Lokal SEO bruges til at gøre din virksomhed mere synlig på lokale søgninger med henblik på at udbrede kendskabet til dit firma i lokalområdet. Lokal søgemaskineoptimering er især værdifuldt for virksomheder, der tilbyder produkter eller services i et bestemt geografisk område. Det kan f.eks. have stor værdi for advokater, caféer, frisører og håndværkere at rangere på lokale søgeord.
Sælger du hovedsageligt produkter eller ydelser til lokale kunder, og vil du gerne have endnu flere kunder fra dit lokalområde, så er lokal SEO løsningen. På denne side kan du blive meget klogere på, hvordan du erobrer topplaceringer i Googles søgeresultater på lokale søgninger i 2024.
Hvad er lokal SEO?
Lokal SEO eller lokal søgemaskineoptimering er den danske betegnelse for “local SEO”.
Lokal søgemaskineoptimering handler kort og godt om at øge en virksomheds synlighed i søgeresultaterne med fokus på de lokale søgninger.
Du ønsker med andre ord, at din virksomhed bliver placeret i toppen af lokale søgeresultater, når en potentiel kunde fra lokalområdet søger efter de produkter eller ydelser, som du tilbyder.
Driver du f.eks. en vinbutik i Aalborg, så vil du gerne være synlig på søgeord som vin Aalborg, vinbutik Aalborg og vinhandler Aalborg.
For at opnå dette skal du arbejde med lokal SEO – både on-page og off-page. Læs vores store SEO-guide for en udspecificering af disse begreber.
Hvem bør arbejde med lokal SEO?
Lokal SEO kan være meget effektivt og værdifuldt, idet det kan kaste stor synlighed, mange besøgende og meget omsætning af sig, hvis det bliver gjort rigtigt.
For nogle virksomheder vil det dog være væsentlig mere relevant og værdifuldt at arbejde med lokal søgemaskineoptimering end andre.
Driver du en fysisk butik eller en anden type virksomhed, der hovedsageligt servicerer kunder i et afgrænset geografisk område, så vil det være oplagt at afsætte ressourcer til lokal SEO.
Driver du derimod en webshop, hvor du ikke på samme måde er afhængig af lokale søgninger, så er det mindre relevant.
Lokal SEO strategi: Sådan bliver du synlig på lokale søgninger
Lokal SEO kan være vejen til mere synlighed, mere trafik til hjemmesiden og i sidste ende mere omsætning. Resultaterne kommer dog ikke af sig selv.
Det kræver en rigtig god lokal SEO strategi, og så kræver det, at der bliver eksekveret på strategien.
Er du indforstået med, at det er vigtigt med en god strategi, men er du i tvivl om, hvor du skal starte og slutte, så søg inspiration herunder.
Fire steps til at blive mere synlig på lokale søgninger:
Opret en Google My Business profil
Lav en søgeordsanalyse med fokus på lokale og geografiske søgeord
Udarbejd indhold til din hjemmeside med afsæt i de lokale søgeord
Byg links fra lokale hjemmesider
I de kommende underafsnit bliver du sat mere grundigt ind i de fire steps.
#1 Opret en Google My Business profil
Et godt sted at starte er at oprette en Google My Business profil. Det er helt gratis, og det tager sjældent mere end 5-10 minutter.
Som navnet, Google My Business, antyder, så er der tale om et værktøj, der samler relevante oplysninger om din virksomhed, eksempelvis adresse, åbningstider, anmeldelser m.v.
Når profilen er oprettet og godkendt, vil din virksomhed kunne blive vist på lokale søgninger.
Sådan gør du:
Klik dig ind på her og klik på Administrér nu
Log ind med din Google konto
Klik på Tilføj virksomhed
Angiv virksomhedsnavn, virksomhedskategori, adresse, kontaktoplysninger m.v.
Angiv dit telefonnummer for verificering
Tilføj åbningstider
Tilføj billeder
Afslut kontooprettelsen og vent på godkendelse
Husk at opdatere din GMB-profil
Google My Business hjælper og er et godt værktøj til at skabe mere synlighed omkring din virksomhed på lokale søgninger. Det er dog ikke tilstrækkeligt at oprette en GMB-profil.
Du skal huske at opdatere den ved ændringer af adresse, åbningstider m.v. Hvis din profil ikke er opdateret, er der en mindre chance for, at Google vil vise din profil ved lokale søgninger.
#2 Lav en søgeordsanalyse med fokus på lokale søgeord
Lokal SEO handler i høj grad også om at optimere selve din hjemmeside.
Du kan gøre mange ting for at optimere din hjemmeside efter lokal søgemaskineoptimering, men i første omgang skal du have lavet en søgeordsanalyse.
Denne analyse har til formål at belyse, hvilke søgeord dine potentielle lokale kunder bruger, når de skal søge efter dit fagområde, dine produkter og/eller dine ydelser.
Ved at bruge et eller flere tools kan du både finde svar på, hvad de potentielle kunder søger på, og hvor stor søgevolumen er på de enkelte søgeord.
Ved lokale søgninger vil der typisk blive søgt efter enten et område (f.eks. Nørrebro), en by (f.eks. Århus) eller en landsdel (f.eks. Nordjylland).
Du kan bruge følgende værktøjer til at lave en søgeordsanalyse:
Google Keyword Planner (gratis)
Ahrefs Keywords Explorer (koster penge)
SEMrush Keyword Magic Tool (koster penge)
I de kommende underafsnit vil vi komme ind på to typer af søgeord – søgeord på henholdsvis fagniveau og ydelsesniveau.
Søgeord på fagniveau
Lokal SEO kan bl.a. bruges til at sikre, at du er synlig, når lokale brugere søger efter dit fagområde.
Det kan f.eks. være, at en person, der bor i Svendborg, har brug for hjælp til at lægge nyt tag og derfor ønsker at hyre en tømrer fra lokalområdet.
For at finde en lokal tømrer går personen på Google og laver en lokal søgning. Her falder brugeren over din virksomhed, hvis du har arbejdet med den lokale SEO.
Eksempler på søgeord på fagniveau:
Tømrer Svendborg
Tømrerfirma Svendborg
Tømrer søges i Svendborg
Søgeord på ydelsesniveau
I forbindelse med udarbejdelse af en søgeordsanalyse bør du også stille skarpt på de relevante søgeord, der kan være på ydelsesniveau.
En person, der leder efter en tømrer, der har speciale i tagarbejde, vil ikke altid bruge et relevant søgeord som tømrer, men vil i stedet søge efter den ydelse, som vedkommende ønsker at købe.
Eksempler på søgeord på ydelsesniveau:
Tagarbejde Svendborg
Nyt tag Svendborg
Tilbud på tagarbejde Svendborg
#3 Udarbejd indhold til din hjemmeside med afsæt i de lokale søgeord
Du har nu lavet en søgeordsanalyse, der har givet dig et overblik over, hvor mange der søger efter dit fagområde samt dine produkter hver måned, og hvor stort potentialet er inden for lokal SEO.
Næste step, og et vigtigt et af slagsen, er at udarbejde indhold til din hjemmeside. Nedenfor får du nogle gode tips til dette.
Tips til at skrive gode tekster til din hjemmeside:
Lav en separat landingsside til hver lokalitet
Brug det primære søgeord som H1 (f.eks. café Viborg)
Brug de sekundære søgeord som H2’ere og H3’ere (f.eks. café i Viborg)
Brug de vigtigste søgeord på en naturlig måde i brødteksten
Brug bullet points, lister og andre elementer til at bryde “wall of text”
Indsæt billeder og optimér dem med ALT-tags, hvor du bruger nogle af de lokale søgeord
#4 Byg links fra lokale hjemmesider
Du har nu fundet de mest relevante lokale søgeord og har med udgangspunkt i disse søgeord udarbejdet noget rigtig godt indhold til din hjemmeside.
Dette kan være nok til at rangere, hvis konkurrencen er lav, men ofte skal der en større indsats til.
For at forbedre dine placeringer på de lokale søgninger bør du også arbejde med lokale søgeord linkbuilding. Du bør mere konkret forsøge at skabe links fra lokale hjemmesider.
Driver du en virksomhed, der har base i København, kan du forsøge at bygge links fra hjemmesider som Kobenhavnliv.dk, Kobstaden.dk eller nogle af de mange andre lokale medier.
Husk at bruge lokale søgeord som ankertekster for at skabe de bedste resultater med lokal SEO.