Hvad er SEO? Få hjælp til søgemaskineoptimering i 2022

SEO (på dansk: seo optimering eller søgemaskineoptimering) handler om at skaffe trafik, besøgende og dermed salg til din hjemmefra gennem Googles søgemaskine, uden brug af betalt annoncering og synlighed. Det er dét, vi i online marketing, kalder for organisk trafik.

I denne SEO-guide tager jeg – Laust Kehlet – dig med gennem en af de absolut bedste drejebøger til søgemaskineoptimering i 2022.

Hvis du har spørgsmål til SEO, teknisk SEO og content marketing, eller er der noget, der undrer dig i artiklen, så skriv endelig til mig her.

hvad er seo

Indholdsfortegnelse

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og handler grundlæggende om søgemaskineoptimering af et website, så forskellige søgemaskiners algoritmer finder ens artikler, indlæg eller produktsider relevante for deres målgruppes søgeadfærd, der søger efter godt og relevant indhold.

Faktisk handler SEO om at snyde søgemaskinerne, så dine relevante sider bliver vist til så mange brugere som overhovedet muligt i de organiske resultater.

I visse lande kan det give god mening at fokusere sit arbejde med SEO på søgemaskiner som f.eks. BingYahoo! og Baidu, men i Danmark er der kun én søgemaskine, og det er Google.dk.

Kan du lave SEO selv?

Ja, du kan godt lave SEO selv. Som med det meste andet, kan man selv lære at mestre alle SEO-disciplinerne. SEO er ikke raketvidenskab, og alt hvad vi som SEO-bureau ved, kan du også finde på nettet i blogindlæg, podcasts og på YouTube.

Spørgsmålet er om SEO-optimering er din tid værd? For du skal huske, at der som iværksætter eller forretningsdrivende er virkelig mange forskellige parametre, du skal have styr på.

I langt de fleste tilfælde giver det mest mening, at du fokuserer på din hovedydelse og outsourcer digital markedsføring som f.eks. SEO og Google Ads til eksterne eksperter eller bureauer.

I KH-Online er én af vores absolutte hovedydelser netop SEO og arbejdet med organiske placeringer hos Google.

Vi har mange års erfaring med SEO-optimering på både teoretisk og praktisk niveau, og vi følger hele tiden med i et felt, der kan ændre sig fra dag til dag.

Hvordan arbejder KH-Online med SEO?

I KH-Online har vi mange års erfaring med SEO-arbejde, og vi har en stor værktøjskasse af både teknikker og tools til at skaffe organisk trafik. Men det er slet ikke der, vi begynder med en ny SEO-kunde. Search Engine Optimization handler ikke kun om rankings, men det handler også om at skabe resultater, der giver mening og værdi for dig.

Derfor starter vi med at tage en snak med dig om hvilke ønsker, forventninger og behov du har til SEO-indsatsen. Vi tager et grundigt kig på din hjemmeside og på det marked, du befinder dig i. Hvilke konkurrenter har du i søgemaskinerne? Hvad gør de for at skaffe organisk trafik? Hvordan ser Google på din niche?

Herefter lægger vi en strategi samarbejde med dig, som der aldrig er nogen tvivl om, hvilken indsats det giver mening at lave eller om, hvilke forventninger vi skal møde. Vores SEO-arbejde er altid baseret på en databaseret analyse. Vi vil kende vilkårene for lige præcis din forretning og dens konkurrencesituation fra troværdige kilder, inden vi begynder på det konkrete arbejde.

På den måde undgår vi at spilde både din og vores tid, samt penge, på at finde søgeord, der ikke giver mening og værdi for din forretning. Med andre ord har vi ikke en One Size Fits All-løsning, vi kan bruge i alle brancher og på alle kunder, men skaber altid en SEO-strategi, der er designet ud fra dine behov og det marked, du befinder dig i.

Udvalgte SEO-cases

a misbrugsbehandling

Amisbrugsbehandling.dk
Fra 0 til 2.000 målrettede besøgende om måneden på 10 måneder.
Læs hele casen her.

ditte young

DitteYoung.dk
Fra 72. pladsen til 1. pladsen på hestehvisker (1.300 månedlige søgninger) på 4 måneder.

Efter analysearbejdet er lavet og strategien er lagt i samarbejde med dig, begynder vi altid med de hurtige gevinster, i form af at rette tekniske fejl, der kan stå i vejen for et mobilvenligt website og for din hjemmesides succes i søgemaskinerne.

 

Dette kan du forvente, når du får KH-Online til at arbejde med SEO på din hjemmeside:
  • Større synlighed i Google

  • Mere organisk trafik – og bedre placeringer i søgemaskinerne

  • Flere call to actions, salg og/eller henvendelser

  • Ingen bindinger – vi tror på tillid mellem vores kunder os os!

KH-Online’s SEO-værktøjskasse er bygget omkring SEO-pyramiden med dens fire taksonomiske lag:
  • Teknisk SEO

  • Søgeordsanalyse

  • On-site optimering

  • Off-site optimering (linkbuilding)

seo pyramiden

De har fået min hjemmeside op på topplaceringer med de mest konkurrenceprægede søgeord i min branche! Jeg er ekstremt glad!

Adam Sommer - Indehaver af Scorecoach.dk

Teknisk SEO

teknisk seo ekspert laust kehlet
Laust Kehlet står bag denne guide, og har over 15 års erfaring med søgemaskiner.

Teknisk SEO er dén vigtigste af alle underdisciplinerne i SEO. Det er også dén disciplin, der oftest bliver glemt eller undervurderet af SEO-specialister ift. linkbuilding eller indhold.

Det er ikke et tilfælde, at teknisk SEO danner hele fundamentet i SEO-pyramiden. Du kan bygge links eller skrive unikt content, men hvis ikke fundamentet er på plads, så vil det ikke betyde noget for dine placeringer i søgemaskinerne.

Dette har vi set mange gange, hvor en ny kunde var undrende over, at den hidtidige SEO-indsats ikke havde den ønskede effekt på den organiske trafik, hvorefter vi rettede en mindre teknisk fejl, og kundens hjemmeside hurtigt opnåede de placeringer i søgeresultaterne, den havde fortjent.

En af de vigtigste dele af Google, er deres “crawler”, der er et program, som gennemtrawler alle Internettets hjemmesider og dels leder efter nye websites samt efter opdateringer af eksisterende content. For at denne “crawler” skal kunne læse din hjemmeside korrekt, skal denne være bygget og optimeret korrekt i forhold til de retningslinjer, som Google har udstukket. Det er dette arbejder vi kalder for teknisk SEO.

Helt basalt må der ikke være fejl på hjemmesiden, og der må ikke være såkaldte døde links eller sider, der ikke findes. Indenfor de seneste år har Google desuden lagt større vægt på den gode oplevelse, når deres brugere foretager en Google søgning efter relevant content. Når en bruger kommer ind på din hjemmeside, skal vedkommende have en god brugeroplevelse med besøget. Dette handler ikke længere om relevans, men om alt fra PageSpeed til Health Score.

Teknisk SEO handler altså om alle de ting, du skal have styr på og alt det man kan gøre for at sikre det stabile fundament for resten af SEO-arbejdet.

Flere SEO-cases

HurtigMums.dk

HurtigMums.dk
Fra 1.907 besøgende til over 700.000 besøg per måned.

Læs casen om HurtigMums.dk her.

Michael Søderberg

MichaelSoederberg.dk
Fra “no where to be found” til 1. pladsen på Splitting (9.900 månedlige søgninger).

 

Core Web Vitals og hastighed

Brugere på Internettet er utålmodige og forventer hurtige resultater, når de søger i Google og navigerer rundt på nettet på jagt efter information eller for at købe noget. Hvis man ikke får svar hurtigt, er man hurtigt videre. Dette ved Google godt og derfor spiller den hastighed en hjemmeside er om at blive hentet ind i browseren en stor rolle for den gode brugeroplevelse i søgemaskinens øjne.

Hastighed har Google arbejdet med længe efterhånden, men som noget nyt (sommeren 2021) indført en helt ny rankingfaktor kaldet Core Web Vitals.

Du kan læse mere om Core Web Vitals, hvis du følger linket herover.

 

Kort fortalt består de af følgende tre signaler, som Google kigger efter på dit website:
  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

 

Core Web Vitals er som nævnt en forholdsvis ny ting, men der er ingen tvivl om at det er en større satsning fra Googles side, og dermed noget der kun vil blive vigtigere i fremtiden, hvorfor du allerede nu bør have stor fokus på at møde søgemaskinens krav på dette område.

Der er mange ting, man kan gøre for at forbedre en hjemmesides hastighed, og i KH-Online er vi eksperter i dette.

 

Blandt de største syndere, der får et website til at loade langsomt er:
  • Billeder, der ikke er optimeret eller komprimeret, så de er tunge at hente og vise
  • JavaScript, der er for store eller bliver hentet eksternt
 

Du kan komprimere dine billeder hos TinyPNG – nemt og gratis.

 

Struktureret data og Schema

Struktureret data, også kaldet Schema Markup eller Schema Data, er en måde du kan gøre det endnu nemmere for Google at identificere og præsentere det vigtigste indhold på dine websider.

Du ser det oftere og oftere, når du søger efter noget i Google.

Google anvender blandt andet Schema Markup til at vise de såkaldte Rich Snippets, eller på dansk: udvidede søgeresultater.

 

schema markup og rich snippets ved opskrifter

 
Struktureret data kan bruges til mange ting på din hjemmeside, men blandt de mest almindeligt anvendte er:
  • Data på en organisation, som adresse, kontaktoplysninger og åbningstider
  • Data på en person
  • Data om produkter, som pris, lagerstatus, varianter mv.
  • Data om opskrifter, som ingredienser, tid mv.
  • Ratings og anmeldelser

 

Brugen af strukturerede data hjælper Google med bedre at læse din hjemmesides indhold fordi søgemaskinen forstå hvordan det forskellige indhold er struktureret og katalogiseret.

Derudover giver det en langt bedre CTR (Click Through Rate), hvis dine sider opnår rich snippets i søgeresultaterne, da det har vist sig, at brugerne foretrækker at klikke på disse. 

En øget CTR er en indirekte rankingfaktor, da Google favoriserer websider, der får mange besøgende.

Der er tre måder, du kan tilføje struktureret data til dine websider.

Enten kan du gøre det manuelt ved at anvende ét af følgende ”sprog”: RDFa Lite, microdata eller JSON-LD. Google forstår alle tre, men foretrækker det sidste.

Ellers kan du autogenerere dit Schema ved hjælp af Googles eget værktøj Google Markup Helper.

Endelig kan du benytte dig af et plugin, hvis du er én af de mange der har bygget din hjemmeside på systemet WordPress.

Når det hele er sat op, skal du huske at validere dine data, for at være sikker på, at alt er korrekt markeret og struktureret. Til dette formål har Google også sit eget værktøj kaldet: Test af udvidede resultater.

 

Duplicate content

Duplicate content er et kendt problem ift. SEO. Direkte oversat, betyder det duplikeret indhold, og hentyder til ens eller ensartet indhold på flere websider på nettet – enten på din egen hjemmeside eller på andres.

Google behandler hver webside (ikke website) som en unik enhed. Findes der flere sider på nettet med præcis det samme indhold (eller tæt på), så bliver Google forvirret omkring hvilken der er den mest relevante – og dette er rigtig skidt for dit SEO-arbejde.

Der kan være flere årsager til at du ender med duplicate content. Måske genbruger du tekster på flere sider? Dette ser vi ofte på webshops, hvor det kan være svært at skabe unikke kategori- og produkttekster. Det kan dog i den grad betale sig at prioritere denne del. 

Har du mange ens tekster, anbefaler vi at du begynder med de sider og søgeord, der er vigtigst for din forretning. Det kan være de sider, der giver dig flest besøgende, sider for de produkter du sælger mest eller tjener flest penge på. Så kan du udbygge indsatsen med unikke tekster derfra.

Duplicate content på dit eget website kan også skyldes tekniske fejl i dit hjemmesidesystem. Lider din hjemmeside af én eller flere af disse fejl, vil det være noget vi fanger og retter i vores indledende tekniske analyse af websitet.

 

Eksempler på fejl, der skaber duplicate content er:
  • Dit website er indekseret i Google både med og uden www
  • Dit website er indekseret i Google både med og uden https
  • Din webshop viser lister af de samme produkter, men med forskellige URL’s på grund af sorteringsfunktioner
  • Dit hjemmesidesystem laver selv sider med dine blogindlæg baseret på kategorier og tags

 

En anden vigtig ulempe ved at have duplicate content internt på dit website er, at dine sider risikerer at kannibalisere hinanden.

Du bør have én hovedside for hvert søgeord, der er vigtigt for dig. Hvis du har flere end én side med samme eller overlappende indhold, forvirrer du Google og du risikerer, at det ikke er den rigtige side, der kommer til at ranke i søgemaskinen.

 

Canonicals

Duplicate content kan også forekomme eksternt. Altså ens indhold på din og andres hjemmesider. Dette kan være fordi nogen ulovligt har kopieret dit indhold, men det er også noget vi ser på webshops, der vælger at anvende de produkttekster, de får fra deres leverandører.

Udover at sørge for at skrive unikt og nyt indhold, så er den vigtigste teknik til at undgå de beskrevne ulemper at benytte sig af såkaldte Canonical tags.

Et canonical tag på en webside fortæller Google at denne side er den primære for søgeordet, lige som at det på andre sider kan pege over på den side, der bør være den primære.

 

E.A.T. og YMYL

E.A.T. har ikke noget med mad at gøre. Det er derimod et forholdsvist nyt begreb Google har indført og er en forkortelse for Expertise, Authotitativeness, Trustworthiness.

E.A.T. dukkede først op i Google ”Search Quality Rater Guidelines”, et dokument anvendt af de mennesker, Google har ansat til manuelt at vurdere websider på Internettet.

Herefter er det blevet noget vi arbejder på at overholde på websites, specielt i brancher, hvor det er vigtigt at indholdet ikke er vildledende. Disse brancher kalder vi samlet for YMYL, der står for Your Money, Your Life. YMYL dækker over alt fra medicinske brancher til finansielle og juridiske. 

Publicerer du indhold i én af disse ”livsvigtige” brancher, er det ekstra vigtigt at signalere overfor Google at du har en dokumenteret ekspertise og autoritet på området, samt at dit indhold er tillidsvækkende.

 

Du kan gøre dette ved hjælp af Schema Markup som tidligere nævnt, men også med en række andre tiltag:
  • Altid have en tydelig afsender på dine tekster
  • Links fra autoritative websites
  • Sørge for at dit indhold altid er up-to-date
  • Facttjekke det du skriver og gerne linke til kilder
  • Få kunder og brugere til at anmelde din virksomhed og vise disse anmeldelser på websiden
  • Hyre eksperter til at skrive, hvis du ikke selv er ekspert
  • Have tydelige kontaktoplysninger
  • Have en Wikipedia-side
  • Blive nævnt i autoritative medier (ikke nødvendigvis med links)

 

Indeksering i Google

Google gemmer alle de websider, deres crawler støder på i et stort indeks over alle websider på Internettet. Du kan sammenligne Googles indeks med et biblioteks katalog over alle bøgerne på hylden. Uden dette katalog, kan du ikke finde den bog, du gerne vil låne.

Findes dine sider ikke i Google indeks, dukker de heller aldrig frem i søgninger. Derfor er det af yderste vigtighed at få indekseret så mange af dine websider som muligt i Google. 

Når din hjemmeside er helt ny, er den ikke at finde i Googles indeks. Derfor er det første du skal at gøre Google opmærksom på at din hjemmeside eksisterer.

 

Du kan selv hurtigt tjekke om en given webside er indekseret af Google ved at anvende denne søgning i Google:

site:https://kh-online.dk/seo/

 

Dukker der ikke noget op, er siden ikke med i indekset.

Der er flere ting du kan gøre i denne forbindelse, men den absolut vigtigste er Googles eget gratis værktøj: Google Search Console.

Her skal du sørge for at oprette dit website og herfra kan du bede Google om at indeksere dine sider. Du har også i Search Console altid et overblik over hvilke sider på din hjemmeside, der findes i Googles indeks.

 

Sitemap

En anden vigtig ting, du kan gøre er at skabe et såkaldt sitemap.

Et sitemap er en struktureret oversigt over dit website med links til de enkelte sider. Dette hjælper Googles crawler med at overskue din hjemmeside og finde alle de websider du gerne vil have med i søgeresultaterne.

Du kan både lave et HTML-sitemap og et XML-sitemap. Det sidste kan du også indsende direkte til Google gennem Search Console.

En sidste lidt mere teknisk ting du bør lave er en såkaldt robots.txt-fil, hvor du kan fortælle Googles crawler hvilke sider du gerne vil have med i indeks – og evt. hvilke du ikke vil have med.

Bemærk at Google siden slutningen af 2021 tilsyneladende har haft udfordringer med deres indeks. I hvert fald er det både vores og vores kolleger i branchens erfaring, at det er blevet meget sværere at få indekseret nye websider.

KH Online er blandt de allerbedste til digital markedføring i Danmark. Jeg giver dem mine bedste anbefalinger. Udover høj faglighed, er serviceniveauet i top.

Mads Nordskov - Indehaver Nordskov Media

Søgeordsanalyse

Nu har du forhåbentlig styr på det tekniske fundament for din hjemmeside, så nu springer vi videre til næste etage i SEP-pyramiden: din søgeordsanalyse.

Inden du kan optimere dit websites til søgemaskinerne, er du nødt til at finde ud af hvilke søgeord, det giver mening at optimere imod. Med andre ord: hvad søger din målgruppe reelt efter, hvad er deres søgehensigt og hvilke søgeord kan du tjene penge på.

Mange er tilbøjelige til at blive i egen verden, når de skriver tekster til deres hjemmeside. Altså til at bruge fagsprog og -termer, som de selv anvender dagligt, men er det også de ord som almindelige mennesker – og dermed potentielle kunder – bruger? Søger folk efter armaturer eller efter vandhaner? Dette vil en søgeordsanalyse blandt andet hjælpe med at få styr på.

Når først du ved hvilke søgeord, dine potentielle kunder søger efter, hvor mange der søger på disse hver måned, og præcis hvilke ord og variationer de bruger, så kan du begynde at opbygge dine websider med det rigtige indhold, så du møder både Googles ønsker og de mennesker, der søger i Google efter de produkter eller ydelser du tilbyder.

 

Short tail og long tail

Når vi arbejder med SEO, søgeordsanalyse og søgeordsoptimering af tekster, taler vi ofte om short tail– og long tail-søgeord. Lad os tage et eksempel for at forklare disse begreber.

Hvis vi arbejder med et hovedsøgeord, der er ”psykolog i København”, så er short tail-søgeordene ”Psykolog”, ”Psykolog København, ”Psykolog i København” og den slags. Altså de helt korte og præcise søgninger, der passer perfekt med det vores kunde tilbyder. 

Sagen er, at konkurrencen er høj på den slags søgeord. Så selvom der f.eks. er 16.000 der hver måned søger på ”psykolog” og 3.000, der søger på ”Psykolog København”, så er du oppe imod alle de andre københavnske psykologer, der gerne vil ranke på disse søgeord.

Det kan sagtens lade sig gøre, at komme til at ranke på søgeord som disse, men det kan tage tid og koste en del penge, og derfor begynder man ofte med long tail-søgeord og arbejder sig frem mod også at ranke på de store søgeord.

Fordelen ved denne approach, udover at man kan skabe resultater hurtigere, er at man udvider muligheden for trafik. Der er flere og flere der stiller Google spørgsmål som ”hvad er den bedste psykolog i København til at hjælpe mig med angst?” i stedet for at søge bredt på ”psykolog”.

Dette hænger sammen med et andet begreb vi bruger i vores søgeordsanalyse: ”Search Intent”, altså søgehensigten hos dem, der søger i Google.

Hvis en person går på Google og søger efter ”Psykolog”, kan der være mange årsager.

 

Måske vil vedkommende:
  • Finde en psykolog, der kan hjælpe med en specifik udfordring
  • Finde ud af hvordan man tager en uddannelse til psykolog
  • Finde en bestemt psykolog
  • Finde informationer til en artikel eller skoleopgave
  • Eller noget helt, helt andet

 

Hvis du eller din kunde er psykolog, kan det ikke altid betale sig at bruge penge og kræfter på at ranke på noget så bredt som ”psykolog”, da der kan være mange irrelevante årsager til denne søgning, og fordi søgeren kan være mange steder på købsrejsen, når han eller hun foretager denne søgning.

Ville det ikke være bedre at blive fundet på en hel specifik søgning som ”Psykolog i København der er specialiseret i stress”, hvis netop dette er dit eller din kundes specialeområde? Der er måske nok færre, der foretager denne søgning, men det er omvendt personer, der er tæt på at konvertere til kunder og som leder efter præcis det du tilbyder.

 

Ny eller eksisterende hjemmeside

Uanset om du er ved at bygge en helt ny hjemmeside, eller optimerer en eksisterende, så har du brug for en grundig søgeordsanalyse. I sidste tilfælde har du endda en mængde data fra Google Search Console, Google Analytics og evt. en rank tracker, at tage udgangspunkt i.

 

Husk de lavthængende frugter

Laver du søgeordsanalyse for et eksisterende website, er et godt sted at begynde for at skabe hurtige resultater, det vi kalder for lavthængende frugter. Altså dem, der er lige til at plukke.

Her finder vi de søgeord som hjemmesiden allerede ranker på, men som måske er placeret på side 2 eller 3 i Google. Vi filtrerer data, så vi identificerer søgeord med lav konkurrence, men med kommerciel værdi for kunden. Disse skal ofte kun have et lille skub, for at komme på side 1 og begynde at arbejde for kundens indtjening.

Jeg har arbejdet sammen med KH Online i mere end 5 år og de har styr på deres arbejdsområder. Altid kvalificeret sparring, hjælp og rådgivning - og så gør det heller ikke noget at de er flinke og sjove 🙂

Per Asmussen - Indehaver Gastrofun

Search Intent (Søgehensigt)

Search Intent (dsk: søgehensigt) er et buzzword som bliver brugt så flittigt for tiden, at det næsten er for meget. Men det er der en grund til. Søgeintent er nøglen til om du kan komme til at ranke og med hvilken type indhold, der er tale om! 

Nedenfor kan du se et eksempel på hvor forskellig Google vurderer intent på ord, der i bund og grund er synonymer.

Det du ser her når du er scrollet forbi alle reklamerne er, at en søgning på ordet fjernsyn er en søgning på et fjernsyn man kan købe. En søgning på TV handler derimod om TV-programmer. Nu skriver jeg det bastant, som om det er det, der ligger bag søgeintentionen. Det ved vi ikke. Det ved Google ikke. Det er der ingen andre der ved end den person, der har søgt! Google er dog meget overbevist om den ved, hvad der ligger af intentioner bag søgningen, og det er præcis det, der viser sig i SERP, også kaldet Search Engine Result Page.

Det vil så også sige, at hvis du vil ligge i toppen af Google på et bestemt keyword, så er det første du skal checke, hvilken form for content ligger allerede i toppen af Google. Det kan du typisk gøre ved at lave en søgning og kigge på dine konkurrenter. Hvad er deres meta description (meta beskrivelse) og hvad er deres title tag. Og så udvikle noget content, der rammer samme søgeintent, som Google har vurderet er den rette intent.

 

søgeintention og rangeringer på google

 

Det kan være meget konkret, hvad du skal fokusere på i din content, men du kan også opdele søgeintent i 4 overordnede kategorier.

De kommer her:

Informativ intent

Her er du ude efter specifikke informationer. Eksempler på søgninger med informativ intent er:

  • Hvem byggede Rundetårn?
  • Rasmus Seebach
  • SWOT Analyse
 
I vores arbejde med virksomheden A Misbrugsbehandling, der hjælper folk med at komme ud af afhængighed af alkohol og stoffer. Der var en af de søgeord, som vi arbejder med “alkohol abstinenser”.
 
Selvom det forretningsmæssige ønske var, at hjælpe flere i behandling, så var vurderingen at vi fra et SEO perspektiv skulle målrette mod en informativ søgeintent på denne søgning, som du kan se udformet i artiklen her:
 
 
informativ intent i seo
 
(Den observante har måske noteret stavefejlen i søgeordet – men det er ikke en fejl – Det er mere end dobbelt så mange søgninger.
 

Navigational intent

Her er du ude efter specifikke steder på nettet. Eksempler på søgninger med navigational intent er:

  • DR TV program
  • Facebook
  • Bolius håndværkerfradrag
 

Transaktionel intent

Hvis du søger efter produkter, som du skal købe, så har du en transaktionel intent. Eksempler er:

  • Køb bærbar PC
  • H&M rabatkode
  • Billigt iPhone 6 cover 
 

Kommerciel intent

Her er du ude i undersøgende øjemed. Eksempler på søgninger med kommerciel intent er:

  • Nike vs Adidas løbesko
  • Bedste flyverdragt til børn
  • Hoteller i Flensborg

 

Er du i tvivl om hvad søgeintent er på det søgeord, som du vil arbejde med, så er det nemmeste og faktisk bedste teknik, at blot indtaste ordet i Google. Så kommer der 10 resultater frem, og det der kendetegner de 10 resultater for dine konkurrenter kan du godt regne med er relevant for dig også. Hvis du ikke rammer en lignende søgeintent, så er det stort set umuligt at ranke på det givne ord!

KH Online er en fantastisk virksomhed og alle i teamet har været enormt imødekommende fra dag 1 af. Vi har her hos A Misbrugsbehandling fået SEO resultater vi ikke turde drømme om.

Anders Nebelong - Indehaver A Misbrugsbehandling

On-page SEO

Nu springer vi en etage op i SEO-pyramiden. Fundamentet er bygget i form en Teknisk SEO, og vi har styr på vores søgeord. Nu skal der produceres indhold til hjemmesiden på baggrund af søgeordsanalysen.

Indhold, specielt tekst, er alfa og omega, når vi arbejder med at søgemaskineoptimere et website. Husk at Google ikke er et menneske, men en række software-programmer og algoritmer. Denne software crawler alt indhold på nettet og læser de ord, den finder, hvorefter den forsøger at matche dette med hvad brugerne søger efter, så disse får præsenteret det mest relevant for deres søgning.

Derfor er det af yderste vigtighed, at du har tekster af høj kvalitet på din hjemmeside, der både er skrevet til brugerne, men også til søgemaskinerne.

Google går op i kvalitet og derfor er teksterne ikke dér du skal spare. De skal være velskrevne, uden stavefejl eller grammatiske fejl, og de skal være konverterende og ramme din målgruppe.

 

Benchmark SEO

I det meste af SEO’ens historie har folk baseret arbejdet på tommelfingerregler og uskrevne regler. Disse kan vi ikke længere arbejde efter i 2022 og frem.

Googles algoritmer er i dag alt for intelligente – og bliver klogere og klogere – og der er ikke længere faste regler, der gælder for alle søgeord, nicher og websider. Vi kalder den gamle form for søgemaskineoptimering for GuessSEO.

I stedet bruger alle der arbejder seriøst med SEO det vi i branchen kalder for Benchmark SEO.

Men først skal vi lige have én ting på plads: Google behandler hver eneste webside som en unik enhed. Søgemaskinen kigger med andre ord ikke på websites som https://kh-online.dk/ hvis den leder efter websider, der er relevante for søgningen ”SEO”, men på websider som https://kh-online.dk/seo/.

Google behandler i dag også nicher og vertikaler forskelligt. De faktorer der gælder for ”Psykolog” er ikke nødvendigvis de samme der gælder for ”SEO”. Dette giver naturligvis mening, for søgehensigten for de to søgninger er helt forskellig.

Men hvad gør vi så?

Benchmark SEO anvender den antagelse at Google bedst ved, hvad Google gerne vil have.

Med det mener jeg, at vi må gå ud fra at de websider, der allerede ligger i toppen af Google på det søgeord vi selv gerne vil ranke for, allerede må gøre det, som Google gerne ser for det givne søgeord.

Det vi skal gøre, når vi skal skrive vores tekster og opsætte vores websider er altså at forsøge at gøre det samme – eller bedre – som de websider, der allerede ranker for det givne søgeord.

Vi anvender specialiseret software som CORASurferSEO eller PageOptimizerPro til at lave avancerede korrelationsanalyser på indholdet fra alle konkurrenternes websider på søgeords- og sideniveau.

 

Content brief

Denne analyse skaber et såkaldt Content Brief, som vi kan tage udgangspunkt i, når der skal skabes indhold til vores egen webside.

Et sådant Content Brief kan indeholde alt fra antal ord, placering af vigtige ord i overskrifter, metadata, forekomsten af søgeord, billedtekster, relaterede søgeord og LSI. Ja faktisk er der mere end 2.000 forskellige faktorer, så vi kommer hurtigt til kort, hvis vi skal gøre det manuelt.

Med en Benchmark-analyse, skaber vi et roadmap for dine websider og vigtigste søgeord.

 

LSI-søgeord

LSI er et forholdsvist nyt begreb indenfor SEO, men et yderst vigtigt ét at kende. LSI er en forkortelse for Latent Semantic Indexing. Mange forveksler fejlagtigt LSI med synonymer. Det er ikke helt forkert, men dækker på den anden side heller ikke begrebet fuldt ud.

Jeg forklarer det bedst med et eksempel.

Når du skal skabe en tekst, du gerne vil have til at ranke for søgningen ”Køkken” (og relaterede søgninger, gælder det om på alle måder at overbevise Google om, at din webside handler om netop køkkener. I gamle dage skulle du blot nævne ordet ”køkken” en masse gange. Sådan fungerer det ikke længere.

Hvis din tekst derimod indeholder køkkenrelevante ord som f.eks. ”mad”, ”komfur”, ”vandhane”, ”opvask”, ”bordplade”, ”køkkenskabe” osv. så kan Google godt regne ud, at din tekst handler om netop køkkener. Dette er LSI-søgeord.

 

Topic Clusters

Det sidste begreb jeg vil komme ind på i dette afsnit er Topic Clusters eller på dansk: indholdsklynger.

Med Topic Clusters opbygger vi såkaldte klynger af indhold omkring vores vigtigste søgeord, for at skabe Topic Authority – altså fortælle Google at vores webside om emnet er den mest relevante at vise for det givne søgeord.

I 2013 indførte Google den såkaldte Hummingbird-algoritme til søgemaskinen sammen med en Knowledge Graph. I stedet for at kigge på hvor mange gange du nævnte dit søgeord i en given tekst, begyndte søgemaskinen at organisere viden og forstå hvilke entities og topics, der er forbundne med hinanden.

 

Et Topic Cluster består af tre dele:
  • En Pillar Page: den vigtigste side for hovedsøgeordet (f.eks. ”Psykolog)
  • Flere understøttende sider eller blogindlæg om relaterede emner (f.eks. ”Stressbehandling”, ”Kognitiv psykologi”, osv.)
  • Interne links: Vi linker de understøttende sider sammen og lader dem pege op på vores Pillar Page. På denne måde skaber vi et Topic Cluster omkring søgeordet ”Psykolog” på vores hjemmeside.

Linkbuilding (ekstern SEO)

laust kehlet linkbuildingIndtil nu har vi i denne guide beskæftiget os med SEO-faktorer på vores eget website, nu skal vi helt op i toppen af SEO-pyramiden og kigge på ekstern SEO: linkbuilding.

Sammen med indhold er indgående links til en webside, den allervigtigste faktor for at ranke i Googles søgeresultater.

Lige siden Googles opfindelse, har links spillet en kæmpe rolle. De er med helt tilbage til det oprindelige studie og patent, som søgemaskinen blev skabt ud fra og selvom Google har indført hundredvis af nye rankingfaktorer, så er links stadig uundværlige, hvis du gerne vil findes i søgemaskinen – og forbliver med al sandsynlighed at være det.

Som sagt er Google bygget op omkring links, og det er netop analysen og vurderingen ud fra indgående links til en webside, der har gjort til Google til den absolutte førende søgemaskine.

Derfor er og bliver links et helt bærende princip i KH-Online’s arbejde med SEO. Vi har adgang til en stor række forskellige danske hjemmesider og medier, fra de helt små, der har mellem 50-100 besøgende om måneden, over middelstore hjemmesider til de helt store online medier med flere end 100.000 besøgende om måneden.

Superdygtige til både Google Ads og organisk søgeordsoptimering. Mine bedste anbefalinger til Laust og resten af holdet.

Gün Üret - Indehaver af Escalate

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er kort fortalt en disciplin under SEO-paraplyen. Vi kalder det også for ”ekstern SEO” eller ”Off-page SEO”.

At bygge links er at skaffe links udefra til vores eller vores kunders hjemmesider. I den perfekte verden vil links komme helt af sig selv, naturligt. Der er da også marketingsfolk, der sværger til content marketing og ”hvis du laver godt indhold, kommer links helt af sig selv”. Dette er ikke nødvendigvis forkert, men hvis du vil have en konkurrencefordel i Danmark, er du nødt til selv at gøre noget aktivt for at få andre hjemmesider til at linke til din.

Tænk også på de såkaldte ”kedelige brancher”. Hvem linker helt af sig selv til en virksomhed, der fremstiller betonelementer eller til en lille VVS-mand i en provinsby?

 

Hvad bruger Google links til?

Googles algoritmer er meget avancerede at forstå og forklare, men værdien af links forklares nemmest ved en analogi.

Tænk på indgående links til dit website som stemmer til et folketingsvalg. Jo flere der stemmer på en politiker, jo større chance har han eller hun for at blive valgt ind og få en plads, der hvor beslutninger bliver taget. Stemmer fortæller os, at andre mennesker vurderer at politikeren bør have noget at sige. Det kræver ekstern vurdering, for alle vil jo tale sig selv op.

På samme måde er det med links på internettet. Alle vil og kan skrive, at de er de bedste til noget, men hvis andre mennesker og websider link ind til din webside, så indikerer det, at eksterne mennesker har vurderet at dit indhold er godt og relevant.

Dette så Google tidligt og byggede deres søgemaskine op omkring indgående links.

 

PageRank

Google PageRank er navnet på det patent som Google er bygget på.

Alle websider har for Google en PageRank og populært sagt, kan man kalde den for en ”popularitetsværdi”. PageRank bliver beregnet ud fra, hvilke indgående links en webside har. 

Før i tiden var ens PageRank-score offentlig, men den mulighed har Google for længst fjernet. Det har dannet grundlag for tredjeparts-måleenheder som Ahrefs DRMajestic TF m.fl.

 

Penguin og dens betydning for linkbuilding

Taler vi linkbuilding, er vi også nødt til at nævne alle Googles Penguin-opdateringer.

Pingviner er kendt som nuttede dyr, men denne pingvin var ikke spor nuttet for os, der arbejdede med SEO tilbage i 2012.

Fra 2012 til 2017 udrullede Google nogle gange om året en stor opdatering kaldet ”Penguin”. Den var designet til at bekæmpe bl.a. linkspam. Før 2012 kan man groft sige, at et link var et link. Dengang var linkbuilding et numbers game. Jo flere links jo bedre. Det fik mange SEO-folk til at spamme løs med kommentarlinks, forumlinks og andre ubrugelige links.

Penguin straffede fra den ene dag til den anden websites, der havde mange spamlinks. Det var noget der gjorde ondt på mange, men som vi i dag ser på med taknemmelighed, da det på mange måder har højnet niveauet for SEO og linkbuilding.

Fra 2017 og frem blev Penguin en del af Googles kernealgoritme og noget der kører løbende. Man modtager ikke længere en decideret straf på grund af spamlinks. Google frasorterer og devaluerer i stedet disse links, så det ikke giver mening at spilde sin tid på den slags.

Penguin har også en betydning for brugen af ankertekster, men det kommer vil til senere i denne guide.

 

Relevans, autoritet og styrke – hvad er et godt link?

”Hvad er et godt link?” er et spørgsmål vi ofte modtager. Det er et rigtig godt spørgsmål, som det er svært at svare kort på. Der er nemlig flere faktorer der spiller ind, når man skal vurdere værdien af et link.

De tre vigtigste er:

  • Autoritet. Kommer linket fra et medie eller en hjemmeside, der er en autoritet i Google (og brugernes) øjne? Autoritet er svært at måle objektivt på, men man kan grundlæggende sige at f.eks. kendte medier, branchesider og brands har høj autoritet. Du vil hellere have et link fra poliiken.dk end fra min blog om fluebinding.
  • Google kigger også på et links styrke. Denne kan måles med diverse værktøjer og måleenheder som f.eks. Ahrefs og deres Domain Rating (DR). Et website, der selv har stærke links udefra, er et stærkt medie for dig at få et link fra.
  • Hvis du kan få et link, der er emnemæssigt og kontekstuelt er relevant for din webside, er det altid at foretrække. Hvis du har en hjemmeside som psykolog, vil det være relevant at få links fra andre psykologers hjemmesider, fra psykologfaglige medier eller fra sider der omhandler noget relateret.

 

I den ideelle verden, vil du gerne have links, der både har autoritet, styrke og relevans. Dette er dog sjældent muligt i større skala og det vigtigste vi anbefaler er, at du har en linkprofil, der er varieret og består af forskellige typer af links.

 

Begynd med en linkanalyse

Som med alt andet SEO-arbejde begynder en linkbuildingindsats også med en databaseret analyse, så vi ikke arbejder i blinde. Hvis du køber eller bygger links på lykke og fromme, risikerer du i bedste fald, at det er spildte ressourcer og i værste fald risikerer du en straf fra Google.

I en linkanalyse kigger vi dels på din eksisterende linkprofil (de links du allerede har til dit website) hvis du har én og dels på dine nærmeste konkurrenters linkprofiler.

Vi ser bl.a. på antallet links, typen af links (styrke, autoritet og relevans), samt på fordelingen af ankertekster.

Når vi dels kender din linkprofil til bunds, og dine konkurrenters, kan vi lægge en linkstrategi og tilpasse indsatsen herefter, så du kan matche og overgå konkurrenterne på linkfronten på et databaseret grundlag.

 

Ankertekster og deres vigtighed

Vi har været kort inde på det tidligere, men ankertekster og den måde du anvender dem på, er en ret vigtig faktor for at få det meste ud af din linkbuilding. Og det er en faktor, der ofte bliver overset.

En ankertekst er det ord eller den sætning, du klikker på for at følge et link.

 

hvad er ankertekst

 

Ankerteksten er den del af et link, der tydeligt fortæller Google, hvad siden der linkes til handler om.

Hvis en ankertekst er ”Psykolog”, så fortæller det Google helt tydeligt, at den side der linkes til er relevant for dette søgeord. Men Penguin har også fået sat en stopper for, at man laver alle sine links med den slags exact match-ankertekster.

Derfor er det også vigtigt at lave en ankertekstanalyse som en del af ens linkanalyse.

I en analyse af dine eksisterende (og dine konkurrenters) ankertekster, opdeler vi dem typisk i fem kategorier:

  • Brand (KH Online etc.)
  • URL (https://kh-online.dk etc.)
  • Exact Match (SEO, linkbuilding etc.)
  • Partial Match (f.eks. “er et marketingbureau, der arbejder med SEO”)
  • Generisk (klik her, læs mere, etc.)

 

I en analyse af ankertekster kigger finder vi en procentvis fordeling mellem de forskellige typer, og holder den op imod samme fordeling for de sider, der allerede ligger i toppen af Google på det specifikke søgeord.

Man skal altså lave denne analyse for hvert af de vigtige søgeord og websider man arbejder med.

 

Virtuelle ankertekster og ”surrounding text”

Udover selve ankerteksterne, kan man også arbejde med det, vi kalder for virtuelle ankertekster. Dette er ikke selve det eller de ord, der er klikbare i et link, men de ord, der befinder sig i umiddelbar nærhed af linket.

 

Ankertekster og interne links

Ankertekster er ikke kun vigtige ved eksterne links, man har også en stor betydning ved interne links mellem websider på dit website. Her behøver du ikke at være lige så konservativ, som ved eksterne links.

Du kan læse meget mere om ankertekster, og hvordan vi arbejder med dem i denne guide.

 

Typer af linkbuilding 

Der findes mange linkbuilding-teknikker, og vi har dem alle i vores værktøjskasse. Groft sagt kan man opdele dem i to typer:

  • Egne medier
  • Outreach

 

Outreach er en linkbuilding-disciplin, der kræver gode kommunikationsevner og en stor kreativitet. Ved outreach-linkbuilding rækker man ud til ejere og webmasters for hjemmesider, man kunne tænke sig at få et link fra, og prøver at overbevise dem om at linke til én.

Denne teknik indebærer ofte at man begynder med at få produceret et stykke rigtig godt indhold, som man kan pitche til medier og hjemmesideejere. Man giver med andre ord andre noget indhold, der har en værdi for dem, mod at få et link tilbage til ens egen hjemmeside.

Outreach kan også være betalte links, hvor der er en pengemæssig transaktion mellem hjemmesideejeren og dig.

Al outreach er afhængig af andre mennesker og eksterne faktorer og kan derfor være svært at styre, også på sigt. Derfor sværger vi i KH-Online meget til vores egne medier, som vi har 100% kontrol over.

Vi har en meget omfattende portefølje af egne websites vi kan lave links til vores kunder fra. Disse medier svinger fra såkaldte PBN-sider til rigtige medier.

 

Hvilken hat har du på?

Og hvad er så det med de hatte?

SEO-folk har overtaget hatte-begrebet fra hackerverdenen (derudover ingen sammenligning):

White Hat-linkbuildere sværger til de naturlige links baseret på godt indhold, måske skubbet lidt til ved hjælp af outreach

Black Hat-linkbuildere sværger udelukkende til links fra egne sider, men ofte med en automatiseret, mere eller mindre spammy tilgang.

Vi ligger et sted i midten, man kan kalde for Grey Hat i og med at vi meget anvender vores egne sider og medier til at linke fra, men på ingen måde bifalder eller anbefaler metoder, der er ulovlige eller risikable for vores kunder.

Derfor følger vi Google’s Webmaster Guidelines, når vi arbejder med ekstern linkbuilding og SEO generelt.

SEO FAQ

Nedenfor finder du svar på de mest stillede spørgsmål til søgemaskineoptimering i 2022.
 

Hvad betyder SEO?

SEO betyder Search Engine Optimization, også kaldet søgemaskineoptimering. SEO er altså søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo! og Baidu, der er baseret på organiske søgeresultater i Search Engine Result Page (SERP).

 

Hvad koster SEO?

Prisen på SEO afhænger af mange faktorer. Du kan enten udføre SEO på egen hånd eller hyre et professionelt SEO-bureau til opgaven. Hvis du vælger et professionelt SEO-bureau som KH-Online til opgaven, så kan du finde vores priser her.

 

Hvorfor SEO?

Du skal arbejde eller investere i SEO, hvis du vil styrke din online synlighed. En øget synlighed øger antallet af besøgende til din hjemmeside og skaber i sidste ende flere salg i din webshop/ordrebog.
 

Skulle du have andre spørgsmål til SEO, så er du altid velkommen til at kontakte mig på [email protected].

SEO ekspert laust kehlet

Om Laust Kehlet

Denne SEO guide er skrevet af Laust Kehlet. Laust har arbejdet med SEO siden 2009. Siden 2015 har Laust stået for off-page og on-page SEO for KH-Onlines kunder. Laust har været med til at skabe fine organiske resultater fra små såvel som store virksomheder i Danmark. 

KH-Online ejes af Laust Kehlet og Sune Berg Hansen, hvor Laust er Head of SEO og Google Ads og Sune er direktør og har en unik forståelse for PR og sociale medier.

Kontaktinfo til Laust Kehlet:

Email: [email protected]

Tlf: 29840342

LinkedIn: Profil

For dig, der ikke har fået helt nok af SEO, så er der lidt mere nedenfor:

Introduktion til søgemaskineoptimering med Laust Kehlet

SEO værktøjer

Hvis du selv vil arbjede med at forbedre dine rankings i Googles søgeresultater, så kan du med fordel tage et kig på nogle af følgende SEO værktøjer. De burde kunne hjælpe dig godt på vej:

  • Ahrefs.com
  • SEMRush
  • Screaming Frog
  • Sitebulb
  • Google Keyword Planner
  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Google PageSpeed Insights
  • SurferSEO
  • CORA
  • Ubersuggest
  • KWFinder
  • Answer The Public
  • Majestic
  • Google Trends
  • SEOQuake
  • Yoast SEO
  • Rank Math

 

Og der bliver ved med at komme flere og flere lækre søgeordsværktøjer.

SEO optimering af dit website

Langt de fleste tænker Google, når de hører ordet søgemaskineoptimering. Det er en smule snævert, men når det alligevel giver mening at sidestille Google optimering med SEO eller søgemaskineoptimering, så er det jo netop fordi, at Google kan om nogle siges at være søgemaskinen

Specielt i Danmark, hvor de andre traditionelle søgemaskiner kæmper om resterne, men ingen er i nærheden af at have så meget af markedet som Google.

Når du optimerer mod Google, så er følgende faktorer vigtig:

  • Godt indhold på dit website, der er ordentligt fokuseret på dine søgeord og som kan skabe engagement fra din brugere
  • Links som Google kan finde og links som er relevante for dine hjemmeside
  • Et teknisk velfungerende website, der både er hurtigt og ikke for tungt for dine forskellige devices – især på mobilversionen af din hjemmeside
 

De nemme tricks til Google

Der er mange små tricks, som er nemme at følge , og som du nemt kan implementere på dit website. For eksempel skal du huske at bruge dit søgeord flere gange, og også huske at bruge relaterede ord til dit søgeord. 

Hvis mit søgeord i en given case var “Rideskole i Herning”, så vil relaterede ord være noget med heste, dressur og så videre. Her i denne case er målet ikke at ranke på heste eller dressur, men at skabe et relevant univers som Google kan statistisk lave semantiske analyser på, og i denne case derved kunne ranke på “Rideskole i Herning”. 

Videre kan du skabe nemme strukturer og engagement ved at sætte indholdet op i indholdsfortegnelse med links, således at det bliver nemmere for dine brugere at navigere rundt i dit indhold. En indholdsfortegnelse er særlig god ved indhold, der er rigtig langt. Prøv selv at tage et kig på denne side og vurder om en indholdsfortegnelse ville hjælpe dig eller forvirre dig.

googles historie

 

Kort overblik over Googles historie

  • 1995 – Larry Page og Sergey Brin møder hinanden for første gang på Stanford Universitet
  • 1996 – Den første version af Google bliver lanceret på Stanfords universitetshjemmeside
  • 1997 – Google.com registreres
  • 1998 – Google får den første investering på 100.000 dollars og bliver registreret som en egentlig virksomhed.
  • 2000 – Google lanceres i 10 forskellige sproglag: Fransk, tysk, italiensk, svensk, spansk, portugisisk, hollandsk, norsk og ikke mindst dansk – Videre bliver Google den søgemaskine med flest sider indekseret i verden
  • 2004 – Gmail lanceres og Google bliver et aktieselskab
  • 2005 – Google Maps lanceres
  • 2006 – Google kommer til Kina og på samme tid opkøber de det sociale videosite YouTube
  • 2007 – Street View lanceres og reklameplatformen DoubleClick opkøbes og integreres til Google
  • 2008 – Chrome lanceres 
  • 2009 – Google Voice lanceres
  • 2010 – Google lancere Nexus – Google første mobiltelefon
  • 2011 – Google lancerer Google+
  • 2013 – Google lancerer Google Chromecast til streaming på fjernsyn
  • 2014 – Google My Business lanceres. Google My Business er ekstremt vigtigt for Local SEO
  • 2016 – Google lancerer Google Home
  • 2017 – Google får en bøde på 2,7 millarder dollars for at favorisere egne shopping resultater i EU-landene. Danske Magrethe Vestager er kommisæren, der får sat en grænse for at det ikke er alt man kan tillade sig, når man har monopol
  • 2018 – Google fylder 20 år og runder 100 milliarder dollars i årlig omsætning.
  • 2021 – Google lancerer Vertex AI, der kan facilitere virksomheders machine learning og udvikling af AI