Kunsten at skrive perfekte blogindlæg kan være svær at mestre. Der er ikke desto mindre al mulig god grund til at stifte bekendtskab med blogmediet. Det kan nemlig være en fremragende metode til at skabe brand awareness og gøre dig og din virksomhed til en autoritet i en given branche.
I denne guide bliver du præsenteret for 8 tips til at skrive et perfekt blogindlæg. Et blogindlæg, der ikke blot fanger brugernes opmærksomhed, men som også tilfører læserne en masse værdi. Læn dig tilbage og tag del i de mange gode råd.
Skriv en fængende tekst
Selv de dygtigste journalister og tekstforfattere kan bruge lang tid på at finde den helt rigtige overskrift til et blogindlæg.
Disse fagpersoner ved, at det er alfa og omega, at blogindlæggets overskrift er både fængende og interessant, hvis der skal være en chance for, at brugerne klikker sig ind på blogindlægget.
Optimalt set skal du gennem overskriften gøre brugerne så nysgerrige, at de pr. automatik klikker sig ind på blogindlægget.
Konkrete eksempler på gode og fængende overskrifter:
- ”Sådan går du fra 10 til 100 mio. kr. i omsætning”
- ”Hemmeligheden bag at få en flot og sund hud”
- ”15 gode råd til at blive en bedre tekstforfatter”
- ”Sådan sparer du 15 % på dine forsikringer”
- ”Derfor er din computer blevet langsom – og sådan løser du det”
Vægt kvalitet højere end kvantitet
Et godt blogindlæg skal som udgangspunkt kunne læses på mellem 5 og 10 minutter.
Af følgende grund skal det som tommelfingerregel have en længde på mellem 300 og 800 ord. Dette er også en passende længde i forhold til SEO.
Du bør dog altid vægte kvalitet højere end kvantitet. I realiteten vil du måske godt kunne skrive 800 ord om et givent emne, men kan du formidle den samme viden på 500 ord, så bør du gøre det.
Skriv til din målgruppe
Det siger måske sig selv, men vi vil alligevel understrege vigtigheden ved det. Jo bedre du kender din målgruppe, desto mere informative og relevante blogindlæg kan du skrive.
Du er ekspert på området, du skriver om, og det skal komme til udtryk gennem indholdet. Undlad dog at bruge fagsprog, hvis din målgruppe ikke har den samme viden om emnet som dig.
Er du f.eks. tømrer eller murer, og sælger du serviceydelser til private, så skriv i et sprog, som den gennemsnitlige dansker kan forstå.
Gør teksten mere spiselig
For at skrive det perfekte blogindlæg er du nødt til at gøre dig tanker om layout og læsevenlighed.
Du risikerer nemlig at tabe læseren meget hurtigt, hvis læseren bliver mødt af en mur af tekst, eller hvis din tekst på anden vis virker rodet og uoverskuelig.
Ved at bruge en række forskellige elementer vil du kunne gøre dit blogindlæg mere spiseligt og overkommeligt at komme igennem, eksempelvis ved brug af bullet points og lister.
Gode tips til at skabe struktur i tekstens layout:
- Brug underoverskrifter
- Brug bullet points
- Brug lister (1, 2, 3 osv. – som her)
- Skriv korte afsnit
Inkorporér de vigtigste søgeord
Drømmer du om mere organisk trafik til din hjemmeside? Og er det den primære årsag til, at du vil skrive det perfekte blogindlæg?
I givet fald skal du først og fremmest sørge for at lave en god søgeordsanalyse, hvor du får belyst de vigtigste søgeord inden for det givne emne.
Sidenhen skal du sørge for at inkorporere de vigtigste søgeord i teksten – både i overskrifterne og i selve brødteksten. Brug søgeordene naturligt, så dit blogindlæg ikke kommer til at virke spammy.
Brug visuelle elementer
Selvom blogmediet er et medie, hvor du udtrykker dig skriftligt, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan eller skal bruge visuelle elementer.
For at undgå fænomenet wall of text kan det være en rigtig god idé at bruge forskellige visuelle elementer til at bryde tekstmuren.
Det kan ikke kun være med til at skabe blikfang, men også være med til at holde på læseren og til at understrege et budskab.
Eksempler på visuelle elementer:
- Billeder
- Videoer
- Illustrationer
- Emojis (bør dog bruges med stor omtanke)
Indsæt relevante interne links
Her kommer et tip, der både vil gøre dig populær hos brugerne og søgemaskinerne, eksempelvis Google.dk. Tippet går på at indsætte interne links, når det giver mening.
Det vil nemlig hjælpe begge parter med lettere at navigere på din hjemmeside.
Det kan f.eks. være, at du skriver et blogindlæg omhandlende efterårets modetrends, hvor du naturligt bruger søgeord som sweater, cardigan og ankelstøvler.
Har du kategorisider målrettet disse søgeord, kan du med fordel linke til dem fra blogindlægget.
Værdien af intern linkbuilding bør ikke undervurderes. Det kan gøre en forskel for dine rankings.
Læs korrektur på blogindlægget
Sidst, men ikke mindst bør du prioritere at læse korrektur på dit blogindlæg. Det er måske ikke den mest sindsoprivende opgave, du kan komme i tanke om, men det er en vigtig opgave.
Det er nemlig mere end svært at holde på læserne, hvis indholdet er spækket med stavefejl, tegnsætningsfejl og/eller slåfejl.
Læs derfor dit blogindlæg igennem et par gange og støvsug det for fejl, inden du publicerer det.
Hvis du ønsker at blive endnu skarpere på søgemaskineoptimering på Google, så gå på opdagelse i vores komplette SEO-guide.