Kontakt os på 53 70 50 60

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er vigtigt for, hvor troværdig din side virker. Både søgemaskiner og læseren ser et link som en anbefaling fra en anden side. Derfor er de meget vigtige for, hvor høj autoritet du får, og hvor højt du kommer til at ligge i en søgning.

Linkbuilding handler om arbejdet med at skabe links til og fra din side og internt på siden. I denne artikel vil vi dog beskæftige os med ekstern linkbuilding med fokus på indgående links – altså, hvordan der bliver linket til din side fra andre hjemmesider.

Links er ekstremt vigtige i forhold til at gøre din hjemmeside troværdig. Det gælder både over for søgemaskinerne og overfor dine læsere. Et link til din hjemmeside bliver nemlig af begge opfattet som en form for anbefaling. Dermed har det stor betydning for, hvor meget autoritet både læsere og søgemaskiner tillægger din side.

Ekstern linkbuilding er nem for at dig manipulere, hvis du vil det. Søgemaskinerne, specielt Google, bliver dog også bedre og bedre til at gennemskue det, hvis du gør. I det tilfælde sender de din hjemmeside længere ned i søgningerne, hvilket kan få store konsekvenser for, hvor mange der ser den. Derfor er det også et område, hvor du skal træde varsomt.

Billedet er taget fra Pixabay og uploadet af den næsten legendariske Matt Diggity. Du kan læse mere om gratis billeder til SEO og linkbuilding artikler i denne artikel: Gratis billeder

Linkbuildingbegrebet

Før vi kan gå i gang med selve processen med, hvordan du kan få flere links til din hjemmeside, er der en række begreber, som vi bør få på plads først. Dermed kan du bedre forstå de forskellige former for links og deres betydning efterfølgende.

PageRank

PageRank er en måde at bestemme, hvor “populær” en hjemmeside er i Googles optik. Du kan få et tal mellem 1 og 10, hvor 10 er bedst. Tallene er dog ikke længere offentlige, hvilket gør, at du kun kan gætte på, hvordan dit eget PageRank er, og heller ikke har mulighed for at undersøge, hvad det er for de sider, som du får links fra. PageRank er dog en vigtig faktor i forhold til linkbuilding, fordi links til din side netop er med til at vise, at den er populær. I stedet for den ukendte PageRank, så har forskellige analysevirksomheder udviklet alternativer, som skal fungere som et alternativ til Pagerank – for eksempel har Ahrefs.com udviklet termen Domain Rating eller bare DR og analysekonkurrenten Majestic har udviklet termerne Domain Authority og  Trust Flow.

Relevance

De sider, du linker til, og dem, der linker til dig, skal være relevante i forhold til indholdet på din hjemmeside – ellers vil linket have minimal værdi for både dig og dem.

Kvaliteten af artiklerne

Når der bliver linket til dig, er det vigtigt, at det er fra artikler af en høj kvalitet. Det handler ikke om, hvor mange ord, der står i artiklen, men om hvordan indholdet er. Det er der flere faktorer, der har indflydelse på. Det er både:

  • Hvor længe artiklen har ligget på siden
  • Hvor informativ den er, og dermed hvor meget læseren får ud af at læse den
  • Hvor godt folk kan lide den. Det kan for eksempel være i forhold til, hvor meget den bliver delt på de sociale medier.

Ankertekst

Ankerteksten er den tekst, som linket bliver sat på. Det er afgørende for, hvordan søgemaskinen afkoder, hvad linket handler om. En god ankertekst er en af de vigtigste faktorer, når det kommer til links.

Før Google opdateringen Penguin var det normalt, at det bare var keywordet, der var ankerteksten. Men efter Penguin skal du til at variere dine ankertekster. Det skal nemlig være naturligt, og det er ikke naturligt, hvis alle dine indgående links er på dit keyword.

I dag siger man, at 30 % af dine ankertekster bør være keywordet, 30 % bør være keywordet plus nogle andre ord og de sidste 40 % bør være fraser som læs mere her, se her og selve url’en. Har du mange ankertekster, der bare er keywordet, kan du rette dem, hvor det er muligt og så fremadrettet bruge nogle andre ankertekster, indtil der er kommet en bedre balance.

Anker title

Når du holder musen henover et link, fortæller ankertitlen, hvad linket handler om. Mange efterlader den blank, men den er også med til at fortælle søgemaskinerne, hvad linket handler om.

Dofollow/Nofollow

Du har to muligheder, når du lægger et link op: Dofollow, hvor du beder søgemaskinerne  om at tillægge linket værdi, og at det dermed tilfører PageRank til din side, eller nofollow, hvor du beder siderne om ikke tillægge linket værdi. (Og til dig i branchen, der lige vil pointere, at der ikke findes et dofollow tag, så er det fint nok, men distinktionen mellem et follow og et no-follow link er her det centrale).

Det kan virke mærkeligt at bruge nofollow på din egen hjemmeside eller at gå efter nofollow links fra andre, når nu det hele handler om PageRank. Det er dog skabt for, at blogejere og hjemmesideejere ikke kommer til at linke til en masse tilfældigt fra deres kommentarspor, hvor søgemaskinerne så tillægger samtlige sider værdi.

Nofollow er dog stadig vigtigt i forhold til at skabe en naturlig linkbuildingprofil, hvilket er noget, som særlig Google lægger meget vægt på. Derudover er et nofollow link også med til at skabe mere opmærksom omkring din side. Andre kan bruge dit link i kommentarsporet på en anden side til at gå ind på din side. Det kan altså give flere besøgende, hvilket kan føre til dofollow links og køb.

Antallet af udgående links

Hvis de hjemmesider, der linker til dig, også linket til mange andre fra deres side, kommer linket ikke til at tælle lige så højt i søgemaskinernes øjne. Så er du jo bare en blandt mange. Derfor er det vigtigt, at du undersøger, hvor mange andre hjemmesiden linker til ud over dig. Det gælder ikke mindst for den side, hvor dit link kommer til at ligge.

Placeringen af linket

Hvor på siden et link er placeret, har også betydning for, hvor meget værdi søgemaskinerne tillægger linket – og hvor mange læsere der ser det selvfølgelig. Jo højere oppe på siden dit link er placeret, des flere klik vil det få, og des vigtigere vil det derfor virke.

Click through rate – CTR

Click through rate, forkortet CTR, er et udtryk for, hvor mange ud af 100, der ser dit link og klikker på det. Hvis der er mange, der klikker på dit link, og du dermed har en høj CTR, viser det søgemaskinerne, at det højst sandsynligt er et relevant link med en god ankertekst og placering. Dermed vil det give en højere Pagerank til din side.

Trafik

Når du prøver at få et link fra en anden side, er det altid vigtigt, at du sørger for at undersøge, hvor meget trafik den anden side har. Jo flere, der besøger siden, des flere ser dit link, og des flere besøgende har du selv mulighed for at få fra siden. Sider med meget trafik vil derfor altid være at foretrække at få et link fra.

Linkbuildingmetoder

Der findes en række forskellige metoder at få links på og at linke til andre. Overordnet kan de kategoriseres som kunstige eller manipulerede links, hvor du stort set ikke er i kontakt med personerne bag de hjemmesider, der linker til dig, og organiske links, der kræver, at personerne bag hjemmesiden synes, at din side giver noget værdi, for at de gider at linke til dig.

Det er vigtigt, at du ikke kun lægger dig fast på en metode at få links på, men at din din linkbuilding ser naturlig ud. Søgemaskinerne opfatter det som mærkeligt, hvis du hele tiden linker på den samme måde. Det er selvfølgelig nemmere at få links, der ikke giver en så høj PageRank end kvalitetslinks, der virkelig batter noget i forhold til, hvordan andre opfatter din side.

En hjemmeside med en naturlig linkbuilding vil dog have begge former for links. Derfor bør du både lægge mere arbejde i at kunne få kvalitetslinks og tage imod de nemme links, som du kan få.

PBN og Splog links

En kendt metode til at få links på er de kunstige eller manipulerede links. De er nemme at få, da du stort set ikke behøver at være i kontakt med de personer, der har hjemmesiderne. Ofte kontakte du blot ejeren eller udfylder en formular. Herefter leverer blogejeren en artikel med et link til dig, og du betaler den aftalte pris. Done deal!

Der er dog flere problemer ved rene PBN og splog links, og her vil jeg hæfte mig ved særligt 2 ting, som jeg finder er mest problematisk: 1) Du får sjældent meget kontekstualitet med i dine links, hvor hvis du forhandler fælge til luksusbiler, så er det ikke superkontekstuelt at få et links fra FarumFiskehandler.dk og 2) det er begrænset hvor meget linkjuice du får med over. Her er linkjuice betragtet som den rå kraft, der overføres fra side til side gennem links.  Når en side peger links ud til rigtig mange forskellige sider, så skal den rå kraft fordeles på alle de sider. Mange af de PBN sider, der eksisterer i Danmark linker ud til rigtig mange sider. Det er med til at udvande den værdi, som man får fra links.

Skal man så holde sig fra PBN og Splog links? I den ideelle verden hvor du selv kunne vælge hvilke links, som du ville have, så ville der ikke være nogen grund til at erhverve sig splog links. Den verden jeg lever i er imidlertid ikke den ideelle, så nogle gange handler det om, hvilke links man har til rådighed, og se hvordan de kan bruges til at nå i mål med det projekt du har gang i.

Kommentere på blogs

En af de mest brugte metoder til at få kunstige eller manipulerede links er ved, at du kommenterer på andres blogs og skriver dit link i kommentaren. Det er med til at gøre flere opmærksomme på din hjemmesiden. De fleste bloggere har i dag nofollow på linksene i deres kommentarfelt, da du jo har mulighed for at linke til alt muligt, der ikke er relevant for dem.

Selvom du kan placere dit link i samtlige kommentarfelter på alle blogs, giver det mest mening for dig at lægge det på en blog, der handler om det samme emne som din. Når læserne i forvejen interesserer sig for emnet, vil de være mere tilbøjelige til at klikke på dit link.

For at promovere din bedst muligt bør du bruge tid på at skrive en god kommentar på bloggen. Det kan for eksempel være ved at stille et spørgsmål til artiklen eller at komme med din vinkel på sagen. Når du gør det, kan både bloggeren og læseren se, at du ved, hvad du taler om. Det øger sandsynligheden for, at bloggeren en anden gang vil have lyst til at give dig et dofollow link, og at læserne har lyst til at gå ind på din hjemmeside.

Indlæg i forummer

Lige som når du kommenterer på en blog, har du også mulighed for at sætte dit link ind, når du skriver et indlæg i et forum. Du kan sætte det op, så det automatisk bliver en del af din signatur. Det er en metode, der er meget udbredt, så du kan få dit link ud utrolig mange steder.

Som med bloggen bør du dog også være kræsen i forhold til, hvor du gør det henne, og vælge dine ord med omhu. Det virker bedst, når du gør det på forummer, der er relevante for din hjemmeside, og selvfølgelig når du skriver et godt indlæg, der viser, at du har en stor viden på området.

Linkkataloger

Linkkataloger blev oprettet, da søgemaskinerne endnu ikke var så effektive, som de er i dag. Der kunne du lægge dit link op i den kategori, der passede til din hjemmeside. Dermed var det nemmere for brugerne at finde det.

I dag bliver linkkatalogerne dog udelukkende brugt til at få flere indgående links til hjemmesider. Det gør også, at søgemaskinerne ikke er særligt glade for links derfra. Nogle linkkataloger er direkte i bad standing hos søgemaskinerne, mens andre bliver tolereret.

Du kan få dit link i de linkkataloger, der bliver tolereret ved at melde dig til. Det er altså meget nemt for dig, men det giver ikke særlig meget PageRank. Det er derfor ikke noget, som du bør bruge alt for meget tid på.

Betalte eller sponsorerede links

Ved at betale andre for at lægge dit link op på deres side, kan du selvfølgelig også få det spredt mere ud. Hvis det bliver gjort på en professionel måde, hvor dit link bliver sat ind i en informativ kontekst, kan det godt give mere PageRank til dig – ellers vil det ikke.

Skabe en web 2.0 hjemmeside

Det er meget almindeligt at bruge en platform som Typepad, Blogger, WordPress.com, Posterous, Squidoo, Delicious, Digg, Tumblr og Stumbleupon til at skabe en ekstra hjemmeside. Der kan du selv styre, hvad der skal stå på hjemmesiden, og hvor meget der bliver linket til dig.

Den fulde kontrol over siden sikrer dig mod nogle af de faktorer, der kan være svære at styre, når det er en anden, der skal linke til dig: at indholdet på siden er relevant og informativt, og at linket er placeret på det rigtige sted på siden.

Bytte links med nogle andre

Hvis du finder en anden hjemmeside, hvor du synes, at det er relevant, at de linker til dig, og at du linker til dem, kan du foreslå dem, at I bytter links. Typisk vil det være folk med mindre hjemmesider, der skriver til folk, der har mange besøg på deres hjemmeside.

Vær dog opmærksom på, at din PageRank ikke bliver så meget højere, når du bytter link med en anden, som hvis det var et envejs link.

Article Hubs

Før Google Panda var det meget brugt at skrive en artikel med et link, der så blev lagt op på et article hub. Så snart din artikel blev lagt op, havde du et link fra en anden side. Google Panda slog dog hårdt ned på dem, og de fleste article hubs fik en straf.

Organisk eller naturlig linkbuilding

Den anden metode til at skabe indgående links til din hjemmeside er gennem organiske eller naturlige links. Det tager længere tid at få links på den måde, fordi andre skal se dit indhold og synes godt om det, eller du skal i kontakt med dem for at gøre opmærksom på dig selv. Linkene kommer dog også til at give dig mere PageRank, og det er derfor det ekstra arbejde værd for dig.

Overordnet handler organiske links om, at du skaber en hjemmeside, der har værdi i andres øjne. Når noget har værdi for os, fordi det er informativt, sjovt, provokerende eller lignende, vil vi gerne linke til det.

Gæsteindlæg

En af de mest brugte metoder til at få dit link på en andens hjemmeside på en organisk måde er ved, at du skriver et gæsteindlæg til dem, hvor du arbejder dit link ind på en naturlig måde. For at skrive et godt gæsteindlæg skal du studere den anden side grundigt for at finde ud af, hvad læserne godt kan lide.

Derefter kontakter du personen bag hjemmesiden og fortæller om dit forslag til en artikel. Det skal passe til temaet, for at personen vil være interesseret. Når I har lavet en aftale, kan du gå i gang med at skrive. Husk, at det skal have en høj kvalitet, ellers vil vedkommende ikke være interesseret i at lægge det op.

Linkbaiting

Linkbaiting er egentlig bare et udtryk for, at du gør det, som alle hjemmesideejere burde gøre: du skaber noget godt indhold, der er værd at linke til. Derefter deler du det på sociale medier og lignende, så folk lægger mærke til det. Når det er godt indhold, vil læsernes lyst til at linke til det naturligt være større.

Broken linkbuilding

Denne form for linkbuilding tager meget lang tid, men kan være med til at give dig resultater. Ved broken linkbuilding går du på jagt efter links på andres hjemmesider, der ikke længere virker. Derefter skriver du til dem og foreslår, at de erstatter det brudte link med dit link.

Det kræver dog selvfølgelig, at din hjemmeside har den information, der skal til for at kunne erstatte den side, der tidligere blev linket til. Hvis den ikke har det, kan du skrive et indlæg, der omhandler det emne, inden du kontakter webmasteren.

Linkbuildingresultater

Når du arbejder med at få flere indgående links, handler det selvfølgelig om, at du gerne vil kunne se nogle resultater. Her er nogle af de resultater, som du kan forvente at se:

Højere pagerank

Noget af det vigtigste i forhold til linkbuilding er selvfølgelig, at du får en højere PageRank. Dermed vil du blive vist højere i en søgning, hvilket kraftigt øger sandsynligheden for, at der er flere, der lægger mærke til dig.

Mere trafik

Når dit link ligger på flere sider på nettet, vil det også være naturligt, at du får mere trafik på din hjemmeside. Læserne ser dit link i forskellige sammenhænge og synes, at du lyder spændende. Derefter går de ind på din side.

Bidrager til brandmarketing

En afledt effekt af linkbuilding er, at der er flere, der bliver opmærksomme på dit brand. Når de bliver ved med at støde på dit link på sider, der er relevante for dem, er det med til at gøre, at de bedre kan huske dig, og at de ved, hvad du står for.

Forbedrer Inbound marketing

Din inbound marketing bliver også bedre, når der er flere, der linker til dig. For eksempel kan det gøre, at folk begynder at søge efter dig på egen hånd.

Forbedrer muligheden for en højere SERP-ranking

Når du har en høj PageRank, vil du komme til at ranke højere på de keywords, som du prøver at ranke højt på.

Hurtigere indeksering af din hjemmeside

Søgemaskinerne indekserer hjemmesider ved brug af såkaldte spiders eller edderkopper. Når du har dit link på mange andre hjemmesider, bliver du indekseret, når de gør. Dermed er det hurtigere for søgemaskinernes edderkopper at indeksere din side også. Selvom dit link er et nofollow link, bliver det stadig indekseret, når søgemaskinernes spiders er forbi.

Større autoritet

Når dit link ligger på hjemmesider, der har en høj autoritet, vil læserne også automatisk tillægge det, som du skriver en større autoritet. Et link er som sagt en form for anbefaling.

Større TrustRank

Når andre linker til dig, fortæller de indirekte, at de stoler på dig. Selv hvis et link fra en anden hjemmeside er et nofollow link, vil du stadig få en højere TrustRank på grund af det. Når en anden hjemmeside viser, at de stoler nok på dit link til at linke til dig – også selvom det er nofollow – er det en tillid, der giver udslag i TrustRanks.

Flere kontakter og et større netværk i din niche

Når du løbende er i kontakt med andre inden for den samme niche som dig, vil det naturligt gøre, at du får et større netværk. Linkbuilding skal ikke kun handle om, hvordan du selv får din hjemmeside højest op, det er også vigtigt, at du sørger for at opbygge gode forhold til andre i branchen.

Hjælper andre

I sidste ende bør linkbuilding selvfølgelig altid handle om, at du hjælper andre til at finde det gode indhold, som du har på din hjemmeside.

Hjælp til linkbuilding

Har du brug for nogle til at hjælpe dig med at lave en linkbuilding? Så kontakt os endelig i dag. Det er ikke altid vi kan tilbyde en løsning hos os, men så kan vi henvise dig videre til relevante kilder i branchen. 

Så send mig en mail her eller ring direkte til mig på 29840342 (Laust Kehlet)

Kontakt os i dag og få et gratis uforpligtende tilbud!