Topic clusters

topic clusters

Topic clusters (eller på dansk indholdsklynger) er en strategi til at skabe autoritet inden for et fagområde med henblik på at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne. Strategien er blevet anvendt inden for content marketing og søgemaskineoptimering i mange år med stor succes.

I takt med at Google er blevet bedre til at forstå brugerens søgehensigt og til at præsentere relevant indhold, er det blevet vigtigere at organisere sit indhold korrekt og skabe autoritet inden for sin niche. Med gode topic clusters sikrer man, at man får dækket et emne bredt og dybt.

I denne guide dykker vi ned i, hvad topic clusters er for en størrelse, hvilke fordele der er ved denne strategi, hvordan du bygger de perfekte topic clusters og bliver belønnet af søgemaskinerne.

topic clusters
Indholdsfortegnelse

Hvad er topic clusters?

Topic clusters kan oversættes til indholdsklynger, og denne oversættelse er i sig selv meget sigende for, hvad der kendetegner denne strategi.

Topic clusters er en samling af landingssider, hvis indhold er beslægtet til det overordnede emne.

Formålet med topic clusters er at sikre en omfattende dækning af et givent emne. Strategien er blevet mere udbredt, siden Google udrullede algoritmeændringen Hummingbird tilbage i 2013.

Denne algoritmeændring gjorde Google i stand til at matche søgehensigten bag keywords og til at forstå, hvilke emner der var tæt beslægtet med hinanden. 

Kunsten er at opnå topical authority

En hjemmeside kan have topical authority, når det dækker et emne dybdegående og betragtes som en autoritet inden for det givne emne.

Valdemarsro har f.eks. topical authority inden for madopskrifter, Dinero inden for regnskab og virksomhedsøkonomi og Netdoktor inden for sygdom og sundhed.

Du kan styrke din hjemmesides topical authority ved at skabe cluster content af høj kvalitet.

Hvis du formår at afdække et emne fyldestgørende og dermed opnår topical authority, vil du øge dine chancer for at opnå topplaceringer i søgeresultaterne.

Sørg i øvrigt for at prioritere kvalitet højere end kvantitet, da søgemaskinerne er blevet bedre til at gennemskue kvaliteten af indhold.

Fordele ved topic clusters

I dit arbejde med søgemaskineoptimering kan du bruge rigtig mange forskellige strategier og metoder til at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.

Du bruger sandsynligvis allerede ressourcer på hastighedsoptimering, linkbuilding og teknisk søgemaskineoptimering, men arbejder du også med topic clusters?

Ellers bør du gå i gang i dag. Der er nemlig op til flere fordele ved at arbejde med topic clusters.

 

Her er nogle af fordelene:

  • Du får opbygget en status som en autoritet inden for dit fagområde 
  • Du gør navigationen på din hjemmeside lettere for brugerne
  • Du dækker et emneområde bredt og dybt med større chance for at opnå topplaceringer i søgeresultaterne til følge

 

Topic clusters kan dermed være vejen til mere synlighed i søgeresultaterne, mere trafik til din hjemmeside og i sidste ende øget omsætning.

topic cluster

Opbygning af topic clusters

Du ved nu, hvad der definerer en topic cluster, og hvilke fordele der kan være ved at arbejde med topic clusters. Næste step er at kigge på, hvordan en topic cluster bygges op.

 

En topic cluster består af følgende to elementer:

  • En pillar page: En pillar page – eller hovedside – skal beskrive hovedemnet i dybden. Denne side er at betragte som fundamentet i en topic cluster
  • Flere supporting pages: Supporting pages – eller undersider – har til formål at understøtte hovedsiden med både indhold og links. Undersiderne vil emnemæssigt være tæt beslægtet med hovedsiden

 

I de kommende afsnit vil vi dykke lidt længere ned i, hvad der kendetegner henholdsvis pillar pages og supporting page, og hvordan disse sider skal bygges op.

Pillar pages (hovedemner)

En topic cluster består af en pillar page, der udgør fundamentet i indholdsklyngen. Indholdet på din pillar page skal skrives med fokus på specifikke søgeord inden for det overordnet emne.

Din pillar page skal beskrive emnet bredt og dybt, men indholdet bør ikke være så udtømmende, at der ikke er et incitament for brugerne til at klikke sig videre til dine supporting pages.

Et pillar page forbindes efterfølgende med supporting pages via interne links.

 

Eksempler på pillar pages for en møbelforretning:

  • Sofaer
  • Senge
  • Borde

Supporting pages (underemner)

En topic cluster består dernæst af en række supporting pages, der er undersider, der skal dække alle relevante underemner.

Supporting pages har til formål at yde support til din pillar page. Disse sider er forbundet til hovedsiden (din pillar page) både emnemæssigt og med interne links.

Der er ingen fast regel omkring, hvor mange supporting pages der skal bygges til hver pillar page, men vi anbefaler at gå efter mindst fem supporting pages.

Det kan dog variere fra emne til emne, hvor mange sider der kan og bør indgå i en topic cluster. Det afhænger bl.a. af emnet og af efterspørgslen.

 

Eksempler på pillar pages for en møbelforretning:

  • Fløjlssofaer, veloursofaer, lædersofaer og designersofaer (pillar pagen er sofaer)
  • Enkeltseng, dobbeltseng, kingsize seng, queensize seng og børneseng (pillar pagen er senge)
  • Spiseborde, natborde, tv-borde, skriveborde og sofaborde (pillar pagen er borde)
google

Topic clusters og intern linkbuilding

Vi kan ikke tale om topic clusters uden også at tale om intern linkbuilding.

Du opbygger ikke kun gode topic clusters ved at bygge godt indhold til dine pillar pages og supporting pages. Du skal også sørge for, at siderne bliver forbundet korrekt vha. intern linkbuilding.

Opgaven er at linke fra dine supporting pages til den beslægtede pillar page, således at søgemaskinerne lettere kan identificere, hvilken af siderne der er den vigtigste.

Din pillar page må gerne indeholde et internt link til en supporting page. Ligeledes må dine supporting pages gerne linke indbyrdes, når det giver mening og med en relevant ankertekst.

Husk også at linke ud til relevante og autoritære sider

En måde at styrke dine topic clusters på er ved at bruge intern linkbuilding. En anden er at sørge for at linke eksternt til relevante og autoritære sider.

Det er en overset og undervurderet metode til at opnå autoritet inden for et givent emne. Du kan med fordel linke ud, når det giver mening.

Det kan f.eks. være, at du i din tekst har nævnt nogle specifikke tal eller statistikker, som du har fundet gennem Danmarks Statistik, Kræftens Bekæmpelse eller Transportministeriet.

I disse tilfælde kan du med fordel linke til den givne kilde.

 

Gode grunde til at linke ud:

  1. Du signalerer over for søgemaskinerne, at du har brugt gode og autoritære kilder
  2. Du signalerer over for søgemaskinerne, at du gerne vil hjælpe brugerne videre
  3. Du gør det nemmere for søgemaskinerne at forstå, hvad din side omhandler
research

Det kræver grundig research og planlægning at lave gode topic clusters

At skabe gode topic clusters, der kaster gode placeringer i søgeresultaterne af sig, er ikke noget, man kommer sovende til. Det kræver grundig research og planlægning.

Dit forarbejde har stor betydning for, hvor gode resultater du kan skabe, så brug gerne ekstra god tid på det indledende arbejde.

 

Sådan gør du:

  1. Lav en grundig brainstorm over alle de emner, der kan være relevante for din virksomhed
  2. Find relaterede emner ved at bruge værktøjer som Google Keyword Planner og Ahrefs
  3. Udvælg de vigtigste emner og underemner og gå i gang med at skabe din første topic cluster
  4. Skab indhold af høj kvalitet til din pillar page og dine supporting pages i dine topic clusters
  5. Brug interne links i dit cluster content

Prioritér løbende opdatering og udbygning af topic clusters

For at få succes med topic clusters er det ikke tilstrækkeligt at skabe kvalitetsindhold til siderne i dine indholdsklynger. Du skal også sørge for løbende at udbygge og opdatere topic clusteren.

Omhandler din pillar page  sofaer, og udvider du på et tidspunkt dit sortiment med børnesofaer og sovesofaer, bør du lave supporting pages til de to nye underemner.

Du bør også løbe dit cluster content igennem, for at sikre at indholdet er aktuelt og korrekt. Læs vores store SEO-guide, hvis du vil blive skarp på 360 graders søgemaskineoptimering.