Sådan kommer du i gang som iværksætter uden en krone på lommen

entrepreneur

Du behøver ikke at have en stor opsparing for at komme i gang som iværksætter. Hvis du tænker dig om og lader være med at binde dig til for eksempel dyre lokaler, vil du langt nemmere kunne få succes med din virksomhed.

Mange tror, at det kræver en overordentligt velpolstret bankkonto, hvis de vil starte op som iværksættere. Det er da også rigtigt, at det er en fordel, at du har nogle penge på lommen, men det er langt fra et krav. Mange iværksættere er startet op med stort set ingen penge og uden at kunne få et lån i banken – og de har skabt store succeser alligevel.

I mange tilfælde kommer din virksomhed måske lige frem bedre fra start, når du ikke har nogen penge. Det kan være med til at give dig en større motivation til virkelig at give alt, hvad du har og alle dine vågne timer til at få succes med virksomheden.

Du bør derfor på ingen måde være bange for at starte en virksomhed, selvom du ikke har nogen penge. Særligt hvis du sørger for at undgå nogle af de fælder, som mange andre iværksættere falder i, vil din virksomhed komme godt fra start.

Undgå at binde dig til dyre lokaler

En fejl, som mange nye iværksættere begår, er, at de binder sig til nogle alt for dyre lokaler. De tænker, at de skal have et kontor, hvor de kan møde ind og arbejde, og hvor de kan tage imod deres kunder. Dyre lokaler kan dog være dræbende for en lille virksomhed, der endnu ikke har så stor en omsætning.

Når du er iværksætter, har du netop mulighed for at arbejde fra det sted, hvor det passer dig. Dine kunder kan jo ikke vide, om du skriver mails fra et kontor eller fra dobbeltsengen for den sags skyld. Hvis du har disciplinen til det, er det derfor oplagt, at du arbejder hjemme.

Hvis du har plads til det, kan du indrette et kontor i dit hjem. Hvis du udelukkende bruger rummet, når du arbejder, har du mulighed for at trække det fra i skat.

Lej lokaler, når du har brug for dem

Måske er din disciplin ikke til, at du kan sidde derhjemme og arbejde, mens bunkerne med vasketøj og opvask stirrer på dig. Det kan også bare være, at du ikke har lyst til at invitere kunder hjem til dig selv. I begge tilfælde kan det derfor betale sig for dig, at du lejer lokaler, når du har brug for det.

møderum hosnorup københavn
HosNorup – Billige mødelokaler i København / Frederiksberg

Der findes i dag mange steder, hvor du kan få en fleksibel kontorplads og leje mødelokaler på timebasis. For eksempel er der flere restauranter, der er begyndt at udleje deres lokaler i dagtimerne, hvor de ikke har kunder.

Har du brug for at leje billige mødelokaler i København på timebasis, kan du se nærmere på Hos Norup på Frederiksberg. De har flere forskellige former for lokaler, som du kan leje, så du kan holde møde med dine kunder i professionelle rammer. De har også kontorpladser, som du kan leje på dagsbasis. Der er derfor ingen grund til at bruge unødige penge på dyre lokaler.

Stå for så meget som muligt selv

Hvis du går fra at være lønmodtager til at være iværksætter, vil det typisk være noget af et chok for dig, hvor meget du egentlig selv skal til at stå for nu. Telefon, hjemmeside, markedsføring, regnskaber og meget mere skal du nu selv til at tage stilling til.

Det er en god ide, at du i starten står for så meget som muligt selv. Dermed kan der være rigtig mange penge at spare. De fleste kan i dag selv sætte en hjemmeside op ved hjælp af nogle Youtube-videoer og nogle guides på nettet – og få et rimelig flot resultat.

Markedsføring på nettet er i dag også noget, som du rimelig nemt kan sætte dig ind i og komme i gang med. Det handler om, at du sætter dig ind i de vigtigste aspekter i forhold til, hvordan du skaber de mest målrettede og effektive kampagner på for eksempel Facebook.

Hav styr på økonomien

I dag har du også mange muligheder for selv at stå for regnskaberne i virksomheden. Der findes billige eller helt gratis regnskabsprogrammer, der kan hjælpe dig med at holde styr på at sende fakturaer ud. Den månedlige afregning med kunder, vil du typisk selv kunne stå for.

Det er dog en god ide, at du allerede fra start af finder en revisor, som du kan kontakte, hvis du har spørgsmål. Det er nemlig kompliceret at forholde sig til moms og skat, når det ikke er noget, som du har været vant til før.

Mange nye iværksættere bliver meget glade for, at de pludselig får mange flere penge mellem hænderne, end da de var lønmodtagere – indtil de bliver mindet om, at de skal huske at betale moms. Det kan være et hårdt slag for din nystartede virksomhed, hvis du har glemt at lægge penge til side til moms.

Få hjælp til at inddrive penge

to personer klatre opEt andet område i forhold til økonomi, hvor du ret hurtigt opdager, at det kan betale sig for dig, at du får hjælp, er til at inddrive penge. Når du starter en virksomhed op, vil du fra tid til anden komme ud for, at der er kunder, der ikke betaler.

Det er virkelig frustrerende for dig, når du skal bruge meget energi på at rykke kunder, der ikke betaler og prøve at få fat på dine penge. De kunder kan hurtigt komme til at tage 90 % af din energi, selvom de forhåbentlig slet ikke udgør en så stor del af dine kunder.

For at slippe for besværet og kunne koncentrere dig om de kunder, der rent faktisk kan finde ud af at betale, er det en god ide for dig, at du får en inkassator til at inddrive pengene. Vedkommende kan sørge for, at alle regler og tidsfrister bliver overholdt, så du hurtigst muligt kan få dine penge.

Skab et godt netværk

netværkNår du vil have succes som iværksætter, er en vigtig forudsætning, at du har et godt netværk. Mange tænker, at andre i den samme branche er deres konkurrenter, og at de ikke kan netværke med dem. Men i mange brancher har I jo netop samme mål – at I kan sælge jeres varer eller jeres ydelser for så meget som muligt.

Derfor er det bedre for dig, at du ser dem som konkolleger i stedet. Selvfølgelig konkurrerer I i nogle tilfælde om de samme kunder, men I kan også sammen skabe nogle gode synergier i branchen. Særligt hvis det er en lille branche.

Et godt sted for dig at møde andre iværksættere og sparre med dem er ved at deltage i netværksarrangementer. De er ofte enten gratis eller billige for dig at deltage i. Selv hvis du skal betale lidt penge for det, vil det derfor være pengene værd for dig.

En kop kaffe koster ikke alverden

en kop kaffe som networkingHvis der er nogen, som du gerne vil lære af, eller håber på at starte et samarbejde med, kan du altid prøve at invitere dem på en kop kaffe. Selvom du ikke har så mange penge, koster to kopper kaffe på en cafe jo ikke alverden. De råd, du får, og de kontakter, som du kan skaffe på den måde, kan dog være det, der er afgørende for, at du får succes med din virksomhed.

Nogle har en berøringsangst i forhold til at kontakte andre for at få råd og vejledning. Men du bør huske på, at de fleste mennesker jo godt kan lide at tale om sig selv og ikke mindst deres succeser. Hvis de siger nej, vil det derfor næppe være, fordi de ikke har lyst til at mødes med dig, men fordi de måske ikke har tid.

Når du vil starte op som iværksætter, må du dog netop ikke lade dig slå ud af, at du får nej til en kop kaffe. Du kommer til at skulle kontakte rigtig mange mennesker i forhold til at løse opgaver for dem. Du kan derfor lige så godt komme i gang med at øve dig.

Få styr på patenter fra et tidligt tidspunkt

Hvis du udvikler produkter, som du har mulighed for at få patent på, er det vigtigt, at du gør det fra et tidligt tidspunkt. Når du først har fået lidt succes, står der masser af personer klar til at kopiere dig, hvis du ikke har gjort det.

patent flasker

Et godt eksempel på det er Lakrids by Johan Bülow. Han søgte ikke patent tidligt nok, og da han fik succes, var der mange, der kopierede hans produkter. Han har sidenhen fortalt, at det var en af hans største fejl i processen med at starte op som iværksætter.

Du kan altså komme rigtig langt i processen med at starte op som iværksætter – også selvom du ikke har nogen penge. Det handler dog også om, at du tænker dig om i forhold til, hvornår det kan betale sig for dig at bruge penge for eksempel på en revisor og en inkassator.