000 visninger, når du beskæftiger dig med online markedsføring.

CTR – CTR står for Click-Through Rate, og er en måleenhed for, hvor mange mennesker der klikker sig videre fra søgeresultatet til din side ud af alle dem, der får vist din side i SERP’en.

D

Disavow – Disavow er et værktøj fra Google, der først gang blev annonceret i oktober 2012. Du har adgang til dette tool via Google Search Console. Formålet med værktøjet er at gøre det lettere for dig at afvise eksterne links til dit website, som du ikke kan stå inde for af den ene eller anden grund.

Display annoncering – Med display annoncering kan du komme ud med dine budskaber til dine målgrupper ved at promovere din virksomhed på eksterne hjemmesider og apps gennem tekst- og bannerannoncer.

E

E-A-T – E-A-T står for Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness, der kan oversættes til Ekspertise, Autoritet og Troværdighed.

E-E-A-T – E-E-A-T står for Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. Du kender allerede til E-A-T, men her er der lige blevet tilføjet et ekstra -E i form af Experience. 

EMD – EMD er en engelsk forkortelse for Exact Match Domains. Exact Match Domains er domæner, der matcher fuldstændig på et søgeord du gerne vil ranke på.

F

Facebook-bureau – KH-Online er et professionelt Facebook-bureau i København, som besidder den viden, der skal til, for at du kan få succes med din annoncering på én af verdens største sociale medier, Facebook.

Facebook-guide – Facebook annoncering gør det muligt at målrette din markedsføring direkte til netop dine kunder. Det giver langt flere klik på annoncerne, og større chance for at kunderne køber. Læs vore guide til Facebook annoncering.

Fejl 404 – At få beskeden ’fejl 404’ på en side, du har søgt på nettet, er det samme som at ringe til et nummer, der ikke eksisterer. En fejl 404 fortæller dig, at siden ikke eksisterer.

G

Google – Google er den mest brugte søgemaskine i verden med en markedsandel på over 90 %. Det startede som en simpel søgemaskine, men udviklede sig hurtigt til at blive én af de største og mest innovative digitale opfindelser i nyere tid.

Google Ads-bureau – KH-Online er et Google Ads-bureau i København med adskillige års erfaring med Google Search Ads. Den årelange erfaring kommer vores mange tilfredse kunder til gode hver dag. 

Google Ads-guide – Google Ads er en nem måde at få øget synlighed i søgeresultaterne og flere besøgende på din hjemmeside. I vores Google Ads-guide tager vi dig med gennem én af de bedste drejebøger til Google annoncering.

Google Analytics 4 – Google Analytics 4 (GA4) er en ny og fremtidssikret analyseplatform, der kan analysere data fra hjemmesider og apps. Google lancerede den nye version i 2020, og siden har mange hjemmesideejere valgt at skifte til den nye og forbedrede løsning.

Google Chrome Webshop – Google Chrome Webshop (eller Google Chrome Web Store) er Googles webshop for deres egen webbrowser, Chrome! Her kan du finde langt over 190.000 apps, udvidelser og browsertemaer til din foretrukne browser.

H

Hjemmeside design – Hjemmeside design er en essentiel del af brugerens oplevelser. Web-design plejede at have fokus på at designe hjemmesider til desktop – Men siden midten af 2010’erne, er hjemmeside design til under mobil- og tabletbrowsere blevet meget vigtig.

HTML-sitemap – Et HTML-sitemap er en HTML-side på din hjemmeside, der viser en HTML-formateret oversigt over hjemmesidens opbygning med link til hver eneste side.

I

Intern linkbuilding – Intern linkbuilding er en metode inden for søgemaskineoptimering, hvor du linker internt mellem forskellige undersider på dit website. Du opretter på fagsprog et internt link, når du linker fra en underside til en anden på samme hjemmeside.

L

Lokal SEO – Lokal SEO eller lokal søgemaskineoptimering er den danske betegnelse for “local SEO”. Lokal søgemaskineoptimering handler kort og godt om at øge en virksomheds synlighed i søgeresultaterne med fokus på de lokale søgninger.

LSI-søgeord – LSI står for Latent Semantic Indexing, der kan oversættes til Latent Semantisk Indeksering. Latent Semantisk Indeksering er et indekseringssystem, Google bruger til at identificere og forstå en sides overordnede emne på baggrund af de anvendte søgeord.

M

Marketing Mix – Når du skal finde ud af den rette marketingstrategi, er det vigtigt, at du ser på det marketing mix af parametre, der er for din virksomhed. Det er med til at gøre, at du får en god ide om, hvordan du bedst reklamerer for dit produkt og din virksomhed.

O

Online markedsføring – KH-Online er et online marketing bureau, der gennem en datadrevet tilgang til online markedsføring skaber digital synlighed og vækst for virksomheder. 

P

Pressemeddelelser – Vil du gerne i medierne? Så kan KH Online hjælpe dig. Vi har – via Ritzau – adgang til at sende pressemeddelelser ud til alle relevante medier i hele landet.

R

Redirect – Et redirect er en teknisk løsning, der anvendes til automatisk at sende både besøgende og Google videre til en anden webside, end den man oprindeligt går ind på. Typisk bruges redirects, når man flytter indhold på ens website, sletter en side eller ændrer domænenavn.

Rich snippets – Rich snippets kan oversættes til udvalgte uddrag, og det dækker over de ekstra informationer, der kan vises sammen med et almindeligt søgeresultat. Et almindeligt søgeresultat består af en URL, en sidetitel og en metabeskrivelse. De informationer, der vises udover disse tre ting, kaldes rich snippets.

ROAS – ROAS står for Return On Ad Spend og bruges til at beregne afkastet på aktiviteter holdt op mod omkostningerne. Dette kan med fordel beregnes og bruges aktivt, hvis man gør brug af betalt annoncering gennem f.eks. Facebook, Google eller en helt tredje kanal.

S

Schema Markup – Schema markup er struktureret data (på engelsk; structured data), der gør dit indhold lettere tilgængeligt for søgemaskiner som Google.

SEM – SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, der kan oversættes til markedsføring i søgemaskinerne. I dag findes der mange former for online marketing, hvor SEM hører til blandt de mest udbredte og profitable.

SEO-analyse – En SEO-analyse er en systematisk analyse af din hjemmesides organiske performance i søgemaskinerne. Analysen giver dig et overblik over, hvordan din side klarer sig i et SEO-perspektiv, og hvilke fejl og mangler der skal sættes ind over for.

SEO-bureau – KH-Online er et SEO-bureau i København, som besidder den rette viden og erfaring, der skal til, for at erobre de bedste rankings i Googles søgeresultater.

SEO-guide – SEO (på dansk kaldet søgemaskineoptimering eller SEO optimering) handler om at skaffe trafik, øge mængden af besøgende og salg til din hjemmeside. I vores SEO-guide tager vi dig med gennem én af de bedste drejebøger til god søgemaskineoptimering.

SEO-specialist– En SEO-specialist er, netop som navnet antyder, en specialist i SEO. SEO-specialisten har et indgående kendskab til SEO. Det kendskab giver ham eller hende gode forudsætninger for at opnå topplaceringer i Googles organiske søgeresultater.

Strategi – At finde den rigtige strategi er altafgørende. Som virksomhed eller webbutik kan det være svært at få et overblik over mulighederne, og der kan vi – med mange års erfaring fra 100 vis af websider – ofte hjælpe med at vælge det rigtige.  

Søgeintention – En søgeintention er  brugerens hensigt med sin søgning i søgemaskiner som f.eks. Google, Bing eller Yahoo. Denne search intent kan variere alt efter, om dine potentielle kunder er klart informationssøgende, har klare kommercielle motiver eller noget helt tredje.

Søgeordsanalyse – Søgeordsanalyse er én af de absolut vigtigste discipliner i SEO. Når du laver søgeordsanalyse, så analyserer du markedet for potentielle interessante indgange.

T

Teknisk SEO – Når vi snakker teknisk SEO, så dækker begrebet over det tekniske arbejde med SEO. Det omfatter alle de tiltag af teknisk karakter, som har betydning for dine rankings i de organiske søgeresultater.

Topic clusters – Topic clusters kan oversættes til indholdsklynger, og denne oversættelse er i sig selv meget sigende for, hvad der kendetegner denne strategi. Topic clusters er en samling af landingssider, hvis indhold er beslægtet til det overordnede emne.

U

URL – URL er en forkortelse for Uniform Resource Locator, hvilket betyder på dansk betyder enhedsressourcefinder. En URL angiver adressen på en bestemt ressource, der findes på internettet. Det kan f.eks. være en websides adresse eller en e-mailadresse.

W

Workshop – I en tre timers workshop bliver din forretning gennemgået fra A-Z. Vi går igennem forretningsplan, strategi, kanaler, partnere, value proposition, kundesegmenter, prisstrategi, seo-strategi, email-marketing, sociale medier, usability og meget mere.

X

XML-sitemap – XML står for Extensible Markup Language, og er et kodesprog. Et Markup Language betyder direkte oversat ”opmærkningssprog”. Dvs. et programmeringssprog, der videregiver både selve teksten på en side og information om sidens indhold og opbygning. 

Y

YMYL – YMYL står for Your Money or Your Life. Det er en betegnelse, der bruges om indhold, der potentielt kan have betydning for brugerens sikkerhed, helbred, lykke eller økonomi.