Kontakt os på 53 70 50 60

SEO / søgemaskineoptimering SEO (Søgemaskineoptimering)

 

SEO handler om hvordan man får mere trafik og flere salg på din hjemmeside via Google. Faktisk handler SEO om søgemaskiner generelt, og i visse lande kan det give god mening at fokusere på andre søgemaskiner, men i Danmark er der kun en søgemaskine, der er rigtig vigtig og det er Google.dk .

Hvad kan du forvente, når du får KH-Online til at arbejde med SEO for din hjemmeside.

  • Større synlighed på Google
  • Mere trafik
  • Flere salg og/eller henvendelser
  • Kun regninger ved målbare resultater

KH-Online’s SEO værktøjskasse er bygget omkring 3 søjler: Linkbuilding, Content Marketing og Teknisk SEO.

Hvad får du?

Du får en SEO ordning, hvor du ikke skal have tillid til SEO leverandøren, men leverandøren skal have tillid til dig. Når du er på denne side, så er det fordi, at du vil have resultater fra Googles organiske placering af søgeresultater. Du ønsker at øge indtægten gennem salgskanalen Google, og ikke bare betale for nogle timers konsulentarbejde hver måned, hvor du ikke rigtig ved hvad der er blevet gjort. KH-Online er drevet af viljen til at tjene penge, og KH-Online tjener først penge, når du ser resultater. Sådan er KH-Online’s koncept bygget op. Men hvad vil det sige at performe og skabe resultater?

Indtil videre har kunder hos KH-Online benyttet sig af en af de to følgende modeller

Klassisk SEO

Månedlig betaling for SEO arbejde. Alt efter budget og projektets størrelse laves der en plan for SEO arbejde. Typisk vil der være indeholdt søgeordsanalyse, on-page analyse og forbedringer, tekniske analyser og rettelser og linkbuilding.

En klassisk SEO pakke er for dig, der vil god solid SEO for din virksomhed og hjemmeside.

Performance SEO

Betaling for placeringer på google. I denne løsning betaler du som kunde for de placeringer du får med vores arbejde i Google.dk. Det vil typisk enten være i top 10 eller top 5 alt afhængig af hvor mange månedlige søgninger, der er på det konkrete søgeord. Denne løsning er ideel for virksomheder, der har en helt klar fornemmelse for hvilket søgeord de vil ranke på, og hvor meget de er værd for virksomheden.

Hvordan laver KH-Online SEO?

Når KH-Online laver SEO, så har vi en stor kasse af forskellige redskaber med i bagagen. Men det er faktisk ikke der vi starter. Vi kigger på din konkrete hjemmeside, og vi tager en snak med dig om dine behov og forventninger. Derefter kigger vi både på hjemmesiden og det marked, der findes på Google efter i sømmene, og derudfra vurderer vi hvilken SEO strategi, der skal til for at få din side til at profitere fra Google. Det er først herefter vi åbner op for værktøjskassen, og hvor vi så undersøger hvilke redskaber og taktikker vi skal bruge på netop din hjemmeside for at få Google til at være en succesfuld salgskanal for din hjemmeside og forretning. Der kan være tilfælde, hvor vi vurderer at Google ikke er den rette salgskanal for netop din forretning og hjemmeside, men i det tilfælde vil vi så vidt muligt anbefale andre løsninger i stedet for at lede dig ud på en vej, som vi ikke selv mener giver mening.

SEO arbejdets karakter

I arbejdet med en hjemmeside vil der tages udgangspunkt i sidens as-is situation, og hvordan siden skal udvikles til at nå top-rangeringer på ovenstående søgeord. Det vil sige, at vi tager udgangspunkt i selve siden, dens indhold, brugere og historie, snarere end at vi bruger en fast model, der passer på alle hjemmesider.

KH-Online’s SEO værktøjskasse er bygget omkring 3 søjler:

  • Linkbuilding
  • Content marketing
  • Teknisk SEO.

seo og linkbuilding Linkbuilding

 

KH-Online er vokset ud af en SEO tradition med meget stor fokus på linkbuilding.

KH-Online har adgang til en stor række forskellige danske hjemmesider fra helt små splogsider, der har mellem 50 til 100 besøgende om måneden over middelstore hjemmesider til helst store hjemmesider med 100.000 + besøgende om måneden.

Links er i vores optik det bærende princip for Googles algoritmes overlegenhed i forhold til andre søgemaskiner. Derfor er og bliver links og linkbuilding et helt bærende princip i KH-Online’s arbejde med SEO, men hvor vi tidligere mente, at alt andet var småting, så er vores fokus på interne strukturer og indhold vokset enormt de sidste 3-4 år.

Linkbuildingfaktorer KH-Online sætter fokus på i forhold til arbejdet med hjemmesider:

  • En generelt sund linkprofil
  • Links med råstyrke
  • Links med troværdighed
  • “Naturlige” links
  • Links med og uden no-follow tags
  • Links fra billeder

Linbuilding mellem troværdighed og styrke

Trustlinks

Den her type links er noget af det vigtigste, som du kan skaffe. I vores optik bygger trustlinks rygraden på en hjemmeside, der kan beskytte siden mod links fra eksterne angreb, og videre skaber de et basis for den kraft, der formidles gennem den interne linkinfrastruktur

  • Links fra stærke troværdige medier
    Rent Styrke og Trust – Her har vi med de store sider at gøre som links fra nyhedssider som aviser, stat, offentlige organisationer, støtteorganisationer og også organisationer som e-mærket, ingenco2 og lignende.

  • Kontekstuelle trustlinks
    Her har vi med branchespecifikke sider. Disse sider behøves ikke at have den samme bagvedliggende styrke som ovenstående typer links, men siderne har indhold der er relevant for kundens side. En typisk indikator på en side med kontekstuelle links er en side, der ranker relativt højt på en række lignende søgeord, som man selv ville fremme.

Powerlinks

Oftest refereret til som sploglinks. De fleste der tager penge for at lave SEO, men som ikke laver SEO, forklarer ofte at powerlinks ikke virker og er skadelige for hjemmesider. Det har de brugt rigtig meget tid på at forklare siden Googles oprindelse. 

Powerlinks kan bruges, men skal anvendes på rette vis!

 

star Content marketing

Tidligere var content marketing noget vi trak lidt på smilebundet af hos KH-Online. Det gør vi ikke længere. Det er en disciplin, som vi med Googles udvikling betragter som helt central komponent i evnen til at få hjemmesider til at ranke. Men som så meget andet, så har vi udviklet vores egen lavpraktiske forståelse af hvad content marketing er og hvordan man bruger den mest effektivt. Hos KH-Online er contentmarketing, hvordan man benytter, udvikler og modellerer indhold på hjemmesiden. Når de fancy fyre snakker om content marketing i podcasts og på marketing camps, så er det noget der handler om linkbaiting og skabe noget helt unikt indhold, som folk vil linke til i øst og vest. Det er det ikke hos KH-Online, her er fokus meget mere jordnært, at skabe noget indhold, der hjælper brugeren af siden, og strukturer der understøtter dette. Vi er af den holdning at solidt, grundigt håndværk går forud for enkelt geniale linkbaits, og at det rent lavpraktisk giver langt bedre resultater.

 

Det gør vi med content marketing – Kategorier: 

Indhold, indhold og mere indhold – Meget relevant indhold for bruger (og Google) er i dag en hjørnesten i at bygge gode rangeringer. Generelt siger vi, det samme som konkurrenten og så mere og bedre! Indhold er i dag brødtekster, titletags, meta descriptions, overskrifter, billeder, videoer og meget mere. De steder hvor vi bruger denne strategi er typisk:

  • Kategoritekster
  • Produkttekster
  • Blogtekster

Intern Linkbuilding

Interne strukturer – Hvis en artikel på en hjemmeside ikke har nogle interne links – eksisterer den så? Dette grundspørgsmål er et godt udgangspunkt for den måde vi arbejder med interne strukturer på. Vigtige landingssider skal fremhæves gennem interne links fra eksisterende sider og html sitemaps.

teknisk seo Teknisk SEO

Denne gren er ren best practice i forhold til Google, eller man skal nok vende den om. Når KH-Online laver teknisk SEO så laver vi fejlfinding, og prøver at eliminere de fejl, der kan være på en hjemmeside, og som kan mindske muligheden for at få hjemmesiden til at rangere. Tekniske problemer kan i nogle tilfælde kun have effekt på enkelte sider, men rigtig ofte har tekniske problemer betydning for hele hjemmesidens evne til at rangere. Rent lavpraktisk laver vi indledningsvist en større gennemgang af hjemmesiden, og derefter laver løbende checks af hjemmesiden for klassiske fejl, der har en tendens til at opstå fx 404 fejl, for store billeder og lignende.

 

KH-Online og SEO

KH-Online har sin baggrund i Dansk Linkbuilding og SEO Nørden. Laust Kehlet  og Lars Tonne Andersen stod bag disse to sider, som kørte i mange år, og Laust Kehlet er gået videre med KH-Online efter vi mistede Lars alt for tidligt til en skrækkelig sygdom. Laust er specialiseret i klassisk linkbuilding, onpage optimering både hvad handler om de mere bløde værdier som intern strukturering af hjemmesider såvel som den noget mere hardcore tekniske del af onpage optimeringen. Sidenhen er Sune Berg Hansen som er medstifter af KH-Online også blevet en del af SEO arbejdet, men hvor Laust kommer fra den klassiske SEO branche, så kommer Sune med en stor erfaring fra medieverdenen, hvilket gør at han har en unik evne til at se muligheder i de store pressemedier og formår at skabe en formidlingsstrategi, hvilket er blevet vigtigere og vigtigere for SEO igennem det sidste lange stykke tid.

Læs mere om SEO

Det er jo ingen hemmelighed, at vi ikke er de eneste, der arbejder med søgemaskien optimering. Der findes rigtig mange spændende artikler rundt omkring på nettet både fra danske marketers såvel som fra en masse internationale kilder.

Danske artikler om SEO:

  • Lars Skjoldby har skrevet en fin lille artikel med titlen “Hvad er SEO?” Han bygger sin forklaring af SEO op omkring  7 principper, søgeordsanalyse, SEO strategi, Local SEO, Teknisk SEO, Onpage SEO, Linkbuilding og Effektmåling. Det er nogle fine relevante punkter, som er rigtig fine at arbejde med, hvis man skal være lidt pedantisk, så er der dog lidt misvisende at snakke om SEO strategi, mens det nok nærmere er en SEO taktik, som Lars Skjoldby mener, og effektmåling er en rigtig fin ting at benytte men i vores optik er det strengt set ikke et selvstændigt princip men implicit i de andre principper. Du kan læse artiklen her: https://www.skjoldby.com/seo/hvad-er-seo
  • Mohammad Dadkhah har lavet en fed guide til SEO med 45 hands on tips til SEO. Hvor den ovenstående artikel beskæftiger sig med de overordnede principper med SEO så er denne guide super hands on, og Mohammad leverer nogle effektive og nemt anvendbare tips i dit arbejde med søgemaskine optimering. Du kan læse Mohammad Dadkhah’s guide her: https://www.dadkhah.dk/seo/
  • Thomas Rosenstand har en fin lille guide til linkbuilding. Her skriver han blandt andet om forskellen på intern linkbuilding, ekstern linkbuilding og udgående linkbuilding. Du kan eventuelt lige selv teste dig selv om du ved hvad denne del af denne tekst er, og læse mere om hvorfor den er værdifuld her på Thomas’ hjemmeside: https://www.concept-i.dk/faq/hvad-er-linkbuilding.html

Internationale artikler om SEO

  • The Beginner’s Guide to SEO er nok det sted de fleste bør starte, hvis de virkelig vil finde ud af hvad SEO er og hvordan man udfører det i praksis. Guiden som nærmest er en større bog er udviklet af Moz, et meget anerkendt medie indenfor SEO, som også har udviklet en rækker SEO analyse redskaber. Den guide kan du læse her: https://moz.com/beginners-guide-to-seo
  • Google har også en guide selv til SEO – hvor god og relevant den er, syntes jeg godt kan diskuteres, men hvad der er væsentligt her er, at dette er Googles egen officielle fortælling om hvad SEO er. Det er jo relevant at kunne høre fra Google selv, hvad de vægter, men deres udmeldinger skal også tages med et gran salt, da Google har en lang historik for at sige et og gøre noget andet! Du kan læse Googles guide til SEO her: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=en
  • Neil Patel er en af de personligheder, der har været med til at sætte kursen for SEO igennem flere år. Han er til tider helt straight og på grænsen til kedelig, og andre gange kommer han med anderledes og indspirerende indlæg. Det er en god idé at læse Neils artikel: “What is SEO?” og jeg vil stærkt anbefale, at du tilmelder dig Neils nyhedsbrev. Du kan læse Neil Patels artikel om søgemaskineoptimering her: https://neilpatel.com/what-is-seo/