Rich snippets

rich snippets

Rich snippets er supplerende information i Googles søgeresultater, der kan bestå af alt lige fra priser og produktanmeldelser til indholdsfortegnelser og lagerstatus. Rich snippets får din hjemmeside til at skille sig ud i søgeresultaterne, og har en positiv indvirkning på din CTR.

I vores guide til strukturerede data vil du kunne læse alt om, hvad der definerer rich snippets, hvilke rich snippet formater der findes, hvordan rich snippets implementeres, hvorfor du bør prioritere det i dit SEO-arbejde og meget mere.

rich snippets
Indholdsfortegnelse

Hvad er rich snippets?

Rich snippets kan oversættes til udvalgte uddrag, og det dækker over de ekstra informationer, der kan vises sammen med et almindeligt søgeresultat.

Et almindeligt søgeresultat består af en URL, en sidetitel og en metabeskrivelse. De informationer, der vises udover disse tre ting, kaldes rich snippets.

Disse ekstra informationer vises typisk som enten tekst eller visuelt indhold.

Eksempel 1: En webshop, der sælger elektronik på nettet, kan få fremhævet priser, lagerstatus og anmeldelser af deres forskellige produkter i søgeresultaterne ved at anvende rich snippets.

Eksempel 2: En hjemmeside, der udvikler madopskrifter, kan få fremhævet forberedelsestid, antal kalorier og billeder af retterne i søgeresultaterne ved brug af rich snippets. 

De mest almindelige rich snippet formater

Du får her en lidt mere fyldestgørende gennemgang af de mest almindelige formater:

  • FAQ’er: Der vises en række ofte stillede spørgsmål og svarene på disse. Brugeren får svar på spørgsmålene uden at skulle klikke sig ind på din hjemmeside.

  • Anmeldelser: Der vises en rating fra 1 til 5 baseret på en eller flere anmeldelser. Ratingen vises ved brug af små stjerner. Dette rich snippet format bruges bl.a. af webshops.

  • Produktdata: Der vises produktinformation i form af f.eks. produktnavn, lagerstatus, pris m.v. Dette format er velegnet til webshops.

  • Billede: Der vises et lille billede, der f.eks. kan være et billede af en madret eller et produkt.

  • Opskrift: Der vises de vigtigste informationer om en opskrift. Det kan f.eks. være antal kalorier, forberedelsestid, anmeldelser m.v.

  • Video: Der vises en video. Dette er f.eks. et udbredt format blandt hjemmesider, der udgiver gør-det-selv-guides inden for boligprojekter, bilreparationer m.v.

  • Eventdata: Der vises informationer om et event, eksempelvis dato, lokation, pris og andet.

strukturerede data

Implementering af rich snippets

Du har nu fået et godt overblik over, hvad rich snippets er, og hvilke rich snippet formater der findes. Nu er tiden inde til, at du skal implementere nogle af de rich snippets, der passer til din hjemmeside.

For at få rich snippets skal du have implementeret strukturerede data i din hjemmesides kildekode.

Google bruger de strukturerede data til at forstå din hjemmeside og dens indhold, og de vil være i stand til at oversætte de strukturerede data til visuelle uddrag.

Du behøver ikke at være udvikler for at implementere struktureret data. Du kan bruge en Schema Markup Generator, der er et hjælpeværktøj til at generere strukturerede data til rich snippets.

 

Der findes bl.a. følgende værktøjer:

 

Når du har brugt et af værktøjerne til at generere et script, skal du indsætte det på din hjemmeside.

Indsæt det direkte i kildekoden eller brug et plugin på hjemmesiden. Der findes bl.a. mange gode plugins til WordPress – søg blot på Schema under Plugins.

Er de strukturerede data opsat korrekt? Sådan tester du det

Er du i tvivl om, hvorvidt du har opsat de strukturerede data korrekt, anbefaler vi at bruge Googles test af udvidede resultater.

Øverst på værktøjssiden kan du indtaste en webadresse, der skal testes, for at klarlægge, om implementeringen er udført korrekt. Omtalte værktøj fra Google er helt gratis at anvende.

rich snippet

Hvorfor du skal bruge rich snippets, selvom det ikke er en direkte rankingfaktor?

Rich snippets er ikke en direkte rankingfaktor, men det betyder ikke, at det ikke er værd at arbejde med teknikken.

 

Vi ser bl.a. følgende gode grunde til at bruge rich snippets:

  1. Det er en effektiv måde at få dine søgeresultater til at skille sig ud fra mængden

  2. Det vil formentlig øge din CTR (Click Through Rate)

  3. Det kan have indirekte indvirkning på dine rangeringer

 

Som nævnt i punkt to, så vil rich snippets ofte have en positiv indvirkning på din CTR.

Dette vil potentielt kunne føre til bedre rankings, idet Google kan vælge at belønne, at flere brugere vælger at besøge netop din hjemmeside.

Hvad er forskellen på rich snippets og featured snippets?

Der er en generel tendens til at forveksle rich- og featured snippets, og derfor vil vi gerne beskrive, hvad forskellen er på disse to ting.

Featured snippets eller fremhævede uddrag er korte uddrag fra en hjemmeside, der forsøger at give brugeren et hurtigt og præcist svar på søgeforespørgslen direkte på søgeresultatsiden. 

Featured snippets vises altid øverst på søgeresultatsiden.

Rich snippets udgør i sig selv ikke et søgeresultat. Der er i stedet tale om supplerende information, eksempelvis anmeldelser eller priser, der kan tilføjes til et almindeligt søgeresultat.

Der er altså forskel på rich- og featured snippets, men vi anbefaler at arbejde med begge dele.

Er du interesseret i mere nyttig viden om søgemaskineoptimering i 2024 og frem? Læs vores store SEO-guide og bliv endnu klogere.