Canonical tag

canonical tag

Et canonical tag bruges til at indikere over for søgemaskinerne, hvilken side der er den originale og dermed den vigtigste, såfremt to eller flere sider er mere eller mindre identiske. Canonical tags er en vigtig del af din tekniske søgemaskineoptimering, hvorfor det er værd at prioritere højt. 

I vores komplette guide vil du kunne læse alt om, hvornår og hvorfor du skal bruge canonical tags, hvordan du anvender et canonical tag, og hvilke hjemmesider der kan drage særlig stor nytte af at bruge disse tags og kodestykker.

canonical tag
Indholdsfortegnelse

Hvad er et canonical tag?

Et canonical tag er et kodestykke, der har til formål at indikere over for søgemaskinerne, hvilken side der skal indekseres, hvis to eller flere sider på din hjemmeside minder om hinanden.

Du fortæller gennem dette tag, hvilken af de identiske sider der er den kanoniske. Den kanoniske side er dén side, der repræsenterer en gruppe af identiske sider. 

Du kan med stor fordel bruge canonical tags, hvis du driver en webshop med mange identiske produkter. Uden canonical tags kan du risikere at blive straffet for duplikeret indhold.

Hvorfor skal du benytte canonical tags på din hjemmeside?

Du anbefales at bruge canonical tags på din hjemmeside, hvis du har sider, der enten ligner hinanden meget eller er helt identiske.

 

Nedenfor har vi oplistet en række gode grunde til, hvorfor du bør følge denne anbefaling:

  1. Canonical tags angiver, hvilken af de identiske sider du vil have indekseret og vist i søgeresultaterne. Ved at bruge et canonical tag viser du over for søgemaskinerne, hvilken af siderne du vil have indekseret, og du risikerer dermed ikke, at søgemaskinerne viser den forkerte version.

  2. Canonical tags sikrer, at søgemaskinerne kun crawler din primære side, altså den kanoniske side. I stedet for, at søgemaskinerne bruger ressourcer på at crawle sider med identisk indhold, kan ressourcerne bruges på at crawle opdaterede eller nye sider på din hjemmeside. Dermed får du mere ud af dit crawlbudget.

  3. Canonical tags gør det muligt at samle linkværdi til den kanoniske side i stedet for at fordele den på flere forskellige sider. Når der er indsat canonical tags på dubletsiderne, vil indgående links til disse sider nemlig blive kanaliseret videre til den kanoniske side. Din linkbuilding kan dermed komme til at skabe endnu mere værdi.

  4. Canonical tags er nyttige til at håndtere duplikeret indhold på din hjemmeside. Hvis du på din hjemmeside har tekster, der går igen på flere sider, f.eks. på produktsider, kan du undgå at blive straffet for duplikeret indhold ved at bruge canonical tags.

canonical tag på hjemmeside

Guide til implementering af canonical tags

Et canonical tag er et lille stykke kode, og denne kode skal indsættes i <head> sektionen i din hjemmesides HTML-kode.

 

Tagget ser ud som følger:

<link rel=”canonical” href=”https://hjemmeside.dk/eksempel”>

 

I WordPress og de fleste andre gængse CMS-systemer vil sidens URL automatisk blive indsat i canonical tagget. Du skal derfor som udgangspunkt ikke gøre det manuelt.

Hvis du på din hjemmeside har flere sider, der minder for meget om hinanden, skal du udskifte URL’en i ovenstående canonical tag med den kanoniske URL.

 

Sådan gør du trin-for-trin:

  1. Dan dig et overblik over de sider, der er enten identiske eller minder meget om hinanden

  2. Tag stilling til, hvilken side der er den vigtigste og skal fungere som den kanoniske version

  3. Indsæt canonical tagget på de sider, der ikke er den kanoniske side

 

I nogle CMS-systemer behøver du ikke at rette i HTML-koden, men kan i stedet nøjes med at bruge et plugin. I WordPress kan du f.eks. bruge Yoast til dette formål.

canonical tags

Du skal bruge canonical tags i disse situationer

Der er mange webshops, der anvender canonical tags inden for teknisk søgemaskineoptimering, hvilket skyldes, at mange webshops har mere eller mindre identiske produktsider.

 

Der bør bruges canonical tags i følgende situationer:

  • En side kan tilgås via flere forskellige webadresser (f.eks. med og uden https://)

  • Der bruges det samme tekstindhold på to eller flere sider

  • Et eller flere produkter er at finde i flere forskellige kategorier

  • Der anvendes filtreringsfunktion på produkterne

  • … og i mange andre situationer!

 

Hvis du har svært ved at vurdere, hvorvidt to eller flere sider minder så meget om hinanden, at der bør anvendes et canonical tag, bør du rådføre dig med en SEO konsulent.

Hos KH-Online yder vi professionel vejledning og sparring inden for brug af canonical tags og anden teknisk SEO, så tøv ikke med at kontakte os ved behov for hjælp.

Du kan også læse vores ultimative SEO-guide, hvis du selv ønsker at gå på opdagelse i organisk søgemaskineoptimering mv.