Hvilket medie er Danmarks ubestridt mest anerkendte og stærkeste? Det er ikke et entydigt svar vi finder. Når vi kigger på danskernes søgninger på ‘brand’ (navnet), så er der en helt klar vinder, og det er Ekstrabladet. Når vi kigger på online anerkendelse fra andre medier i indland og udland, så er Danmarks Radio vinderen.
Om undersøgelsen og KH Online: KH-Online er eksperter i søgemaskiner, og de følgende tal er baseret på data relateret til Google søgninger og er hentet med de mest anerkendte SEO redskaber.
Nedenstående er samling af brandsøgninger på forskellige medier.
Nyhedsmedie: | Brandsøgninger: |
1. Ekstrabladet | 5149000 |
2. BT | 2362000 |
3. DR | 1877000 |
4. TV2 | 1715000 |
5. Jyllandsposten | 463.000 |
6. Politiken | 306000 |
7. Se og Hør | 253000 |
8. Nordjyske | 229000 |
9. Berlingske | 158000 |
10. Børsen | 153000 |
11. YR (NO) | 124000 |
12. Jydske Vestkysten | 116000 |
13. Fyens stiftidende | 97000 |
14. Daily Mail (UK) | 95000 |
15. Billedbladet | 92000 |
16. Euroinvestor | 87000 |
17. CNN (US) | 82000 |
18. BBC (UK) | 79000 |
19. Horsens Folkeblad | 63000 |
20. Midtjyllands Avis | 62000 |
Nyhedsmedier: Kriteriet for at høre til nyhedsmedier er, at hovedformålet er at levere og formidle nyheder. Det er således ikke begrænset til nationale eller emnespecifikke områder
Brandsøgninger: Brandsøgninger er den eller de søgninger på Google, der er foretaget på søgninger relateret til et brand. F.eks. omfatter Ekstrabladets brandsøgninger følgende søgninger på Google: “eb”, “ekstrabladet”, “ekstra bladet”, “eb.dk” og “extrabladet”. Der er ikke taget søgninger med på under 60.000. Ovenstående tabel er baseret på gennemsnitlige månedlige søgninger.
Når det gælder ‘anerkendelse’, er billedet et noget andet. Den målbare anerkendelse på nettet er i forhold til henvisninger fra andre sider, hvor anerkendelsen kan måles direkte.
Ahrefs Rangering (worldwide) | Domæne | Domæne Rating |
2265 | dr.dk | 88 |
5469 | politiken.dk | 84 |
5910 | berlingske.dk | 84 |
6215 | tv2.dk | 83 |
9930 | jyllands-posten.dk | 81 |
11682 | borsen.dk | 80 |
12248 | ekstrabladet.dk | 80 |
12748 | bt.dk | 80 |
14529 | information.dk | 79 |
15266 | fyens.dk | 79 |
20436 | lokalavisen.dk | 77 |
20583 | tv2lorry.dk | 77 |
21196 | ing.dk | 77 |
21838 | kristeligt-dagblad.dk | 77 |
22124 | jv.dk | 77 |
22845 | finans.dk | 77 |
25685 | tvmidtvest.dk | 76 |
26718 | stiften.dk | 76 |
27088 | tv2ostjylland.dk | 76 |
28402 | nordjyske.dk | 76 |
33905 | altinget.dk | 75 |
34630 | tvsyd.dk | 75 |
Vurderingerne er lavet på baggrund af data fra analysesoftwaret Ahrefs. Det er et af de mest valide analysetools, der eksisterer. Den data, som leveres fra Ahrefs, er i vores vurdering langt mere valid end data fra eksempelvis Googles analysetools, som f.eks. Google Trends og Google Keyword Planner.
Citater fra Laust Kehlet – Søgemaskine Ekspert
Vedrørende Ekstrabladets position som mest søgte nyhedsbrand:
“Ekstrabladet er ikke bare på førstepladsen blandt medier, som danskerne elsker at søge på. De er over dobbelt så store som BT, der ligger på 2. pladsen i Danmark. Danskernes foretrukne online medie er Ekstrabladet! Nationen har talt.”
Vedrørende DR’s positon som Danmarks mest anerkendt nyhedsmedie:
“DR er Danmarks mest anerkendte nyhedsmedie. Sådan lyder dommen, når vi kigger på omdømmet i Danmark såvel som udlandet. Anerkendelsen måles i referencer.”
Om popularitet og anerkendelse
“Popularitet ved et brand handler om de søgninger, der hver dag laves af millioner af mennesker i Danmark. Det vi kan se er, at danskerne søger på Ekstrabladet. Anerkendelse af en hjemmeside handler om referencer fra andre steder på nettet, så denne anerkendelse har principielt intet med et brands popularitet at gøre. En reference kan være et link fra en anden avis eller anden form for hjemmeside.”
Vedrørende det norske vejrmedie YR’s 11. plads resultater blandt de meste søgte nyhedsmedier i Danmark:
“Rigtig mange danskere stoler ikke på de danske vejrmeldinger fra DMI! Det kan være en meget mulig forklaring på, at det norske vejrmedie YR er så stor et brand i Danmark. Det er dog værd at bemærke, at det ikke kun er danskerne, der er vilde med det norske vejrmedie. I Sverige er der faktisk endnu flere, der søger på YR end i Danmark.”
“Nogle ville måske tro, at danskerne bruger YR.no til at planlægge vinterferien og skiferien i Norge. Det kan ikke være mere forkert! De sidste 3 år har de absolut mest brugte tidspunkter at søge online efter YR.no været i juni og juli, det vil sige sommerferiemånederne. Til gengæld byder vintrene ikke på mange søgninger fra den norske vejrtjeneste i Danmark.”
Ønsker du flere uddybbende tal eller afklaring på noget, så skriv gerne direkte til Laust Kehlet på
[email protected] eller ring til ham på 29 84 03 42
Pressebilleder: