5 SEO-trends for 2017

5 SEO trends for 2017

Der er endnu lidt over 3 måneder tilbage af 2016, men skal du også stå dig godt med Google i det nye år, er det nu, du skal begynde at arbejde på det. For Google kan godt være lidt tid om at opdage de ændringer, du foretager og tit er det lidt mere omstændeligt, at få foretaget ændringerne.

Der er endnu lidt over 3 måneder tilbage af 2016, men skal du også stå dig godt med Google i det nye år, er det nu, du skal begynde at arbejde på det. For Google kan godt være lidt tid om at opdage de ændringer, du foretager og tit er det lidt mere omstændeligt, at få foretaget ændringerne. Så det er bare med at komme i gang nu – for det bliver nytår, før du ved af det!

Google jagter bestandigt den bedste søgeoplevelse for deres brugere. Samtidig jagter alverdens hjemmesider, webshops og andet godtfolk de bedste placeringer i søgemaskinerne – og alle tricks gælder. Så det er et evigt kapløb mellem Google og alle os andre, der i høj grad ser ud til at fortsætte ind i det nye år – og sandsynligvis i al fremtid.

Drop dine popup-annoncer – især på mobilen

Har du som mange andre en smart popup-annonce, der forsøger at lokke folk til at abonnere på jeres nyhedsbrev eller giver dem et super-exceptionelt godt tilbud, lige så snart de kommer ind på hjemmesiden eller har scrollet ned over den?

Så se at få fjernet det – især på mobilen. For det giver en dårligere oplevelse af jeres hjemmeside for brugerne – især hvis I bruger en popup, hvor muligheden for at lukke annoncen lander uden for skærmen på en mobiltelefon.

Da det samtidig giver brugerne af Google en dårligere søgeoplevelse at blive kastet hen på en side, hvor en popup-annonce blokerer for indholdet, har Google meldt ud, at de fra 1. januar straffer de websites, der har:

  • Popup-reklamer, der dækker indholdet på siden, så snart siden indlæses eller åbnes, når den besøgende begynder at læse siden
  • En annonce eller anden meddelelse, som den besøgende skal fjerne manuelt, før indholdet på siden bliver tilgængeligt
  • Annoncer eller andet for siden irrelevant indhold, der fylder den del af siden, der er synligt over folden, så de besøgende skal scrolle længere ned på siden for at tilgå selve indholdet.

Straffen bliver hårdest for mobiludgaven af websiden. For der fylder den slags mest. Du skal dog også være varsom med brugen af denne type annoncer og sideopbygningen på tablet og computer. For her vender Google også tommelfingeren nedad fra 1. januar næste år.

Skru op for brugen af schema markup

Schema markup er en måde at overføre ekstra data om de enkelte sider på hjemmesiden eller webshoppen ud over title og meta description. Det kan være alt lige fra åbningstider over produktegenskaber og til f.eks. kalorier, tilberedningstid m.v. for en madopskrift.

Jo flere af den slags oplysninger, du kan overføre til Google, jo mere kan du få din side til at fylde i søgeresultaterne. P.t. vises schema markup oplysninger for f.eks. opskrifter, videoer, lokale firmaer, musik, anmeldelser, samt tv-programmer og film.

Så har du noget af den slags indhold på hjemmesiden, er det bare med at komme i gang. Samtidig kan vi forvente, at Google vil begynde at vise flere af den slags oplysninger i fremtiden for andre emner og produkttyper. Så vær klar og følg med.

Længere title og meta description

Hen over foråret og sommeren har Google eksperimenteret med at vise længere title og meta descriptions for siderne i søgeresultaterne. Hvorvidt og hvornår denne ændring bliver rullet ud, vides for nuværende ikke. Men lur os, om ikke det sker i 2017.

Især den længere meta description vil gøre det nemmere for brugerne at finde den helt rigtige hjemmeside at klikke ind på fra søgeresultaterne. Samtidig får du endnu bedre muligheder for at sælge din side ind til dem, der søger efter de emner, den omhandler.

Så når Google er klar, skal du i gang med at forøge teksten i både title og meta description, hvis du ikke vil risikere, at Google selv finder på noget at skrive. For ganske som det er tilfældet i dag, vil Google gå ind og fylde ekstra indhold på title og meta description, hvis du ikke har nok. Det gør de udelukkende af kosmetiske årsager, så alle søgeresultater bliver lige store. Så det indhold på siden, de mener, passer bedst som beskrivelse af siden, snupper de og sætter ind i stedet for din gamle meta description – og det er ikke sikkert, at det gør noget godt for din side.

AMP – lynhurtige mobilsider

Allerede I løbet af 2015 åbnede Google op for deres Googles Accelerated Mobile Pages-projekt (AM. Det er en særlig teknik, som skaber en særlig letvægtsversion af jeres websider, så de kan indlæses lynhurtigt på mobilen, så snart folk klikker på din side i søgeresultaterne. Tjek selv på g.co/ampdemo på mobilen. Skriv ”french toast recipe” i søgefeltet og klik på det første søgeresultat. Imponerende, ikk?

Der findes allerede AMP-plugins og -udvidelser til de fleste populære Content Management Systemer som f.eks. WordPress og resultaterne er ret fantastiske. Selv om det stadig kan drille lidt og platformen fortsat er i udvikling, så er der ingen tvivl om, at den her teknologi for alvor vil tage fart i 2017.

Som altid markerer Google tydeligt søgeresultaterne for sider, der bruger AMP med et særligt AMP-tag og helt i stil med mobilvenlige hjemmesider, får AMP-sider et nøk opad i søgeresultaterne.

Bedre indhold, bedre indhold, og endnu bedre indhold

Spørger vi SEO-eksperterne, forventer de også, at der kommer endnu en række stramninger i Googles algoritmer, der vil tilgodese sider med det bedste og mest målrettede indhold endnu mere. Altså sider med indhold der er skrevet til mennesker i et klart og let forståeligt sprog – hvilket vi jo også selv prædiker her på bloggen.

Godt indhold betyder ikke nødvendigvis, at du skal skrive 5000 ord om hvert eneste søgeord eller søgefrase, du ønsker at ranke for – selv om antal ord på siden stadig synes at være en vægtig parameter for Google.

Det vigtigste er, at indholdet giver folk svar på deres spørgsmål og gør det helt fra start. Tænk også på hvor nem, teksten er at skimme, sæt en video over folden og gør i det hele taget alt for at holde på de besøgende. For godt indhold er indhold, som de besøgende ikke forlader hurtigt igen. Så bounceraten vedbliver med at være en vigtig SEO-faktor også i 2017.

Fremtiden er lige om hjørnet

Disse 5 SEO-faktorer er helt klart nogle af dem, vi kommer til at se meget mere til i 2017 – og i takt med at vi nærmer os nytår, vil vi naturligvis komme med alle de andre spor til bedre søgeresultater i det nye år, som vi finder på vejen.

Så hold øje med vores blog i de kommende måneder. Det vil du og dine placeringer i søgemaskinerne ikke fortryde.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *