fbpx

Danmarks stærkeste medier online

Hvilket medie er Danmarks ubestridt mest anerkendte og stærkeste? Det er ikke et entydigt svar vi finder. Når vi kigger på danskernes søgninger på ‘brand’ (navnet), så er der en helt klar vinder, og det er Ekstrabladet. Når vi kigger på online anerkendelse fra andre medier i indland og udland, så er Danmarks Radio vinderen.

Om undersøgelsen og KH Online: KH-Online er eksperter i søgemaskiner, og de følgende tal er baseret på data relateret til Google søgninger og er hentet med de mest anerkendte SEO redskaber.

Nedenstående er samling af brandsøgninger på forskellige medier.

 

Nyhedsmedie:Brandsøgninger:
1. Ekstrabladet5149000
2. BT2362000
3. DR1877000
4. TV21715000
5. Jyllandsposten463.000
6. Politiken306000
7. Se og Hør253000
8. Nordjyske229000
9. Berlingske158000
10. Børsen153000
11. YR (NO)124000
12. Jydske Vestkysten116000
13. Fyens stiftidende97000
14. Daily Mail (UK)95000
15. Billedbladet92000
16. Euroinvestor87000
17. CNN (US)82000
18. BBC (UK)79000
19. Horsens Folkeblad63000
20. Midtjyllands Avis62000

 

Nyhedsmedier: Kriteriet for at høre til nyhedsmedier er, at hovedformålet er at levere og formidle nyheder. Det er således ikke begrænset til nationale eller emnespecifikke områder

Brandsøgninger: Brandsøgninger er den eller de søgninger på Google, der er foretaget på søgninger relateret til et brand. F.eks. omfatter Ekstrabladets brandsøgninger følgende søgninger på Google: “eb”, “ekstrabladet”, “ekstra bladet”, “eb.dk” og “extrabladet”. Der er ikke taget søgninger med på under 60.000. Ovenstående tabel er baseret på gennemsnitlige månedlige søgninger.

Når det gælder ‘anerkendelse’, er billedet et noget andet. Den målbare anerkendelse på nettet er i forhold til henvisninger fra andre sider, hvor anerkendelsen kan måles direkte.

 

Ahrefs Rangering (worldwide)DomæneDomæne Rating
2265dr.dk88
5469politiken.dk84
5910berlingske.dk84
6215tv2.dk83
9930jyllands-posten.dk81
11682borsen.dk80
12248ekstrabladet.dk80
12748bt.dk80
14529information.dk79
15266fyens.dk79
20436lokalavisen.dk77
20583tv2lorry.dk77
21196ing.dk77
21838kristeligt-dagblad.dk77
22124jv.dk77
22845finans.dk77
25685tvmidtvest.dk76
26718stiften.dk76
27088tv2ostjylland.dk76
28402nordjyske.dk76
33905altinget.dk75
34630tvsyd.dk75

Vurderingerne er lavet på baggrund af data fra analysesoftwaret Ahrefs. Det er et af de mest valide analysetools, der eksisterer. Den data, som leveres fra Ahrefs, er i vores vurdering langt mere valid end data fra eksempelvis Googles analysetools, som f.eks. Google Trends og Google Keyword Planner.

 

 

Citater fra Laust Kehlet – Søgemaskine Ekspert

Vedrørende Ekstrabladets position som mest søgte nyhedsbrand:

“Ekstrabladet er ikke bare på førstepladsen blandt medier, som danskerne elsker at søge på. De er over dobbelt så store som BT, der ligger på 2. pladsen i Danmark. Danskernes foretrukne online medie er Ekstrabladet! Nationen har talt.”

 

Vedrørende DR’s positon som Danmarks mest anerkendt nyhedsmedie:

“DR er Danmarks mest anerkendte nyhedsmedie. Sådan lyder dommen, når vi kigger på omdømmet i Danmark såvel som udlandet. Anerkendelsen måles i referencer.”

 

Om popularitet og anerkendelse

“Popularitet ved et brand handler om de søgninger, der hver dag laves af millioner af mennesker i Danmark. Det vi kan se er, at danskerne søger på Ekstrabladet. Anerkendelse af en hjemmeside handler om referencer fra andre steder på nettet, så denne anerkendelse har principielt intet med et brands popularitet at gøre. En reference kan være et link fra en anden avis eller anden form for hjemmeside.”

 

Vedrørende det norske vejrmedie YR’s 11. plads resultater blandt de meste søgte nyhedsmedier i Danmark:

“Rigtig mange danskere stoler ikke på de danske vejrmeldinger fra DMI! Det kan være en meget mulig forklaring på, at det norske vejrmedie YR er så stor et brand i Danmark. Det er dog værd at bemærke, at det ikke kun er danskerne, der er vilde med det norske vejrmedie. I Sverige er der faktisk endnu flere, der søger på YR end i Danmark.”

“Nogle ville måske tro, at danskerne bruger YR.no til at planlægge vinterferien og skiferien i Norge. Det kan ikke være mere forkert! De sidste 3 år har de absolut mest brugte tidspunkter at søge online efter YR.no været i juni og juli, det vil sige sommerferiemånederne.  Til gengæld byder vintrene ikke på mange søgninger fra den norske vejrtjeneste i Danmark.”

Ønsker du flere uddybbende tal eller afklaring på noget, så skriv gerne direkte til Laust Kehlet på

[email protected] eller ring til ham på 29 84 03 42

Pressebilleder:

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *