Inden for emnet linkbuilding taler man om både interne links og eksterne links. I denne guide vil vi koncentrere os om førstnævnte form for intern linkbuilding, der er en ofte undervurderet disciplin inden for søgemaskineoptimering.
Herunder får du ikke blot svar på, hvad intern linkbuilding er, men også hvorfor du skal bruge ressourcer på at skabe en god intern linkstruktur, hvordan du i praksis skaber de bedste resultater gennem intern linkbuilding og meget mere.
Hvad er intern linkbuilding?
Intern linkbuilding er en metode inden for søgemaskineoptimering, hvor du linker internt mellem forskellige undersider på dit website. Du opretter på fagsprog et internt link, når du linker fra en underside til en anden på samme hjemmeside.
Intern linkbuilding handler kort og godt om at lede både dine besøgende og søgemaskinerne fornuftigt rundt på dit website. Du kan til dels sikre en bedre navigation ved at lave et sitemap, men en anden måde at gøre dit website mere brugervenligt på er ved at bygge interne links.
Eksempel:
Når vi skriver en lang og informativ guide om SEO og helt naturligt kommer ind på emner som søgeordsanalyse, linkbuilding og Core Web Vitals, kan vi vælge at tilføje interne links.
De interne links muliggør, at læseren med ét klik kan blive klogere på underemnerne, og de interne links gør det desuden lettere for søgemaskinerne at forstå, hvad de enkelte undersider omhandler.
Typer af interne links
Der findes mange forskellige typer af interne links, og de mest udbredte interne linkmuligheder vil vi komme omkring i dette afsnit.
Disse typer af interne links skal du kende til:
Menulinks (ekstra vigtige)
Knaplinks
Billedlinks
Tekstlinks i brødtekst (ekstra vigtige)
I dit arbejde med intern linkbuilding er det menulinks og tekstlinks, du skal bruge energi på.
I din hovedmenu skal du sørge for at indsætte interne links til de vigtigste undersider på dit website. Du vil typisk bruge din hovedmenu til at linke til dine kategorier og overordnede indholdssider.
Da du ikke har mulighed for at linke til alle dine undersider fra hovedmenuen, er det vigtigt, at du gør brugerne og søgemaskinerne opmærksomme på de øvrige undersider på en anden måde.
Det kan du gøre gennem tekstlinks og relevante ankertekster i brødtekst. Du kan med fordel tilføje et internt link i dit indhold, når det giver mening at føre læseren videre til en anden side.
Hvorfor er intern linkbuilding vigtigt?
Du kan bruge forskellige metoder til at få din hjemmeside til at rangere bedre i søgeresultaterne. En af de metoder er som bekendt intern linkbuilding, som er vigtigere, end de fleste er klar over.
Der er særligt tre gode grunde til at arbejde med sin interne linkstruktur:
Interne links gavner indekseringen af din hjemmeside
Interne links gør dit website mere brugervenligt
Interne links spreder linkjuice rundt på dit website
Vi uddyber de tre gode grunde herunder.
#1 Interne links gavner indekseringen af din hjemmeside
Google og de øvrige søgemaskiner er som regel hurtige til at finde frem til nye sider på dit website, men nogle gange skal de hjælpes lidt på vej.
Et nyttigt tiltag er i den forbindelse at opsætte et XML sitemap og indsende dette til Google Search Console. Det er dog ikke altid tilstrækkeligt.
Et andet effektivt tiltag er at bruge den interne linkbuilding. Du forkorter som regel indekseringstiden ved at linke internt til nogle af de sider, du har svært ved at få indekseret.
#2 Interne links gør dit website mere brugervenligt
Hovedformålet med intern linkbuilding er at gøre dit website mere brugervenligt.
Er der noget, som både brugerne og søgemaskinerne belønner med gode organiske placeringer, så er det nemlig høj brugervenlighed.
Det øger brugervenligheden på din hjemmeside, når du i en tekst bruger relevante interne links til andre sider på dit website, der har relevans for det indhold, den besøgende er i gang med at læse.
Det letter navigationen, og det øger chancen for, at den besøgende bliver omdannet til en kunde. Tøv derfor ikke med at linke internt, når det kan være med til at sikre en bedre brugeroplevelse.
#3 Interne links gør det muligt at sprede linkjuice rundt på sitet
Du har med interne links mulighed for at signalere over for søgemaskinerne, hvilke undersider der er de vigtigste på din hjemmeside.
Jo flere interne links en underside har, desto vigtigere vil søgemaskinerne betragte den enkelte underside. Sørg derfor for at linke internt til de af dine undersider, som du helst vil rangere på.
Hvis du har en underside med mange indgående links, har du mulighed for at videreføre sidens linkjuice ved at tilføje interne links til relevante sider.
Kunsten at få succes med intern linkbuilding
Du ved nu, hvad intern linkbuilding er, og hvorfor det er vigtigt. Inden vi slipper dig, vil vi gerne komme med tips til, hvordan du får størst mulig succes med intern linkbuilding.
Intern linkbuilding handler nemlig ikke blot om at tilføje en masse interne links til nogle tilfældige undersider. For at det skal virke, skal det gribes mere strategisk an.
Her kommer en masse guldkorn:
Sørg for, at din hovedmenu indeholder links til de vigtigste undersider på dit website
Gør brug af breadcrumbs for tydeligt at markere, hvor i hierarkiet brugeren befinder sig
Link til de vigtigste undersider på din hjemmeside fra forsiden
Sørg for, at dine undersider ikke er mere end tre klik væk fra din forside
Tilføj kun interne links, når det passer ind i konteksten
Link internt fra dine blogindlæg til dine money pages (eksempelvis produktsider)
Tilføj aldrig nofollow på dine interne links
Undlad at bruge plugins til at generere interne links (det kan hurtigt virke spammy)
Hvilke ankertekster skal jeg bruge til mine interne links?
Ved ekstern linkbuilding skal du så vidt muligt variere din brug af ankertekster, så du opnår en naturlig linkprofil. Det bør du til dels også gøre, når det kommer til intern linkbuilding.
Når det kommer til interne links, kan du i højere grad tillade dig at bruge ensartede ankertekster, hvor du bruger de søgeord, som du gerne vil rangere på, som ankertekster.
Du kan helt overordnet bruge følgende typer af ankertekster:
Kort ankertekst, der fokuserer på det vigtigste søgeord (eksempelvis solbriller)
Længere frase, hvori det vigtigste søgeord indgår (eksempelvis køb solbriller her)
Generisk ankertekst (eksempelvis læs mere her eller køb her)
Ønsker du mere konkret viden om SEO i 2024 og frem? Så er du velkommen til at udforske vores komplette guide til organisk søgemaskineoptimering.