I guiden her vil vi komme omkring, hvad ovennævnte parametre dækker over, hvordan du konkret indarbejder det på din hjemmeside, hvorfor E-E-A-T er så vigtigt at arbejde med og meget mere.
Glæd dig til at blive præsenteret for en masse spændende tiltag, som du kan implementere på din hjemmeside allerede i dag.
Hvad er E-E-A-T?
E-E-A-T står for Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. Du kender sandsynligvis allerede til E-A-T, men her er der lige blevet tilføjet et ekstra -E i form af Experience.
Disse fire parametre udgør de vigtigste dele af søgemaskineoptimering og bør derfor prioriteres højt i jagten på de værdifulde topplaceringer.
E-E-A-T, udspringer sig af Googles opdatering af deres guidelines fra december 2022. Udrulningen af opdateringen startede i december og blev afsluttet i januar 2023.
Googles formål med at opdatere deres algoritme og guidelines regelmæssigt er at kunne give brugerne de bedste søgeresultater.
Google understreger med deres opdaterede guidelines, at det er vigtigere end nogensinde før at lave kvalitetsindhold, der udviser erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed.
I de kommende underafsnit gennemgår vi følgende parametre:
- Experience (erfaring)
- Expertise (ekspertise)
- Authoritativeness (autoritet)
- Trustworthiness (troværdighed)
Experience (erfaring)
Experience kan oversættes til erfaring, og det er den seneste tilføjelse til E-A-T, der nu er blevet til E-E-A-T. Erfaring refererer til forfatterens erfaring med det emne, der skrives om.
Der lægges i den forbindelse vægt på, om forfatteren har et indgående kendskab til det givne emne, og om forfatteren selv har testet den givne vare eller ydelse.
Indhold skabt af en forfatter, der har erfaring med det emne, der skrives om, vil af søgemaskinerne blive betragtet som mere pålideligt, og det vil ofte blive belønnet med bedre rangeringer i søgeresultaterne.
Eksempel: En anmeldelse af en vaskemaskine vil virke mere troværdig, hvis den er skrevet af en person, der rent faktisk har testet vaskemaskinen grundigt af vaskemaskinen på nettet.
Expertise (ekspertise)
Expertise eller ekspertise, kan deles op i to; formel ekspertise og hverdagsekspertise.
Formel ekspertise vil ofte besiddes af personer, der har et dybdegående kendskab til det givne emne, og som der evt. også har en fagrelevant uddannelse.
Det kan f.eks. være en revisor, der rådgiver om regnskab, en læge, der rådgiver om sundhed, eller en ejendomsmægler, der rådgiver om ejendomshandel.
Hverdagsekspertise eller uformel ekspertise vil ofte forekomme på hjemmesider, hvor hr. og fru Danmark skriver om emner, der interesserer dem.
Der kan f.eks. blive skrevet om boligindretning, madlavning, mode eller noget helt fjerde.
Ved den uformelle form for ekspertise er det ikke nødvendigt at have en fagrelevant uddannelse inden for det givne emne for at opnå en høj E-E-A-T score.
Authoritativeness (autoritet)
Det tredje bogstav i E-E-A-T er A, der står for authoritativeness eller på dansk autoritet.
Mange er tilbøjelige til at tænke, at den eneste måde at opnå autoritet på, er gennem linkbuilding, men når det kommer til E-E-A-T, er der også andre nyttige tiltag.
Google fokuserer bl.a. på, om forfatterne bidrager med autoritet til hjemmesiden. Der kan bl.a. opnås autoritet ved at have skrevet mange indlæg af høj kvalitet om et emne.
I forhold til at skabe autoritet vil det være en fordel, hvis ens virksomhed bliver nævnt mange steder. Det er lettere at opnå status som en autoritet, hvis hjemmesiden har en vis domænealder.
Trustworthiness (troværdighed)
Det fjerde bogstav i E-E-A-T er T, der står for trustworthiness eller på dansk troværdighed. Hvad angår E-E-A-T, så handler troværdighed om forfatterens og hjemmesidens troværdighed.
Google kigger bl.a. på, om der er tydelige kontaktoplysninger på din hjemmeside, om din hjemmeside har et SSL-certifikat, om din hjemmeside har gode anmeldelser og meget mere.
E-E-A-T er en central del af QRG
Google beskæftiger en lang række Quality Raters, der har til opgave at vurdere websites ud fra de punkter, der er beskrevet i Googles Quality Rater Guidelines (forkortet QRG).
De beskrevne guidelines har til formål at hjælpe med at sikre, at brugerne præsenteres for de mest relevante resultater fra de mest pålidelige kilder.
E-E-A-T udgør efter de seneste opdateringer af QRG en meget central del af vejledningerne.
Af følgende grund kommer du ikke udenom at arbejde med at forbedre din E-E-A-T score, hvis du gerne vil opnå eller bevare dine placeringer i søgeresultaterne.
E-E-A-T er relevant for alle websites, men…
Alle hjemmesider bør udvise E-E-A-T uanset branche. I takt med de seneste opdateringer af QRG er det nemlig kun blevet vigtigere, at ens hjemmeside fremstår autoritær, troværdig m.v.
Selvom E-E-A-T er relevant for alle websites, så er der en gruppe af websites, der bør prioritere det særligt højt. Det er gældende for de websites, der karakteriseres som YMYL-websites.
YMYL-websites er sider omhandlende økonomi, sikkerhed eller helbred.
Google er særligt opmærksomme på at præsentere brugerne for relevant indhold inden for disse emner, idet fejlinformation og dårlig rådgivning kan have store konsekvenser for brugerens liv.
E-E-A-T er særligt relevant for hjemmesider inden for følgende nicher:
- Medicin og sundhed
- Ejendomshandel
- Forsikringer
- E-handel
- Lån og investering
- Økonomi
- … og andre emner!
Sådan kan du arbejde med E-E-A-T
E-E-A-T dækker som nævnt over fire overordnede parametre, som du kan og bør arbejde med.
Du ved, at din hjemmeside kan blive belønnet af søgemaskinerne for at udvise erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed, men hvad kan du konkret gøre for at opnå en høj E-E-A-T score?
I første omgang vil vi anbefale dig at lave en overordnet plan. Du kan ikke implementere det hele på en gang, men lægger du en plan, så skal de gode resultater nok komme.
Nedenfor kommer vi med tips til at arbejde med E-E-A-T på dine sider.
Tips til at fremme erfaring
E-A-T har som bekendt fået selskab af experience og er blevet til E-E-A-T.
Denne tilføjelse betyder, at dine sider nu også vurderes på, om du har erfaring med de produkter eller de services, der bliver omtalt og evt. solgt på din hjemmeside.
Google belønner de hjemmesider, der har førstehåndserfaring med de produkter eller services, der omtales. Det er relevant ved søgninger på f.eks. ”bedste [produkt]” eller “[produkt] bedst i test”.
En del af de sider, der dukker op ved disse søgninger, har aldrig haft produkterne i hænderne, og det vil Google nu slå ned på med deres fokus på experience.
Her kommer nogle gode tips til at øge din hjemmesides erfaring:
- Udarbejd unikt og pålideligt indhold baseret på egne erfaringer
- Brug egne billeder af produkterne
Tips til at fremme ekspertise
Du kan selvfølgelig også gøre en lang række ting for at øge din hjemmesides ekspertise.
Google er blevet bedre til at gennemskue, om indhold er skrevet af en ekspert eller ej, men du kan præge denne opfattelse ved at sende de rigtige signaler.
Husk igen, at der skelnes mellem formel ekspertise og hverdagsekspertise, og at nogle tiltag derfor har en bedre effekt i nogle cases end i andre.
Her kommer nogle gode tips til at øge din hjemmesides ekspertise:
- Indsæt en forfatterbio på alle artikler (husk at nævne din uddannelse, jobstilling m.v.)
- Brug en gæsteforfatter, hvis du ikke selv er fagekspert (indsæt igen en forfatterbio)
Interview fageksperter om relevante emner og brug citater fra disse eksperter i dit indhold
Tips til at fremme autoritet
I henhold til E-E-A-T har det også stor værdi at øge en hjemmesides autoritet.
Jo mere autoritær din hjemmeside og din virksomhed fremstår, desto mere sandsynligt er det, at du bliver belønnet med topplaceringer i søgeresultaterne.
En autoritær hjemmeside er en hjemmeside, som brugerne besøger igen og igen, når de skal søge information om et givent emne, og en hjemmeside, som andre linker til som en troværdig kilde.
Her kommer nogle gode tips til at øge din hjemmesides autoritet:
- Byg links fra relevante og autoritære hjemmesider inden for samme fagområde
- Skab indhold af høj kvalitet
- Få folk til at tale om dit brand (brand mentions er med til at øge din hjemmesides autoritet)
Fremhæv dine kvalifikationer og fagrelevante uddannelser som forfatter.
Tips til at fremme troværdighed
Det sidste bogstav i E-E-A-T er T, der står for trustworthiness eller troværdighed.
Det handler om forfatterens og hjemmesidens troværdighed. Igen er der tiltag, du kan igangsætte for at fremme troværdigheden. Nogle af dem kommer vi omkring herunder.
Her kommer nogle gode tips til at øge din hjemmesides troværdighed:
- Sørg for, at dine kontaktoplysninger er synlige og fyldestgørende
- Faktatjek dine informationer og link ud til relevante og troværdige kilder
- Skab et sikkert website med brug af SSL-certifikat og andre tiltag
- Fremhæv tryghedsskabende initiativer såsom E-mærket
- Få anmeldelser på eksterne review sites
Sider med høj E-E-A-T score
Fælles for de fleste hjemmesider, der rangerer i søgeresultaterne er, at de har en høj E-E-A-T score.
Hjemmesiderne udgiver relevant, unikt og gennemarbejdet indhold, der giver brugerne værdi, og som andre hjemmesideejere har lyst til at linke til.
Hjemmesiderne er også kendetegnede ved, at de er sikre at bruge, at de har synlige kontaktoplysninger, og at det fremgår klart og tydeligt, hvem der står bag indholdet på siderne.
Forfatterne på hjemmesiderne har førstehåndserfaring med de produkter eller services, der bliver omtalt, og de har ofte også en fagrelevant uddannelse og en relevant jobtitel.
Sider med lav E-E-A-T score
I den modsatte ende findes der også sider med en lav E-E-A-T score, der ofte har svært ved at finde fodfæste i søgeresultaterne.
Særligt kritisk kan det være at have en lav E-E-A-T score, hvis man driver en YMYL-side.
Ejer du en hjemmeside om sundhed, hvor du kommer med tips til, hvilket medicin der er det bedste mod astma, men har du ingen sundhedsfaglig baggrund, vil det føre til en lav E-E-A-T score.
Hjemmesiderne, der har en lav E-E-A-T score, vil typisk udgive indhold af lav kvalitet, der ikke bringer nævneværdig værdi til læseren.
Forfatterne har ingen eller begrænset erfaring med de produkter eller services, der omtales, og det er ofte også svært for brugeren at finde ud af, hvem der har udgivet indholdet.
Hjemmesider kan også have en lav E-E-A-T score, hvis de spreder misinformation. Du kan blive endnu klogere på E-E-A-T og meget andet i vores store guide til SEO-optimering.