Hjem » Ordbog
Ordbog
A
Affiliate marketing – Affiliate marketing er en gren af online advertising, hvor du som markedsfører kun betaler provision ved køb eller leads, og du som blog-ejer kun tjener penge, når du reelt leverer et salg for en virksomhed, som du har indgået en aftale med. Det ville være et rent mareridt at lave affiliate marketing, hvis man skulle ud og finde alle annoncører selv eller fra den anden ende selv finde en masse forskellige blogs, der vil markedsføre ens produkter. Derfor foregår affiliate marketing i høj grad igennem affiliate netværk, der kategoriserer og hjælper annoncører, influencers og blogs med at komme i kontakt med hinanden!
Ankertekst – Denne tekst er den der er indlejret i et link. Selve ordet “Ankertekst”, der indleder dette ordbogsopslag er en ankertekst. Studiet af ankertekster har særligt haft stor interesse for personer, der arbejder med SEO og linkbuilding. Du kan i guiden til ankertekster læse hvorfor ankertekster er en så vigtig størrelse, når du laver søgeoptimering.
C
Core Web Vitals – Dette er en samlebetegnelse udviklet af Google for 1) Largest Contentful Paint (LCP), 2) First Input Delay (FID) og 3) Cumulative Layout Shift (CLS). Core Web Vitals er ifølge Google direkte ranking factors. Core Web Vitals handler om brugeroplevelse, og for folk der arbejder med SEO, så er de en essentiel del af teknisk søgemaskineoptimering.
CTR – CTR står for Click Through Rate. Det relaterer sig til budskaber vist online, og i hvor høj grad personer udsat for et budskab klikker sig videre til kilden. CTR er en af de vigtigste faktorer for tiltrækning af besøgende.
E
Email marketing – Email marketing er en af de bedste værktøjer i online marketing verdenen. Her er du selv herre over salgskanalen, og det er en af de mest effektive måder at lave salg på online. Der er klassisk set to store udfordringer i email marketing. Den første udfordring ved email marketing er at skaffe mange og relevante emails. Den næste udfordring er at lave email kampagner, der virker, og her er udfordringen at finde en email klient, der kan levere den nødvendige software og videre at udvikle kampagner og sørge for en konsistent brug af emails.
EMD – Exact Match Domains er en betegnelse, der mest bruges i SEO disciplonen og som henfører til at en hjemmeside er bygget på et domæne, hvis url matcher søgeordet, som man vil ranke på Google med. Du kan finde flere artikler her på KH Online om EMD fx her og her.
F
Facebook Annoncering – Marketing i dag på Facebook fungerer primært igennem Facebook annoncering og kun i mindre grad gennem organisk og viralt reach. Facebook Annoncering er i udgangspunktet målrettet Facebook, men omfatter også annoncering på Instagram og WhatsApp.
G
Google Ads – Hvis du skal vises på søgemaskinen Google, så kan du enten blive vist på organiske resultater eller du kan blive vist på betalte resultater. Førstnævnte er fokus for SEO, for at ranke på de sidstnævnte betalte annoncepladser benytter du Google Ads. Google Ads omfatter ud over annoncering på Google også Display Advertising og YouTube annoncering. Tidligere blev Google Ads kaldt for Google AdWords.
L
Linkbuilding – Linkbuilding er at bygge forbindelser mellem forskellige sider på nettet. Det er en af de ældste og i vores optik fineste kunstarter i SEO. I denne guide til linkbuilding får du KH-Onlines svar på spørgsmålet: Hvad er linkbuilding? Når du har læst guiden så bør du kende et links anatomi, og på samme tid kende en række forskellige muligheder for at lave linkbuilding. I gamle dage på Google var links den eneste faktor, der virkelig talte i deres vurdering af siders relevans, men det har sidenhen ændret sig. I dag er links og linkbuilding stadig en ekstrem vigtig faktor i SEO, men på den anden side er linkbuilding blot en af mange faktorer i arbejdet med SEO.
S
SEO – SEO er en forkortelse, der står for Search Engine Optimization. På dansk har vi ordet søgemaskineoptimering, men de fleste bruger den engelske forkortelse SEO. SEO udgør sammen med SEA (Search Engine Advertising) marketingformen SEM (Search Engine Marketing). Hvor SEA retter sig mod at bruge og optimere reklamer på søgemaskiner som primært Google, så er SEO en disciplin der er målrettet, at påvirke de “naturlige”, “organiske” og ikke-betalte resultater ved en søgning på søgemaskiner som eksempelvis Google. I Danmark laves der stort set kun SEO på Google på nuværende tidspunkt. Men det kan sagtens tænkes at SEO kommer til at dække over andre søgemaskiner som YouTube og Amazon.
Søgeordsanalyse – En søgeordsanalyse er en markedsanalyse af søgemaskinerne, hvor du undersøger, hvilke ord og områder du skal målrette din indsats på inden for Search Engine Marketing. En søgeordsanalyse er både meget relevant for SEO og SEA. Søgeordsanalyse handler om at finde søgeordsvolume, vurdere trafikpotentiale og lave estimater på indtjening fra søgeord!