Benchmark SEO

benchmark seo

Benchmark SEO er en systematisk og struktureret metode til at evaluere din SEO-indsats. Bruger du ressourcer på SEO, hvad end SEO-arbejdet udføres internt, eller om det outsources til et bureau eller en freelancer, anbefaler vi at benchmarke på flere forskellige niveauer og parametre.

I denne guide vil vi komme omkring, hvordan du kan arbejde med SEO benchmarking på forskellige niveauer. Vi vil også komme omkring, hvilke værktøjer du kan bruge til at evaluere din SEO-indsats, og hvorfor det anbefales at opsætte målsætninger og evaluering løbende.

benchmark seo
Indholdsfortegnelse

SEO benchmarking på tre niveauer

Der er flere måder at evaluere resultaterne af din indsats med søgemaskineoptimering på.

 

Inden for SEO benchmarking arbejdes der med tre niveauer bestående af følgende:

  • Synlighed

  • Trafik

  • Handlinger (f.eks. salg og leads)

 

Du måler sandsynligvis allerede på, hvor godt din hjemmeside rangerer i søgeresultaterne, og hvor meget trafik der genereres til din hjemmeside hver måned.

Husker du også at evaluere din indsats på handlingsniveau? Ellers bør du komme i gang med det!

Benchmark SEO på synlighedsniveau

Det første niveau handler om synlighed.

For at skabe trafik og salg til din hjemmeside gennem SEO skal din hjemmeside selvsagt kunne findes i søgeresultaterne, og det kræver en vis synlighed.

Når du skal måle din hjemmesides synlighed, skal du hovedsageligt kigge på dine rankings.

De fleste brugere af Google klikker sig aldrig videre til side 2 i søgeresultaterne, hvorfor det gælder om at rangere på side 1 og gerne i top 3 eller 5.

I forhold til at måle din hjemmesides synlighed, så er det også hensigtsmæssigt at kigge på, hvor mange af dine sider, der er indekseret.

At dine sider er indekseret er en forudsætning for, at din hjemmeside kan blive fundet.

seo benchmark

Anbefalelsesværdige værktøjer

For at kunne evaluere indsatsen på synlighedsniveau anbefaler vi at gøre brug af flere værktøjer.

Helt konkret skal du bruge et værktøj, der kan bruges til at tracke placeringer på udvalgte keywords, samt se hvorvidt dine sider er indekseret.

 

Du kan bl.a. bruge følgende værktøjer til disse formål:

  • Morningscore

  • Ahrefs

  • Semrush

  • Google Search Console (giver bl.a. overblik over, hvilke af dine sider der er indekseret)

 

De tre første udbydere kommer med et keyword rank tracker tool, som du kan bruge mod betaling.

seo benchmarking

Benchmark SEO på trafikniveau

Du kan og bør dernæst evaluere din SEO-indsats på trafikniveau. Det har nemlig ingen værdi at være synlig på alle de vigtigste keywords, hvis de gode rankings ikke fører til trafik.

Af følgende grund skal du måle på, hvor mange der besøger din hjemmeside hver måned.

Gode rankings på keywords med mange søgninger fører ofte til meget trafik, men der er ingen regler uden undtagelser.

De høje besøgstal kan f.eks. udeblive, hvis du rangerer på keywords, der ikke har relevans for din hjemmeside, eller hvis du ikke har fængende nok sidetitler eller metabeskrivelser. 

Anbefalelsesværdige værktøjer

Der findes naturligvis en hel række af gode værktøjer til at evaluere din SEO-indsats på trafikniveau.

 

Google Analytics er det foretrukne valg, men på listen vil du også blive præsenteret for to andre værktøjer:

  • Google Analytics

  • Fathom Analytics

  • Matomo

trafikniveau

Benchmark SEO på handlingsniveau

Sidst, men ikke mindst kan du evaluere din SEO-indsats på handlingsniveau.

Dette er uden sammenligning det vigtigste punkt, da målet med søgemaskineoptimering i sidste ende er at skabe konverteringer.

For at kunne benchmarke skal du have opsat sporingskoder på din hjemmeside.

Med korrekt sporing vil du kunne se, hvor mange af de besøgende der konverterer, hvor meget omsætning trafikken genererer og andre vigtige data.

En handling kan f.eks. være et køb i en webshop, men det kan også være en tilmelding til et kursus, et arrangement eller et nyhedsbrev.

Der findes mange forskellige former for handlinger, herunder salg, kundehenvendelser og leads.

Anbefalelsesværdige værktøjer

Du har sandsynligvis en fornemmelse af, hvilke trafikkanaler der genererer flest handlinger, eksempelvis salg eller leads, men uden korrekt tracking kan det være svært at sige noget konkret.

 

Derfor anbefaler vi at bruge et af disse værktøjer til at evaluere din indsats på handlingsniveau:

  • Google Analytics

  • Trailhub (call tracking)

 

aktionniveau

Sæt konkrete målsætninger for din søgemaskineoptimering

For at kunne evaluere og vurdere, om SEO-arbejdet bærer frugt, skal der opsættes målsætninger, og du bør sidenhen følge op på, om disse målsætninger er blevet indfriet.

Disse målsætninger skal være realistiske og ambitiøse på samme tid.

 

Du kan f.eks. sætte et eller flere af følgende mål:

  • Øge antallet af besøgende på hjemmesiden

  • Øge antallet af top 3-placeringer i søgeresultaterne

  • Øge antallet af kundehenvendelser på hjemmesiden

  • Øge antallet af ordrer i webshoppen

 

Der kan også sættes nogle operationelle mål såsom at bygge fem nye links om måneden eller at skrive to søgemaskinevenlige blogindlæg om ugen.

Er du interesseret i mere brugbar viden om søgemaskineoptimering, så er du velkommen til at læse vores store SEO-guide her.