Performance SEO

Vi sørger for du kommer til tops på Google. Vi tager os KUN betalt, hvis og når vi leverer de resultater vi lover. Hos os er det nemt at være kunde og det er nemt at gennemskue, hvad du får for pengene.

performance seo

Laust “SEO Nørden” Kehlet

Laust har arbejdet med online marketing herunder primært søgemaskineoptimering og linkbuilding siden 2009.

Mit navn er Laust Kehlet og jeg er sammen med Sune Berg Hansen de bærende personer i KH Online. Jeg har valgt at lancere denne perfomance  løsning, da det i mit arbejde med SEO og mødet med mange forskellige virksomheder gik op for mig, at der var brug for en løsning, der var meget lettere at forholde sig til både i forhold til det mere gennemsigtige perspektiv, hvad man som virksomhed får ud af SEO og i forhold til at sætte nogle konkrete forretningsmål med SEO.

Jeg har arbejdet med SEO i adskillige år, og både arbejdet med små lokale butikker og store nationale virksomheder, der er i dag er blevet markedsførende indenfor deres forskellige områder – og jeg tror selv vi har spillet en rolle i den proces.

Hvad er SEO – kort fortalt?

SEO er et håndværk, hvor man forsøger at få folk ind på din hjemmeside på relevante termer, der kan føre til salg eller leads. Mere lavpraktisk fokuserer vi på opbygningen af hjemmesiden såvel hvad der drejer sig om sidens infrastruktur såvel som hjemmesidens tekniske opsætning op, indholdet på siden er det godt nok, er artiklerne for korte, er teksterne bygget op ordentligt, så de besøgende forstår, hvad du vil have dem til at gøre og om der er et godt samspil mellem tekst, billeder og videoer, og videre hvor godt renommé en side har på nettet. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization eller Søgemaskineoptimering. Der er dog nærmest kun en søgemaskine, der er relevant i Danmark, og det er selvfølgelig Google.dk

Hvorfor skal du investere i SEO?

Det skal du fordi det kan gavne din bundlinje og følgende er grunden til det gavner din bundlinje. Det får du:

  • Bedre rangeringer på Google
  • Flere visninger på Google
  • Flere besøgende fra Google
  • Flere salg

Få et tilbud på Performance SEO

Et tilbud hos KH Online er gratis og uforpligtende

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Din hjemmeside

Dit telefonnummer

Din besked (evt. søgeord)


Hvorfor skal du bruge performance baseret SEO?

Rigtig meget SEO kan være svært at gennemskue, og det kan være svært at gennemskue, hvad man får for pengene. Det er så at sige både en usikkerhed for kunden om de får hvad de har betalt for og om det de har betalt for har den værdi, som de føler det bør have. Dette fordrer en meget stor grad af tillid fra kunden til SEO virksomheden. Denne tillid ser vi desværre ofte, at den bliver skuffet.

Ved performance baseret SEO vender vi så at sige tillidsrelationen på hovedet. Her er det SEO virksomheden, der skal have tillid til at kunden leverer deres ydelse . dvs. betaling ved de resultater, der nåes.

Det får du ved performance baseret SEO hos os:

  • Gennemskuelighed og kontrol med SEO budgettet
  • Ingen up-front betaling
  • Let målbare ydelser
  • Gode placeringer på Google på dine nøgleord
  • Performance baserede betalinger

Her er vores priser – i kroner og eks moms:

Prismodel 1 – under 1000 eksakte søgninger:

 

Seo konkurrence 1. plads 2. plads 3. Plads 4. plads 5. plads
Meget lav 1000 800 650 550 450
Lav 1800 1300 1000 800 650
Medium 2700 2100 1600 1200 900
Høj 4400 3700 2900 2200 1600
Meget høj Fra 6000 Fra 5000 Fra 4000 Fra 3000 Fra 2000

Prismodel 2 – Over 1000 eksakte søgninger:

 

Seo Konkurrence 1. plads 2. plads 3. plads 4. plads 5. plads 6-10. plads
Meget lav 1300 1000 800 650 550 400
Lav 2000 1600 1200 900 750 650
Medium 3900 3000 2400 2000 1600 1200
Høj 6000 4800 4000 3200 2600 2000
Meget høj Fra 7000 Fra 6000 Fra 5000 Fra 4000 Fra 3000 Fra 2500

 

Hvad vil eksakte søgninger sige? Det er en term som Google benytter til at beskrive søgninger på eksakte ord eller sætninger. For eksempel hvis du søger på “Rundetårn” så er den eksakte søgning “Rundetårn” og alle andre der har søgt på præcis det samme begreb vil blive talt med i denne størrelse. En søgning på “Rundetårn i København” eller “Rundetorn” bliver ikke talt med i de eksakte søgninger på “Rundetårn”. Hvis du har en AdWords konto kan du finde info om antallet af eksakte søgninger på forskellige ord og sætninger her. Ellers skal vi nok finde tallene for dig.

Den lange forklaring

Hvor finder dine kunder dig? De finder dig nok gennem mange forskellige steder. Nogle har hørt fra naboen eller kollegaen, at I er de bedste til det I gør. Andre er måske faldet over en reklame det ene eller andet sted. Der er dog et sted, hvor alle virksomheder i dag bliver fundet. Det er på søgemaskinen Google. Den tendens er ikke ny, og selv om der er utrolige muligheder på nettet, så er det alt for få virksomheder, der formår at benytte Googles potentialer til at blive fundet af deres kunder på nettet.

Eksempel fra kunde:

graf-v3

 

Lad os få nogle tal på bordet, tænker du nok, og ja lad os tage et eksempel.

Lad os sige du har en tandlæge klinik i Vejle, og du godt kunne tænke dig at få lidt ekstra kunder i butikken. Hvad søger folk, når de vil til tandlægen i Vejle? Der søger de på sætninger som ”tandlæge Vejle”, ”tandlæger i Vejle” og så videre. Faktisk har vi allerede lånt tallene fra Googles eget analyseredskab ”Keywordplanner”.

 

Disse søgninger er ganske relevante for en tandlæge, der har praksis i Vejle. Specielt hvis der er plads til flere kunder i klinikken. Hvis du ikke ligger på side 1 på Google på disse termer, så vil du stort set ikke få nogle besøgende.

Det koster dig intet at ligge på side 2 eller side 12 i dag uden os. Det vil det heller ikke gøre med os. Vi tager kun penge for placeringer på side 1.

Hvad koster det at komme på side 1?

Der er meget stor forskel på det arbejde, der skal ligges i at erobre placeringer på Google. Det vil altid være en konkret vurdering. ”Ja du snakker bare nu – kom med noget konkret” tænker du nok – det ville jeg i hvert fald gøre. Det bedste jeg kan gøre er, at give et eksempel på hvordan vi vil udregne en pris.

 

Eksempel: ”tandlæge Vejle”

Vores første vurdering er, hvad er et resultat, der kan give vores kunde værdi. Ved søgninger på under 1000 månedlige søgninger er, at det typisk ikke giver mening at kalde noget under 5. pladsen et egentlig resultat. Dette er tilfældet ved ”tandlæge Vejle” der har 480 månedlige søgninger (gennemsnit). Det vil sige vi her har udviklet en prisstige, der går fra 5. pladsen til 1. pladsen til denne kunde.

Det næste vi vurderer på, er hvor hård er konkurrencen på det specifikke ord/sætning. Her lyder vurdering på en skala fra 1 til 10 hvor 10 er det hårdeste, at vi ligger omkring en 3’er på sætningen ”tandlæge Vejle”. Det kan være lidt svært at vurdere konkurrencen, hvis du ikke er vant til at arbejde med søgeoptimering, men det handler i bund og grund om at vurdere konkurrenternes optimering af deres hjemmesider og derefter og analysere styrken af konkurrenternes link værdi. Det kan i øvrigt reducere sværhedsgraden, hvis du har en hjemmeside med stor autoritet i Google, og øge sværhedsgraden hvis hjemmesiden har en uheldig fortid, hvor der er købt links fra problematiske kilder i Indien, Kina, Rusland eller hvor det nu kunne være. Som lille tommelfingerregel så reducerer det sværhedsgraden når vi har med provinsbyer at gøre eller meget små nicher. IT relaterede nicher øger sværhedsgraden mens klassiske offline forretningsområder sænker sværhedsgraden. Dette er dog kun en tommelfingerregel, og det kan svinge fra case til case.

På baggrund af disse vurderinger vil en prissætning for ”tandlæge Vejle” lyde således:

5. plads – 650 kr/mnd

4. plads – 800 kr/mnd

3. plads – 1000 kr/mnd

2. plads – 1300 kr/mnd

1. plads – 1800 kr/mnd

 

Hvad er værdien for kunden (dig)?

Værdien for din virksomhed den handler i bund og grund om den profit du kan hente på disse positioner er højere end det du betaler til os. Det er så såre simpelt!

Men intet er jo så simpelt, at der ikke ligger nogle lidt mere avancerede udregninger bag ved. Lad os gå tilbage til det forrige eksempel ”tandlæge Vejle”. Der er lidt diskussion om procenterne i det følgerne og det svinger noget fra branche til branche, men følgende er en ganske god mellemting.

Lad os sige tandlægeklinikken har en gennemsnitlig profit per kunde på 300 kroner, så hvis de er i stand til at konvertere de potentielle kunder til faktiske kunder med en konverteringsrate på 10% hvilket ikke er en urimelig antagelse ved en sådan ret specifik søgning.

Trafikken på ”tandlæge Vejle” bestod af 480 eksakte søgninger.

  • 33% af trafikken går til 1. pladsen -> 158 besøgende
  • 20% af trafikken går til 2. pladsen -> 96 besøgende
  • 12,5% af trafikken går til 3. pladsen -> 60 besøgende
  • 9% af trafikken går til 4. pladsen -> 43 besøgende
  • 6% af trafikken går til 5. pladsen -> 29 besøgende

Profitten ved 300 kroner og konvertering på 10 % ser sådan ud:

  • 1. plads – 15,8 kunder svarende til en profit på 4740 kr
  • 2. plads – 9,6 kunder svarende til en profit på 2880 kr
  • 3. plads – 6 kunder svarende til en profit på 1800 kr
  • 4. plads – 4,3 kunder svarende til en profit på 1290 kr
  • 5. plads – 2,9 kunder svarende til en profit på 870 kr

 

 

I dette eksempel overstiger profitten langt omkostningerne. Dette er imidlertid kun den kortsigtede profit. De fleste virksomheder har jo folk der kommer igen, og lad os bare sige en gennemsnitlig lifetime kunde ved denne tandlægeklinik besøger klinikken 5 gange, så ændrer det jo ikke på omkostningen til os. Til gengæld ser regnestykket nu sådan her ud:

Lifetime Profit

  • 1. plads – 15,8 kunder -> lifetime profit 23.700 kr
  • 2. plads – 9,6 kunder -> lifetime profit 14.400 kr
  • 3. plads – 6 kunder -> lifetime profit 9.000 kr
  • 4. plads – 4,3 kunder -> lifetime profit 6450 kr
  • 5. plads – 2,9 kunder -> lifetime profit 4350 kr
Vores pris forbliver uændret:

  • 1. plads var 1800 kr
  • 2. plads var 1300 kr
  • 3. plads var 1000 kr
  • 4. plads var 800 kr
  • 5. plads var 650 kr

Det er en rigtig god ide, at betragte investeringer i markedsføring på lang sigt. Det er det som Lifetime profit her er et udtryk for og som er en variant af det mere kendte begreb lifetime value. Der er enkelte hjemmesider, som ikke kan forvente mere end et salg per kunde, men langt størstedelen af alle virksomheder har tilbagevendende kunder, hvilket gør det relevant at kigge på værdien af en kunde som mere end blot isoleret til et enkelt salg.

Fra 1 ord til 10 – når der skal geares up

eksempel på søgninger

Data og Screenshot fra Google Adwords “Keywordplanner”

For mange virksomheder vil dette være en fin ekstra indtægt med et enkelt eller to lav-volumen ord i top 5, men for rigtig mange virksomheder stopper det ikke her. De har ikke et enkelt ord, der er profitabelt. De har rigtig mange. Og det er her SEO kan gøre en enorm forskel for virksomheders evne til at skabe profit. Lad os sige du havde en virksomhed med 20-30 ord af den størrelse vi har ovenfor, så begynder tallene på bundlinjen pludseligt at vokse voldsomt. Hvis virksomheden ikke bare har fokus på et lokalt marked men mere bredt i hele landet – så stiger volumen på søgninger markant. Vi oplever kunder, der mangedobler deres indtægt ved blot at ligge i toppen på enkelte ord. Nedenstående illustration kan forklare hvorfor det er så lukrativt, at ligge i toppen på enkelte bestemte nationale ord:

 

FAQ:

Nedenfor er en række ofte stillede spørgsmål.

Kan I garantere mig nogen gode placeringer?

Nej det kan vi ikke. Det er der ingen der kan. Men til gengæld tager vi os kun betalt, når vi skaber resultater for dig, hvilket er et ret så godt incitament for os til at skabe resultater. Vi tager os kun betalt når vi performer.

Er der nogle binding på en sådan aftale?

Ja det er der. I og med vi lægger en del arbejde i projektet før der kommer resultater så har vi en binding på minimum 12 måneder. Derefter kører vi 6 måneders intervaller, hvor du altid har mulighed for at annullere kontrakten.

Vi har andre forretningsmodeller uden binding, men så er der ikke længere tale om en performance model.

Skal I have adgang til backend?

Vi skal ikke nødvendigvis have adgang til jeres backend. Det er dog (næsten) altid nødvendigt, at der bliver lavet onpage forbedringer. Dette betyder, at enten så skal vi eller du selv ind og rette forskellige problemer, der kan optimere hjemmesidens mulighed for at rangere i Googles søgemaskine på de rette ord.

Kontakt os

Skriv eller ring til Laust eller Sune – eller skriv til os i kontaktformen til højre.

Sune Berg Hansen – subhansen@kh-online.dk tlf: +45 53 70 50 60

Laust Halling Kehlet – laust@kh-online.dk tlf: +45 29 84 03 42
*Informationer sendt til os vil blive behandlet som fortrolige informationer og vil ikke blive givet videre til tredjepart.
**Vi behandler alle typer virksomheder fra helt store til de helt små, så spørg endelig løs. Det værste der kan ske er, at vi finder ud af vi ikke kan hjælpe jer.

Med Venlig hilsen
Laust Halling Kehlet og Sune Berg Hansen