Fortællingen om Murermester Petersen og Søn og eksemplet med Google Ads

Her får du et rigtig godt indblik i, hvorfor du skal vælge Google Ads og hvordan du vurderer om dine resultater giver mening. Kort og godt: Efter du har læst denne artikel, så ved du om Google Ads er en interessant måde at få nye kunder på for dig.

Denne fortælling er baseret på vores erfaringer med Google Ads for håndværkere. Murermester Petersen og Søn er et opdigtet firma og personerne er heller ikke virkelige. De er baseret på vores erfaringer med håndværker virksomheder indenfor forskellige brancher.

Om lidt får du fortællingen om Murermester Petersen og Søn, og de erfaringer som de gjorde sig ved Google Ads.

Hvad er Google Ads?

Google Ads er reklamer på Google. Reklamerne dukker frem når du søger på bestemte sætninger på Google. Fx hvis du søger på Google på termen ”murermester i Ringsted”, så vil der komme reklamer frem for de murerfirmaer, der har valgt at reklamere på den term på Google.

Ved denne søgning er alle de resultater, hvor der står ”Annonce” ud for fra Google Ads. Ofte kan man ikke se de naturlige resultater, men kun de betalte resulter, medmindre du begynder at scrolle ned på Google. Dette var tilfældet ved den her søgning på Google.

En ting er hvad Google Ads er. Men er det overhovedet spændende for dig.

Hvordan ved jeg om det giver mening at hente kundeleads med Google Ads?

Til at starte med det, så ved du ikke om det giver mening for din virksomhed at benytte Google Ads til at få nye kunder til din forretning. Du kan snakke med os eller andre eksperter, og vi kan have en god formodning om det vil være en god forretning, men fact er du ikke ved det og det er der heller ikke nogle andre der ved!  Så er kortene kommet på bordet, og det er en vigtig viden alle bureauer burde informere om.

Der er dog en måde du kan regne ud på ret kort sigt, hvorvidt det giver mening. Den får du lige om lidt.

Sådan regner du det ud i teori og i praksis

Du kan regne ud ret præcist, hvor meget det må koste med et lead fra Google.

Måden du vurderer om det giver mening, det er at du udregner værdien af et kundelead for din virksomhed. Det kan du gøre således:

Hvad er en generel kunde værd for mig? Vurder til værdi X

Hvor stor andel af de varme leads konverterer I til kunder? Vurder til værdi Y

Maxprisen for et Google Ads leads er derfor = X *Y

Ok der gik lige lovlig meget Folkeskole matematik i den, så lad os lige tage den i praksis.

Murerfiremaet Petersen og Søn hyrer bureau til Google Ads

Murerfirmaet Petersen og Søn har ansat en Svend, som de faktisk kun har opgaver til halvdelen af tiden og resten af tiden så er han faktiske mere en udgift.

Murermester Jan Petersen går derfor i gang med at regne.

Hans Svend får 150 kroner i timen og materialer og andet svarer typisk til 100 kroner i timen. Murermester Jan Petersen fakturerer i gennemsnit 500 kroner i timen for Murersvenden.

En typisk opgave tager i gennemsnit 6 timer.

Når en potentiel kunde ringer eller skriver til Jan får han kunden i hus 3 ud af 4 gange. Leads fra Google er varme leads, så han forventer det samme.

Lad os først kigge på værdien X. X var den værdi en kunde havde for din virksomhed.

Omsætningen er 500 kroner i timen. Men det var jo inklusiv materialer og Svendens løn.

Når vi trækker udgifterne fra omsætningen får vi en timeværdi på 200 kroner da timeløn og materialer typisk udgjorde 300 kroner ud af de 500 kroner.

Opgaverne varede typisk 6 timer så værdien bliver nu 1200 kroner per opgave (6 timer x 200 kroner).

Værdien af X er nu fundet. En kundes værdi (X) er 1200 kroner.

Men vi skulle jo gange det med Y. Y er andelen af leads, der bliver kunder.  Det var 3 ud af 4 det vil sige 75 %.

Så maxprisen på leads bliver derfor: 1200 kr * 0,75 = 900 kr.

Det her gjorde murermesteren så

Murermester Jan vidste godt, at han er bedre til forretningsførelse og styre sine murersvende end at lave reklamer på Google, så han hyrede et marketingbureau som os eller nogle af vores konkullegaer.

Marketing burauet alene kostede 2000 kroner om måneden (hvilket er præcis det vi også koster).

Marketingbureauet foreslog ham, at han skulle starte med et budget på omkring 4000 kroner til Google Ads.

Det vil sige et samlet forbrug for Jan på 6000 kroner per måned.

Marketingbureaet gjorde ham også klart, at han skulle forvente det tog lidt måneder før, at kampagnerne nåede deres rette niveau og så lave priser som muligt! (Hos os regner vi med at de 3 første måneder er opstartsperiode, og det er først derefter vi begynder at ramme det rigtige niveau).

Murermester Jan takkede ja til tilbuddet.

Det gik således:

  • Første måned: 3 leads (per lead 2000 kroner)
  • Anden måned: 7 leads (per lead 857 kroner)
  • Tredje måned: 12 leads  (per lead 500 kroner)
  • Fjerde måned: 14 leads (per lead 428 kroner)
  • Femte måned: 15 leads (per lead 400 kroner)

Herefter besluttede murermesteren at han ville skrue lidt op for tilgangen af kunder, så han spurgte marketingbureauet om de ikke kunne skrue budgettet op til 8000 kroner.

Dvs en fordobling af budgettet til Google Ads og et samlet forbrug til både Ads og bureau på 10.000 kroner.

  • Sjette måned: 30 leads (per lead 333 kroner)

Hvorfor blev prisen per leads lavere? Det gjorde den fordi prisen til bureauet forblev den samme.

3 vigtige pointer ved Google Ads forløbet  

Der er særligt 3 ting, som jeg syntes du skal være opmærksom på. Det er i hvert fald det jeg ville have fokus på, hvis det er mig.

  • Google Ads tager lidt tid før du finder de rette niveauer for dig. (Vi regner med 3 måneder før tallene begynder at stabilisere sig på et ordentligt leje)
  • Murermesteren havde åbne kort overfor bureauet om hvad prisen max måtte være, og alligevel blev prisen lavere end den maxpris, som han havde givet til bureauet. Dit bureau er altid på din side og ikke til stede for at Google Ads kan tage din maxpris, så spil med åbne kort. (Det gælder uagtet om du vælger os eller en af vores konkullegaer)
  • Når maskinen fungerer, så kan du som regel skrue budgettet til Google Ads markant op og fastholde leadprisen igennem Google, mens den endelig pris faktisk falder for dig. (Uanset om du har et budget til Google Ads på 4000 kroner eller 15.000 kroner om måneden, så tager vi 2000 kroner for en Google Ads pakke af denne her type – det var det der skete i 6 måned).

 

Hvis du vil have os til at kigge på dine Google Ads, så giv mig et kald på 29840342 eller kontakt os via kontakformen nedenfor.

Kontakt os i dag nedenfor

Hvordan gik det så for Murermester Petersen og Søn?

På de 6 måneder fik Murermester Petersen og Søn en omsætningsstigning på 182.250 kroner. Af den stigning skulle der betales løn, materialer, penge til Google Ads og en månedlig fee til bureauet på 2000 kroner. Når alt det er trukket fra, så er der et overskud på 51.350 kroner.

Den for nogle relevante mellemregning – lønnen?!?

Jeg vil som udgangspunkt altid tælle løn med i sådan et regnskab her. Men der er en interessant betragtning, som kan være vigtig for rigtig mange, der har fastansatte fuldtidsmedarbejdere.

Så vi fortsætter lige med eksemplet med Muremester Petersen og Søn.

Nu var det sådan, at Muremester Jan Petersen havde ansat murersvenden på fuld tid, men havde kun opgaver halv tid til murersvenden. Det var i sig selv en profitabel forretning, men naturligvis et spild af arbejdskraft med den anden halvdel af tiden, hvor murersvenden ikke havde opgaver, og der var ikke nogle umiddelbar forventning om flere opgaver. Det vil sige Murermester Jan Petersen var nødt til at betale fuld løn eller fyre sin medarbejder, da murersvenden ikke var interesseret i en halvtidsstilling. Det er en situation som rigtig mange virksomheder står i. De har betalt en fuldtidsstilling for arbejdskraften, men har den måske kun udnyttet ¾ eller 2/3 eller som her i dette eksempel ½-delen af tiden.

Hvis arbejdstiden allerede er betalt, hvilket var tilfældet for Murermester Petersen og Søn, jamen så betød det et plus på bundlinjen på 51.350 + 54.700 kroner – det vil sige en forøgelse af bundlinjen med 106.050 kroner.

Dette regnestykke er relevant for dig, der har arbejdskraft inhouse, som du mangler at få udnyttet.

Det er også et relevant regnestykke for dig, der er nystartet som enkeltmand og skal have udfyldt dine egne timer. Det er ikke kommet af sig selv for nogle af os, da vi startede.

Hvis du er i vækstmode og ansatter nye folk, hvor dit mål er at vækste hele forretningen, så skal du ikke bruge dette regnestykke, men udelukkende forholde dig til de indledende beregninger.

Hvordan er vi kommet frem til tallene – Det kan du se nedenfor:

Her kan du se tallene udregnet noget mere detaljeret.

  • Første måned: Tab 2625 kroner (dog kun tab på 600 kroner hvis du ikke inkluderer 13,5 timers løn)
    Udgift til Google Ads: 6000 kroner. 3 leads. Af dem blev 75% til kunder.  6 timer per kunde af en pris til 500 kroner. Det vil sige en omsætning fra Google Ads på: 3 leads * 0,75 * 6 timer * 500 kroner =  6750 kroner. Der var udgifter til Materiale på 100 kroner per time, så det regnskab bliver: 3 * 0,75 * 6 timer * 100 kroner = 1350 kroner og derudover til arbejdstimer 3 * 0,75 * 6 timer * 150 kroner = 2025 kroner à Indtægt minus udgift = 6750 kroner i indtægter minus 6000 kroner til Google Ads og bureau minus 1350 kroner til materialer og 2025 kroner til løn
  • Anden måned: Overskud 1088 kroner (hvis du ikke inkluderer de 31,5 timers løn er overskuddet 6600 kroner)
    Udgift til Google Ads: 6000 kroner. 7 leads. Af dem blev 75% til kunder. 6 timer per kunde af en pris til 500 kroner. Det vil sige en omsætning fra Google Ads på: 7 leads * 0,75 * 6 timer * 500 kroner =  15.750 kroner. Der var udgifter til Materiale på 100 kroner per time, så det regnskab bliver: 7 * 0,75 * 6 timer * 100 kroner = 3150 kroner og derudover til arbejdstimer 7 * 0,75 * 6 timer * 150 kroner = 4750 kroner à Indtægt minus udgift = 15.750 kroner i indtægter minus 6000 kroner til Google Ads og bureau minus 3937,5 kroner til materialer og 5512,5 kroner til løn.
  • Tredje måned: Overskud 8512 kroner (hvis du ikke inkluderer de 54 timers løn er overskuddet 15.600 kroner)
    Udgift til Google Ads: 6000 kroner. 12 leads. Af dem blev 75% til kunder. 6 timer per kunde af en pris til 500 kroner. Det vil sige en omsætning fra Google Ads på: 12 leads * 0,75 * 6 timer * 500 kroner =  27.000 kroner. Der var udgifter til Materiale på 100 kroner per time, så det regnskab bliver: 12* 0,75 * 6 timer * 100 kroner = 5400 kroner og derudover til arbejdstimer 12 * 0,75 * 6 timer * 150 kroner = 8100 kroner à Indtægt minus udgift = 27.000 kroner i indtægter minus 6000 kroner til Google Ads og bureau minus 5400 kroner til materialer og 8100 kroner til løn.
  • Fjerde måned: Overskud 9750 kroner (hvis du ikke inkluderer de 63 timers løn er overskuddet 19.200 kroner)
    Udgift til Google Ads: 6000 kroner. 14 leads. Af dem blev 75% til kunder. 6 timer per kunde af en pris til 500 kroner. Det vil sige en omsætning fra Google Ads på: 10 leads * 0,75 * 6 timer * 500 kroner =  31.500 kroner. Der var udgifter til Materiale på 100 kroner per time, så det regnskab bliver: 10 * 0,75 * 6 timer * 100 kroner = 6300 kroner og derudover til arbejdstimer 10 * 0,75 * 6 timer * 150 kroner = 9450 kroner à Indtægt minus udgift = 31.500 kroner i indtægter minus 6000 kroner til Google Ads og bureau minus 6300 kroner til materialer og 9450 kroner til løn.
  • Femte måned: Overskud 10.875 kroner (hvis du ikke inkluderer de 67,5 timers løn er overskuddet 21.000 kroner)
    Udgift til Google Ads: 6000 kroner. 15 leads. Af dem blev 75% til kunder. 6 timer per kunde af en pris til 500 kroner. Det vil sige en omsætning fra Google Ads på: 15 leads * 0,75 * 6 timer * 500 kroner =  33.750 kroner. Der var udgifter til Materiale på 100 kroner per time, så det regnskab bliver: 15 * 0,75 * 6 timer * 100 kroner = 6750 kroner og derudover til arbejdstimer 15 * 0,75 * 6 timer * 150 kroner = 10.125 kroner à Indtægt minus udgift = 33.750 kroner i indtægter minus 6000 kroner til Google Ads og bureau minus 6750 kroner til materialer og 10.125 kroner til løn.
  • Sjette måned: Overskud 23.750 kroner (hvis du ikke inkluderer de 135  timers løn er overskuddet 44.000 kroner)
    Udgift til Google Ads: 10.000 kroner. 30 leads. Af dem blev 75% til kunder. 6 timer per kunde af en pris til 500 kroner. Det vil sige en omsætning fra Google Ads på: 30 leads * 0,75 * 6 timer * 500 kroner =  67.500 kroner. Der var udgifter til Materiale på 100 kroner per time, så det regnskab bliver: 30 * 0,75 * 6 timer * 100 kroner = 13.500 kroner og derudover til arbejdstimer 30 * 0,75 * 6 timer * 150 kroner =  20.250 kroner à Indtægt minus udgift = 67.500 kroner i indtægter minus 10.000 kroner til Google Ads og bureau minus 13.500 kroner til materialer og 20.250 kroner til løn.

Hvilke ting fortæller vi ikke i historien!!

Formålet med fortællingen ovenfor er at give et indblik i hvad det vil sige, at have et bureau som KH Online eller en af vores konkullegaer til at lave Google Ads for jer. Derfor har vi gjort meget for ikke at forvirre mere, end hvad vi allerede har gjort. Det har betydet, at vi har undladt en del forskellige detaljer.

Det får du her:

  •  Dit regnestykke så det passer bedre! Andre faktorer der kan have indflydelse på økonomien i regnestykket – Administration, transport etc. Det vil vi anbefale du kører under enten arbejdsløn eller materiale, hvordan det nu passer ind i dit regnestykke.
  • Den store bonus! Afledte effekter af kunder fra Google Ads – Flere nye kunder fra anbefalinger – En af de mest klassiske måder at få nye kunder på er igennem anbefalinger fra tidligere kunder. Ofte hører jeg en tommelfingerregel, at hver kunde skaber en halv ny kunde gennem anbefalinger og henvisninger.
  • Gør det selv løsningen! For nogle vil det give god mening selv at sætte sig ind i Google Ads og stå for håndteringen af Google Ads selv. For nogle opstartsvirksomheder er det helt oplagt med gør det selv løsningen, da der er rigeligt med tid og ikke meget på bundlinjen – og specielt hvis du er god til at håndtere statistiske programmer som Google Ads og Excel. Hvis du er etableret virksomhed, så er regnestykket, hvor meget Google Ads du kan lave for 2000 kroner af din arbejdstid – og om du kan lave det lige så godt som bureauet og sidst om din tid er bedst brugt på Google Ads eller andre steder i virksomheden om det så er i på arbejdspladsen, med forretningsudvikling eller salg for den sags skyld!
  • Spørgsmålet om Google Ads er den rigtige marketingløsning for dig? Google Ads er en rigtig stærk løsning for mange håndværkervirksomheder, men det er ikke ensbetydende med at det er en løsning, der virker for alle. En anden løsning der også er målrettet Google hedder SEO (søgemaskineoptimering på dansk). Det er traditionelt også en meget stærk salgskanal for håndværkervirksomheder. Så er der de sociale medier som Facebook Ads, Tik Tok, Instagram, Snapchat, Pinterest, YouTube og så videre. De er ofte mindre relevante for håndværkerfag. Der er dog undtagelser, særligt hvis du har sat dig på nogle specielle designs. Er du i tvivl, så tag og giv os et kald, så hjælper vi gerne. Vi har god erfaring.
SEO ekspert laust kehlet

Om forfatteren:

Laust Kehlet har i over 10 år arbejdet med online marketing. Laust Kehlet er ejer virksomheden KH Online sammen med Sune Berg Hansen. KH Online hjælper små og mellemstore virksomheder med online markedsføring, videre så udvikler KH Online medier i form af hjemmesider og til en hvis grad YouTube kanaler.  Du kan finde Laust Kehlet her på LinkedIn og/eller sende ham en mail her: [email protected]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.