Guide til opsætning af Google Analytics 4

google analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) er en ny og fremtidssikret analyseplatform, der kan analysere data fra hjemmesider og apps.  

Google lancerede den nye version af Google Analytics i 2020, og siden har mange hjemmesideejere valgt at skifte til den nye og forbedrede løsning.

Gør du brug af Google Universal Analytics i dag, så har du indtil d. 1. juli 2023 til at skifte til Google Analytics 4. GA4 erstatter nemlig den tidligere version.

Her på siden bringer vi en simpel og brugervenlig guide til opsætning af GA4, så du kan fremtidssikre din dataindsamling. Vi kommer også omkring, hvilke fordele der er ved GA4. Slutteligt kommer vi ind på mulige alternativer til GA4.

Hvad er Google Analytics 4?

Google Analytics 4, der forkortes GA4, er en ny analyseplatform, der skal erstatte Google Universal Analytics, som millioner af hjemmesideejere har benyttet gennem årene.

Google Analytics 4 blev lanceret i oktober 2020, og i den forbindelse blev der bl.a. lagt vægt på, at platformen skulle komme med bedre integration til Google Ads, forbedret måling på tværs af enheder og meget mere. I forbindelse med lanceringen blev det også meddelt, at Google Universal Analytics ville udgå pr. 1 juli 2023.

Google Analytics 4 er med andre ord den næste generation af Google Analytics. Google betragter GA4 som fremtidens digitale analyseplatform.

Opsætning af Google Analytics 4 step-by-step

Google Analytics 4 er, som nævnt i forrige afsnit, fremtidens analyseplatform, og fremtiden er nu. Derfor kan vi kun opfordre til, at du opsætter og tager GA4 i brug så hurtigt som muligt.

Opsætningen af Google Analytics 4 kræver ikke megen teknisk viden. Følger du vores step-by-step guide, vil du kunne klare opsætningen på 5-15 minutter.

Opsætningen af GA4 kan klares i fire simple trin:

  1. Opret en GA4 ejendom og indtast de efterspurgte oplysninger
  2. Angiv dine virksomhedsoplysninger
  3. Angiv platform og webadresse
  4. Tilføj et nyt tag på din hjemmeside (via Google Tag Manager eller Globalt websitetag)

Vi kommer nærmere ind på disse fire trin i de kommende underafsnit.

Hvis du ikke har en Google Analytics konto i forvejen

Er du aktiv bruger af Google Analytics, kan du springe dette trin over.

Hvis du ikke allerede er bruger af Google Analytics, skal du have oprettet en Analytics konto. Vi guider dig herunder.

Sådan opretter du en Analytics konto:

  1. Opret dig og log ind via https://www.google.com/analytics/web/
  2. Klik på Administrator
  3. Find kolonnen Konto og klik på Opret ny konto
  4. Navngiv kontoen
  5. Indtast dine virksomhedsoplysninger og klik på Opret

Vores guide tager udgangspunkt i, at du bruger Google Analytics på dansk, men guiden kan naturligvis også følges og bruges af dig, der har valgt et andet sprog, eksempelvis engelsk.  

#1 Opret ny ejendom og angiv en række oplysninger

For at oprette en Google Analytics 4 ejendom skal du have rollen Redaktør. Har du denne rolle, kan du oprette den nye ejendom ved at følge vores anvisninger. Har du ikke rollen, skal du rette henvendelse til den webansvarlige. Det er i øvrigt muligt at tilføje op til 100 ejendomme.

Sådan gør du:

  1. Klik på Administrator nederst i venstre hjørne
  2. Klik på Opret ejendom
  3. Angiv ejendomsnavn samt land (eksempelvis Danmark) og valuta (eksempelvis DKK)
  4. Klik på Næste

#2 Angiv virksomhedsoplysninger

I dette trin skal du angive en række oplysninger om din virksomhed. Formålet med at indtaste disse oplysninger er at gøre dataindsamlingen m.v. mere skræddersyet og brugbar for netop din virksomhed.

Du bliver bedt om at indtaste følgende oplysninger:

  1. Branchekategori (eksempelvis finans, sundhed, spil m.fl.)
  2. Virksomhedens størrelse (lille, mellemstor, stor eller meget stor)
  3. Din årsag til at bruge Google Analytics (optimering af annonceringsomkostninger, øge antallet af konverteringer m.v.)

Når du har indtastet ovenstående oplysninger, skal du klikke på Opret.

#3 Angiv platform og indtast din webadresse

I tredje og næstsidste trin skal du vælge, hvilken platform du vil forbinde med Google Analytics 4. Du kan her vælge mellem henholdsvis Web, Android-app og iOS-app. De fleste bruger Google Analytics 4 til at indsamle hjemmesidedata, så det tager vores guide også udgangspunkt i.

Sådan gør du:

  1. Klik på Web (hvis du vil indsamle data fra din hjemmeside)
  2. Angiv din webadresse og navnet på dit website
  3. Angiv, om du ønsker forbedret måling (anbefales)
  4. Klik på Opret strøm

#4 Tag installation til GA4

Du er nu næsten i mål med opsætningen af Google Analytics 4.

I dette fjerde og sidste trin skal du tilføje Google tagget til din hjemmeside for at få vist data på din nyoprettede ejendom.

Dette kan gribes an på to forskellige måder. Du kan enten bruge Google Tag Manager (anbefales) eller Globalt websitetag (gtag.js).

I de kommende underafsnit kommer vi omkring begge metoder. Du kan derefter vurdere, hvad du finder mest overskueligt.

# 4.1 Google Tag Manager

Vi antager, at du allerede har en Google Tag Manager konto. Har du ikke det, så skal du starte med at oprette en konto. Det kan du gøre på få minutter. Efter endt oprettelse og konfiguration kan du fortsætte til næste trin, som vi kommer ind på herunder.

Sådan gør du:

  1. Kopiér det målings-ID fra Google Analytics 4 (G-XXXXXXX), som du bliver præsenteret for efter endt ejendomsoprettelse
  2. Log ind på Google Tag Manager
  3. Klik på Nyt tag
  4. Angiv navn på tag
  5. Vælg tagtype (vælg Google Analytics 4: GA4- konfiguration – brug evt. søgefunktionen)
  6. Indsæt dit målings-ID fra Google Analytics 4
  7. Vælg triggers og klik på All Pages (så du tracker på alle dine sider)
  8. Klik på Gem og derefter Indsend

Installationen er hermed gennemført.

# 4.2 Globalt websitetag (gtaq.js)

Selvom det er både hurtigt og simpelt at installere tagget gennem Google Tag Manager, så kan du også vælge at håndtere installationen gennem Globalt websitetag (gtag.js).

For at kunne gøre brug af denne metode skal du have adgang til HTML-koden på den givne hjemmeside. Hvis du ikke har adgang til koden, kan du give nedenstående guide videre til din webudvikler.

Sådan gør du:

  1. Klik på Administrator i Google Analytics
  2. Klik på Datastrømme og derefter Website
  3. Klik på Vis tagvejledning
  4. Klik på Foretag installation manuelt
  5. Kopiér det JavaScript-kodestykke, der fremgår af siden
  6. Indsæt kodestykket lige efter <head> på alle sider på din hjemmeside

Umiddelbart efter vil dataindsamlingen begynde. Der kan dog være en forsinkelse på op til 30 minutter.

Her er højdepunkterne ved GA4

Google Analytics 4 skal som bekendt erstatte Google Universal Analytics. Derfor er det forventeligt, at den nye version af værktøjet byder på en masse fede features og højdepunkter. Netop fede features og højdepunkter er der nok af i det nye GA4.

Nedenfor vil vi komme omkring nogle af de største forskelle på Google Analytics 4 og Google Universal Analytics, så du får en idé om, hvad du går i vente.

De vigtigste fordele i punktform:

  1. Kunstig intelligens og machine learning
  2. Gratis adgang til funktionen Analysecenter
  3. Forbedret målgruppeoversigt
  4. Dybere og bedre integration med Google Ads
  5. Mulighed for at samle flere datakilder i samme ejendom

Interesseret i at vide mere om funktionerne og fordelene ved GA4? Så læs videre.

Kunstig intelligens og machine learning

Google Analytics 4 adskiller sig først og fremmest fra Google Universal Analytics, og de fleste andre værktøjer til dataindsamling, ved at være drevet af kunstig intelligens og maskinlæring.

At værktøjet er baseret på kunstig intelligens har den konkrete fordel, at det er med til at sikre bedre indsigt i forbrugeradfærden, ligesom det giver mulighed for, at Google kan komme med forudsigende anbefalinger (predictive metrics). Analyseværktøjet er i stand til at forudsige trends og tendenser i fremtiden. Dette kan du udnytte til din fordel, når du skal planlægge markedsføringskampagner m.v.

Ved at benytte kunstig intelligens og machine learning er det også muligt at løse nogle af de udfordringer, der har været i den tidligere version grundet lovgivning vedr. GDPR og cookies.

Gratis adgang til funktionen Analysecenter

En anden fordel ved Google Analytics 4 er, at du får adgang til funktionen Analysecenter kvit og frit.

Denne funktion har ellers tidligere været forbeholdt brugere af Analytics360.

Du kan bruge denne funktion til at lave rapporter på data, der normalt ikke findes standardrapporter på. Analysecentret indeholder en lang række skabelongallerier som tragtanalyse og kohorteanalyse.

Forbedret målgruppeoversigt

Google Analytics 4 udmærker sig også ved at have en forbedret målgruppeoversigt.

Værktøjet er i stand til at indsamle data på tværs af platforme og enheder, hvilket vil have en positiv indvirkning på kvaliteten af din data.

GA4 kan i højere grad følge brugerens kunderejse, selvom der bruges forskellige enheder og platforme som Google Ads, YouTube, Facebook m.v. Dette var en mangelvare i Google Universal Analytics.

Har du også savnet at kunne følge brugernes kunderejser fra start til slut, så er GA4 løsningen.

Dybere og bedre integration med Google Ads

Annoncerer du på Google Ads? I så fald kan du glæde dig over, at der er rigtig gode integrationsmuligheder mellem Google Analytics 4 og Google Ads.

Du har f.eks. mulighed for at definere dine målgrupper i GA4, hvorefter du kan anvende de samme målgrupper på din Google Ads konto.

Den forbedrede integration er bl.a. med til at give dig et mere holistisk overblik over din markedsføringsperformance. Du kan udnytte den bedre indsigt i din betalte annoncering på Google Ads til at få endnu mere ud af dine markedsføringskroner.

Saml flere datakilder i samme ejendom (web og app)

Google Analytics 4 har også en anden feature, der er guld værd for dig, der både har en hjemmeside og en app. Med GA4 er der nemlig mulighed for at samle to datakilder i én og samme ejendom.

Hvis du foruden en hjemmeside har en app, så skal du blot følge vores guide længere oppe og klikke på Android-app eller iOS-app i stedet for Web ifm. opsætningen. Derefter skal du følge de trin, du bliver præsenteret for.

Skift fra Google Universal Analytics til Google Analytics 4 senest d. 1. juli 2023

Google Universal Analytics er meget snart fortid, så det er ikke for tidligt at få skiftet til Google Analytics 4.

Du kan fortsætte med at indsamle og anvende data fra din Google Universal Analytics konto frem til d. 1. juli 2023. Efter denne dato vil du have adgang til allerede behandlede data i minimum seks måneder. Du kan med fordel eksportere dine historiske rapporter, inden der er gået et halvt år, hvis du gerne vil bevare dine data.

Da det ikke bliver muligt at indsamle nye data med Google Universal Analytics efter d. 1. juli 2023, så anbefaler vi dig at skifte inden.

Vær opmærksom på, at hvis du har oprettet din ejendom efter d. 14. oktober 2020, så er det meget sandsynligt, at du allerede har en Google Analytics 4 ejendom. I givet fald skal du ikke gøre noget.

Findes der alternativer til GA4?

Ja, der findes alternativer til Google Analytics 4, men har du været glad for at bruge Google Universal Analytics, vil du med stor sandsynlighed også synes godt om Google Analytics 4. Den nye version af analyseplatformen kommer nemlig med en masse nye features, som vi allerede har været omkring.

Nogle af alternativerne til GA4 koster penge, mens andre er gratis. Google Analytics 4 er foreløbigt gratis at anvende.

Her er nogle af alternativerne til GA4:

  • StatCounter
  • Clicky
  • Gauges
  • Matomo

Du kan med fordel sammenligne de forskellige webanalyseværktøjer på kryds og tværs.

Har du brug for hjælp til opsætning af Google Analytics 4?

Det er relativt nemt at opsætte Google Analytics 4, da det blot kræver, at du klikker dig gennem de få trin, som vi var omkring i vores opsætningsguide. Skulle opsætningen mod forventning volde dig problemer, kommer vi dig gerne til undsætning.

Vi kan både hjælpe med selve opsætningen såvel som mere avancerede tilpasninger, så tøv ikke med at kontakte os. Vi har stor erfaring med Google Analytics 4 og deler gerne ud af vores viden.

Avancerede tilpasninger (f.eks. mål og sporing)

For at få det fulde udbytte af Google Analytics 4 kan det blive nødvendigt at lave nogle avancerede tilpasninger.

I GA4 håndteres f.eks. konverteringssporing nemlig på en ny måde. Hvis der ikke laves de nødvendige tilpasninger, vil det ikke være muligt at tracke fremtidige konverteringer korrekt. Hvis du i dag benytter dig af konverteringssporing og gerne vil fortsætte med det, når du går over til Google Analytics 4, så tag os med på råd.