Danmarks stærkeste medier online

medier

Hvilket medie er Danmarks ubestridt mest anerkendte og stærkeste? Det er ikke et entydigt svar vi finder. Når vi kigger på danskernes søgninger på ‘brand’ (navnet), så er der en helt klar vinder, og det er Ekstrabladet. Når vi kigger på online anerkendelse fra andre medier i indland og udland, så er Danmarks Radio vinderen.

Om undersøgelsen og KH Online: KH-Online er eksperter i søgemaskiner, og de følgende tal er baseret på data relateret til Google søgninger og er hentet med de mest anerkendte SEO redskaber.

Nedenstående er samling af brandsøgninger på forskellige medier.

Nyhedsmedie: Brandsøgninger:
1. Ekstrabladet 5149000
2. BT 2362000
3. DR 1877000
4. TV2 1715000
5. Jyllandsposten 463.000
6. Politiken 306000
7. Se og Hør 253000
8. Nordjyske 229000
9. Berlingske 158000
10. Børsen 153000
11. YR (NO) 124000
12. Jydske Vestkysten 116000
13. Fyens stiftidende 97000
14. Daily Mail (UK) 95000
15. Billedbladet 92000
16. Euroinvestor 87000
17. CNN (US) 82000
18. BBC (UK) 79000
19. Horsens Folkeblad 63000
20. Midtjyllands Avis 62000

Nyhedsmedier: Kriteriet for at høre til nyhedsmedier er, at hovedformålet er at levere og formidle nyheder. Det er således ikke begrænset til nationale eller emnespecifikke områder

Brandsøgninger: Brandsøgninger er den eller de søgninger på Google, der er foretaget på søgninger relateret til et brand. F.eks. omfatter Ekstrabladets brandsøgninger følgende søgninger på Google: “eb”, “ekstrabladet”, “ekstra bladet”, “eb.dk” og “extrabladet”. Der er ikke taget søgninger med på under 60.000. Ovenstående tabel er baseret på gennemsnitlige månedlige søgninger.

Når det gælder ‘anerkendelse’, er billedet et noget andet. Den målbare anerkendelse på nettet er i forhold til henvisninger fra andre sider, hvor anerkendelsen kan måles direkte.

Ahrefs Rangering (worldwide) Domæne Domæne Rating
2265 dr.dk 88
5469 politiken.dk 84
5910 berlingske.dk 84
6215 tv2.dk 83
9930 jyllands-posten.dk 81
11682 borsen.dk 80
12248 ekstrabladet.dk 80
12748 bt.dk 80
14529 information.dk 79
15266 fyens.dk 79
20436 lokalavisen.dk 77
20583 tv2lorry.dk 77
21196 ing.dk 77
21838 kristeligt-dagblad.dk 77
22124 jv.dk 77
22845 finans.dk 77
25685 tvmidtvest.dk 76
26718 stiften.dk 76
27088 tv2ostjylland.dk 76
28402 nordjyske.dk 76
33905 altinget.dk 75
34630 tvsyd.dk 75

Vurderingerne er lavet på baggrund af data fra analysesoftwaret Ahrefs. Det er et af de mest valide analysetools, der eksisterer. Den data, som leveres fra Ahrefs, er i vores vurdering langt mere valid end data fra eksempelvis Googles analysetools, som f.eks. Google Trends og Google Keyword Planner.

Citater fra Laust Kehlet – Søgemaskine Ekspert

Vedrørende Ekstrabladets position som mest søgte nyhedsbrand:

“Ekstrabladet er ikke bare på førstepladsen blandt medier, som danskerne elsker at søge på. De er over dobbelt så store som BT, der ligger på 2. pladsen i Danmark. Danskernes foretrukne online medie er Ekstrabladet! Nationen har talt.”

Vedrørende DR’s positon som Danmarks mest anerkendt nyhedsmedie:

“DR er Danmarks mest anerkendte nyhedsmedie. Sådan lyder dommen, når vi kigger på omdømmet i Danmark såvel som udlandet. Anerkendelsen måles i referencer.”

Om popularitet og anerkendelse

“Popularitet ved et brand handler om de søgninger, der hver dag laves af millioner af mennesker i Danmark. Det vi kan se er, at danskerne søger på Ekstrabladet. Anerkendelse af en hjemmeside handler om referencer fra andre steder på nettet, så denne anerkendelse har principielt intet med et brands popularitet at gøre. En reference kan være et link fra en anden avis eller anden form for hjemmeside.”

Vedrørende det norske vejrmedie YR’s 11. plads resultater blandt de meste søgte nyhedsmedier i Danmark:

“Rigtig mange danskere stoler ikke på de danske vejrmeldinger fra DMI! Det kan være en meget mulig forklaring på, at det norske vejrmedie YR er så stor et brand i Danmark. Det er dog værd at bemærke, at det ikke kun er danskerne, der er vilde med det norske vejrmedie. I Sverige er der faktisk endnu flere, der søger på YR end i Danmark.”

“Nogle ville måske tro, at danskerne bruger YR.no til at planlægge vinterferien og skiferien i Norge. Det kan ikke være mere forkert! De sidste 3 år har de absolut mest brugte tidspunkter at søge online efter YR.no været i juni og juli, det vil sige sommerferiemånederne.  Til gengæld byder vintrene ikke på mange søgninger fra den norske vejrtjeneste i Danmark.”

Ønsker du flere uddybbende tal eller afklaring på noget, så skriv gerne direkte til Laust Kehlet på

[email protected] eller ring til ham på 29 84 03 42

Pressebilleder:

laust kehlet