LSI søgeord er relaterede termer, der relaterer sig til en sides emne og dit primære søgeord. Disse søgeord bør du bruge i dit indhold for at søgemaskinerne bedre kan forstå indholdet.
Du kan ved at anvende relaterede søgeord sende et signal til søgemaskinerne om, at dit indhold er mere omfattende end konkurrenternes og giver brugerne løsningen på deres problemstilling.
Herunder dykker vi ned i, hvad der kendetegner LSI søgeord, hvordan du finder de mest relevante LSI søgeord, hvordan du implementerer disse søgeord på din hjemmeside og i din SEO-optimering.
Hvad er LSI søgeord?
LSI står for Latent Semantic Indexing, der kan oversættes til Latent Semantisk Indeksering.
Latent Semantisk Indeksering er et indekseringssystem, Google bruger til at identificere og forstå en sides overordnede emne på baggrund af de anvendte søgeord.
Googles brug af LSI betyder, at de er i stand til at forstå og indeksere dit indhold semantisk.
For at kategorisere og rangere dit indhold fokuserer crawlerne ikke kun på, hvor mange gange du bruger det primære søgeord, men i højere grad hvilke relaterede søgeord der er anvendt.
Eksempler på LSI søgeord
LSI søgeord handler om søgeord og fraser, der har en høj grad af korrelation til sidens emne.
Vi kommer med nogle konkrete eksempler på sådanne søgeord herunder:
Eksempel 1 – computer reparation: Hvis du har en side om computer reparation, kan søgemaskinerne scanne din side for LSI-søgeord som MacBook Pro, bærbar, skærm, batteri, København, Aarhus, elektronik osv.
Eksempel 2 – plakat: Hvis du på din webshop har en underkategori med plakater, kan søgemaskinerne f.eks. scanne sidens indhold for LSI søgeord som væg, hjemmet, soveværelset, store, børn, køkkenet, indretning, bolig, hygge og design.
Bemærk: LSI søgeord skal ikke forveksles med synonymer. Et synonym er et ord med samme betydning som et andet ord, mens et LSI ord er et ord, der er nært forbundet med det primære søgeord, men som ikke betyder det samme.
Sådan finder du de mest relevante LSI søgeord
LSI søgeord og brugen af disse i dit indhold kan have stor betydning for, om en side på dit website kommer til at rangere eller ej. Disse søgeord skal dog bruges korrekt og i et naturligt omfang.
I første omgang skal du have fundet de mest relevante LSI søgeord for et givent emne, og til dette formål kan du bruge mange forskellige værktøjer.
Du kan f.eks. bruge følgende værktøjer:
Læs om disse værktøjer nedenfor.
#1 Google Keyword Planner og Google Search
Google er en af dine bedste venner, når du skal identificere de mest relevante og værdifulde LSI søgeord til dit indhold. Google har nemlig op til flere værktøjer, der kan bruges til dette.
To af dem kommer vi ind på herunder:
Keyword Planner: Du kan bruge Google Keyword Planner til at finde semantiske søgeord. Du skal blot klikke dig ind på https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/, logge ind og derefter angive en sides primære søgeord i søgebaren øverst. To sekunder efter bliver du præsenteret for en lang række af søgeord, som Google mener er tæt beslægtet med det valgte søgeord.
Search: Den anden mulighed er at lave en ganske almindelig Google-søgning. Indtaster du f.eks. søgeordet støvler i søgebaren, vil du blive præsenteret for LSI søgeord som dame, hæl, herre, børn, sko, fodtøj, fest m.fl. Nederst på søgeresultatsiden vil du også blive præsenteret for nogle relaterede søgeord, som du kan bruge i dit indhold.
#2 Ubersuggest
Ubersuggest er også et anbefalelsesværdigt værktøj til at finde LSI søgeord.
På hjemmesiden skal du blot angive et dit søgeord og et land, hvorefter du vil blive mødt af en masse søgeord, der er beslægtet til det overordnede emne.
Der findes pt. en gratis version af Ubersuggest, men der er sat en begrænsning på, hvor mange søgeord du kan søge frem, hvis du ikke er betalende bruger.
#3 Ahrefs Keywords Explorer
Ahrefs Keywords Explorer er ligeledes et populært værktøj.
Søgeordene bliver præsenteret på en overskuelig måde, og du vil få alle relevante informationer om søgeordene mht. sværhedsgrad, antal månedlige søgninger m.v.
Bemærk, at Ahrefs ikke tilbyder en gratis version, men de fleste SEO konsulenter kan nikke genkendende til, at værktøjet er pengene værd, bl.a. pga. det gode søgeordsværktøj.
Implementering af LSI søgeord i tekstindhold
Første step er at finde LSI søgeord til dit indhold. Dette step kan du relativt hurtigt sætte flueben ved, hvis du bruger nogle af de værktøjer, vi har omtalt og anbefalet ovenfor.
Næste step er at implementere de forskellige LSI søgeord i dit indhold on page.
I forbindelse med implementeringen bør du bestræbe dig på at bruge søgeordene på en naturlig måde, så brugen af søgeordene ikke påvirker læsevenligheden og indholdskvaliteten negativt.
Du kan bruge LSI søgeordene i følgende indhold:
Sidetitel
Metabeskrivelse
Brødtekst
H1-, H2- og H3-tags
Du kan med fordel sidde med en liste over LSI søgeordene ved siden af dig, når du udarbejder en tekst til en side på din hjemmeside, så du får så mange søgeord med som muligt.
Gode grunde til at bruge Latent Semantic Indexing søgeord
Der er rigtig mange gode grunde til at bruge semantiske søgeord i sit indhold.
Nogle af dem oplister vi herunder:
Du gør det lettere for søgemaskinernes crawlere at forstå dit indhol
Du kan ranke på flere forskellige søgeord
Du kan give brugeren en bedre læseoplevelse
Der er mindre risiko for, at du bliver straffet for keyword stuffing
Førhen kunne du opnå topplaceringer blot ved at bruge det primære søgeord mange gange i brødteksten med henblik på at opnå en høj keyword density.
Denne teknik er mindre effektiv i dag, men du kan skabe gode forudsætninger for at rangere i toppen af søgeresultaterne, hvis du skriver en god tekst, hvori der indgår de vigtigste LSI søgeord.
Er du interesseret i mere nyttig viden om søgemaskineoptimering? Så er du velkommen til at gå på opdagelse i vores komplette SEO-guide.