Vi stiftede første gang bekendtskab med akronymet, YMYL, tilbage i 2013 i forbindelse med en opdatering af Googles Search Quality Guidelines.
Google understreger gennem deres guidelines, at hvis en hjemmeside potentielt kan påvirke en brugers liv markant, er det særligt vigtigt, at hjemmesiden udviser troværdighed og autoritet.
Fortsæt læsningen, hvis du vil vide mere om, hvad der kendetegner et YMYL-website, og hvad du kan gøre for at optimere et YMYL-website med en ambition om at rangere bedre i søgeresultaterne.
Hvad er YMYL?
YMYL står for Your Money or Your Life. Det er en betegnelse, der bruges om indhold, der potentielt kan have betydning for brugerens sikkerhed, helbred, lykke eller økonomi.
YMYL-websites er f.eks. hjemmesider, der handler om sundhed, økonomi og jura.
Hvad kendetegner et YMYL-website?
Et YMYL-website er en hjemmeside, der direkte eller indirekte kan påvirke en brugers sikkerhed, helbred, lykke eller økonomi.
Eksempelvis vil fejlagtig information om medicinering have store negative konsekvenser for en bruger. Derfor prioriterer Google højt at henvise til troværdige og autoritære YMYL-websites.
Eksempler på hjemmesider, der kan karakteriseres som YMYL-sider:
- Hjemmesider, der håndterer betalinger – Det kunne f.eks. være en webshop eller en betalingstjeneste
- Hjemmesider, der yder finansiel rådgivning – Det kunne f.eks. være en hjemmeside, hvor der skrives og rådgives om pension, forsikring, investering, lån m.v.
- Hjemmesider, der yder juridisk rådgivning – Det kunne f.eks. være en hjemmeside, hvor der rådgives om statsborgerskab, arv, skilsmisse, bolighandel m.v.
- Hjemmesider, der yder sundhedsrelateret rådgivning – Det kunne f.eks. være en hjemmeside, hvor der rådgives om medicinering, fysiske og mentale lidelser m.v.
Vær opmærksom på, at ovenstående kun er udvalgte eksempler på YMYL-websites.
Hvis din hjemmeside berører et helt femte emne, der potentielt kan påvirke en brugers økonomi eller liv, vil den kunne karakteriseres som et YMYL-website.
YMYL og E-E-A-T
YMYL og E-E-A-T (eller i nogle tilfælde E-A-T) kædes ofte sammen, og det er ikke uden grund.
For at forbedre dit YMYL-website er det vigtigt, at du har fokus på E-E-A-T, idet det er parametrene erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed, som din hjemmeside bliver vurderet på.
Jo bedre din hjemmeside performer på disse parametre, desto større er sandsynligheden for, at du får succes med din SEO.
E-E-A-T har relevans for alle hjemmesider, men det er især vigtigt for hjemmesider omhandlende YMYL-emner som helbred, økonomi, jura m.v.
Sådan optimerer du dit YMYL-website
Du ved nu, hvad der definerer et YMYL-website. Du er samtidig blevet præsenteret for, hvordan YMYL og E-E-A-T hænger sammen. Så langt, så godt.
I den resterende del af guiden vil vi gøre dig klogere på, hvordan du optimerer dit YMYL-website. Der er rigtig mange nyttige tiltag, og nogle af dem vil vi komme omkring herunder.
Her er vores 10 bedste tips:
- Fremhæv ejer- og kontaktoplysninger
- Opsæt et SSL-certifikat
- Fremhæv uddannelsesbaggrund, priser m.v.
- Fremhæv tryghedsskabende initiativer
- Opdatér løbende indholdet på din hjemmeside
- Byg links fra autoritære hjemmesider
- Link ud til autoritære kilder
- Udgiv artikler i relevante fagblade m.v.
- Få positive anmeldelser fra kunder
- Skriv gode handelsbetingelser m.v.
Vi uddyber de gode råd i de kommende afsnit.
#1 Skilt klart og tydeligt med ejer- og kontaktoplysninger
Vi starter med at tage fat på et af de lavthængende frugter, når vi taler optimering af YMYL-websites. Rådet går på at skilte tydeligt med både ejer- og kontaktoplysninger.
Brugerne skal nemlig aldrig være i tvivl om, hvem der ejer hjemmesiden, og hvordan de kommer i kontakt med virksomheden bag.
Fremhæv som minimum følgende oplysninger (f.eks. i footeren og på en om os-side):
- Firmanavn og CVR-nummer
- Adresse
- Telefonnummer
- E-mailadresse
- Åbningstider (hvis relevant)
#2 Sørg for, at din hjemmeside er SSL-certificeret (HTTPS)
Nummer to råd går på at sørge for, at din hjemmeside er SSL-certificeret. Hvis den ikke allerede er det, skal du installere et SSL-certifikat på hjemmesiden hurtigst muligt.
SSL har til formål at verificere en hjemmesides identitet og aktivere en krypteret forbindelse.
SSL-certifikatet benyttes for at kryptere alle data, der sendes mellem server og browser, så sensitiv information som login-informationer og kreditkortoplysninger ikke ender i de forkerte hænder.
Når SSL-certifikatet er opsat korrekt, vil din hjemmeside respondere med HTTPS.
#3 Fremhæv virksomhedens priser, uddannelsesbaggrund
For at blive betragtet som en autoritet inden for et givent emne, er det vigtigt, at indholdet på hjemmesiden er skrevet af en person, der har en fagrelevant uddannelse og ekspertise.
Hvis hjemmesiden f.eks. omhandler behandling af sygdomme og medicinering, bør indholdet udarbejdes af en læge.
En læge har nemlig meget bedre forudsætninger for at rådgive om disse emner end f.eks. en tømrer, skolelærer eller tekstforfatter, der blot har en interesse for sundhed og sygdomme.
For at skabe autoritet gælder det desuden om at fremhæve både virksomhedens historie, priser, referencer og cases såvel som medarbejdernes kvalifikationer og uddannelsesbaggrund.
Hvis hjemmesiden omhandler privatøkonomi, og der er ansat flere økonomer i virksomheden, der skriver indholdet, så bør det fremhæves på hjemmesiden ved brug af forfatterbio m.v.
#4 Skilt med tryghedsskabende initiativer (f.eks. E-mærket)
Et fjerde tiltag, når det kommer til at optimere et YMYL-website, er at skilte med tryghedsskabende initiativer. E-mærket er et eksempel på et sådant initiativ.
E-mærket er en mærkningsordning, der har til formål at gøre e-handel trygt for forbrugerne.
Af følgende grund vil det være et kvalitetsstempel og et troværdighedssignal, hvis din webshop er godkendt af E-mærket, og hvis du skilter med det.
Det er også muligt at skilte med eventuelle andre opnåede certificeringer, f.eks. EU’s Økomærke, Fairtrade, MSC-Mærket eller GOTS-certificeringen.
#5 Opdatér løbende indholdet på din hjemmeside
YMYL-websites omhandler emner, der kan påvirke en brugers liv, og derfor er det alfa og omega, at den information der videregives, er korrekt.
Dit YMYL-website er formentlig allerede spækket med troværdigt og brugbart indhold, men for at sikre at indholdet forbliver brugbart og troværdigt, skal det løbende opdateres.
Det går stærkt med udviklingen inden for økonomi, sundhed og jura. Derfor vil de regler, der gjorde sig gældende for år tilbage, ikke nødvendigvis være gældende den dag i dag.
Gør det derfor til en vane at gå dit indhold igennem fra tid til anden. Er det fortsat aktuelt, eller skal det opdateres og optimeres?
#6 Byg links fra autoritære hjemmesider og få brand mentions
YMYL-websites har, ligesom alle andre websites, brug for indgående links og brand mentions for at øge chancen for at blive placeret øverst i søgeresultaterne.
Jo flere relevante og autoritære hjemmesider der linker til dit website, desto større sandsynlighed er der for, at din hjemmeside vil blive betragtet som en autoritet inden for det givne fagområde.
Hvis din hjemmeside omhandler sundhed, vil de bedste indgående links du kan få være links fra sundhedsfaglige nyhedsmedier, lægeklinikker m.v.
Brand mentions er også med til at fremme din hjemmesides troværdighed og autoritet.
#7 Link ud til autoritære hjemmesider
Som ejer af et YMYL-website skal du ikke kun have fokus på at bygge links til din hjemmeside og til at bygge links internt på din hjemmeside.
Du skal også sørge for at linke ud, når det er relevant, og når det giver værdi til brugerne.
Når du linker ud til hjemmesider, signalerer du, at du indhenter information fra troværdige kilder, og at du gerne vil hjælpe brugerne med at besvare deres spørgsmål.
#8 Få udgivet artikler i relevante fagblade og andre medier
Lidt i relation til rådet om at bygge links fra autoritære hjemmesider, så kan du opbygge troværdighed og autoritet ved at få udgivet artikler i relevante fagblade.
Jo mere synlig du er i fagrelevante medier, desto bedre muligheder har du for at opnå authority.
#9 Læg energi i at få positive anmeldelser fra kunder
God omtale fra kunder og andre viser ligeledes tegn på autoritet og troværdighed. Læg derfor med fordel energi i at få positive anmeldelser på f.eks. Facebook, Trustpilot og Google.
Google vil være mere tilbøjelig til at stole på din hjemmeside, hvis du har tusindvis af reelle anmeldelser, og størstedelen af dem er positive.
#10 Skriv gode handelsbetingelser, refunderingspolitik m.v.
Sidst, men ikke mindst bør du prioritere at være tydelig og gennemsigtig med information som handelsbetingelser, refunderingspolitik m.v.
Det er vigtigt, at brugeren kan finde disse informationer. Skriv disse informationstekster på et sprog, som alle kan forstå, og opfordr brugeren til at kontakte kundeservice, hvis der er spørgsmål.
Vil du have flere tips og tricks til YMYL og SEO? Tjek vores store SEO-guide ud her.